عقب‌نشینی قیمتی سکه و دلار

کد خبر : 7972
16 آذر 1401 - 10:09

 روز گذشته نرخ شاخص ارزی در معاملات رسمی و غیررسمی بازار تهران دچار نوسانات کاهشی شد.

بر اساس سیاست‌های حمایتی بانک مرکزی از ارزش پول ملی در روز‌های گذشته، قیمت دلار در معاملات روز سه‌شنبه بازار متشکل ارزی کشور با حدود یک پله کاهش به میانه‌های نیمه دوم کانال ۳۴ هزار تومانی رسید. این در حالی است که شنیده‌ها از هسته مرکزی بازار ارز تهران حاکی از آن است که روند قیمت این ارز در معاملات بازار آزاد روز گذشته نیز کاهشی بوده است.

کارشناسان بر این باورند که در روز‌های گذشته از تب و تاب موجود در معاملات بازار ارز نسبتا کاسته شده و همین امر سبب کاهشی شدن نرخ دلار شده است. در این میان روز گذشته اخباری مبنی بر فروش سهمیه دلار در بازار سیاه نیز منتشر شد. به گزارش «ایسنا» برخلاف هشدار مسوولان نسبت به اجاره کارت ملی به دلالان برای خرید دلار سهمیه‌ای مبنی بر قطع یارانه و اخذ مالیات، همچنان تقاضا برای خریدوفروش سهمیه دلار وجود داشته و حتی مشاهدات از افزایش این موضوع حکایت دارد. دیروز با کاهشی شدن نرخ دلار، قیمت سکه نیز نوسانات کاهشی چشمگیری را مشاهده کرد و از سقف تاریخی خود فاصله گرفت. هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در معاملات عصر روز گذشته با حدود ۲۷۵ هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز دوشنبه به رقم ۱۷ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان رسید.

کاهش دمای بازار‌ها در روز‌های بارانی
دیروز سه‌شنبه ۱۵ آذر ماه روند نرخ ارز در معاملات بازار تهران کاهشی بود. هر برگ اسکناس دلار بازار متشکل نخستین معاملات صبح روز گذشته خود را با حدود ۲۰۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز دوشنبه در پله هفتم کانال ۳۴ هزار تومانی آغاز کرد. اما با گذشت چند ساعت از معاملات بازار بخشی از این کاهش قیمت جبران شد و در نهایت با حدود ۱۱۸ تومان کاهش نسبت به نرخ روز دوشنبه به رقم ۳۴ هزار و ۷۱۷ تومان رسید. گفتنی است که طبق آمار منتشر شده از مراجع رسمی حجم معاملات دلاری بازار متشکل نیز روز گذشته در رقمی معادل ۱۴میلیون و ۳۶۱ هزار دلار ثبت شد. این در حالی است که مشاهدات خبرنگار «دنیای اقتصاد» حاکی از آن است که روز گذشته نرخ اسکناس آمریکایی در معاملات غیررسمی بازار تهران نیز کاهشی بوده و افت حدود ۲ پله‌ای را تجربه کرده است.

با کاهشی شدن نرخ دلار آزاد، قیمت سکه که خود حاصل‌ضرب قیمت دلار آزاد در قیمت طلای جهانی است نیز دچار نوسانات کاهشی شد و به نیمه کانال ۱۷ میلیون تومانی بازگشت. گفتنی است که نرخ حباب هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در معاملات سه‌شنبه در کانال ۲ میلیون و ۱۰۰هزار تومانی محاسبه شد.

 
ارز سهمیه‌ای؛ فرصتی برای سودجویان‌؟
بانک مرکزی از ابتدای تابستان سال جاری در تدابیر ارزی جدید خود گونه جدیدی از معاملات را به بازار تهران اضافه کرد که در آن افراد با ارائه مدارک احراز هویت خود می‌توانند تا سقف ۲ هزار دلار اقدام به خرید ارز با قیمت رسمی و پایین‌تر از بازار آزاد کنند. به صورت کلی نرخ‌های معامله شده در بازار توافقی اختلاف یک تا ۲ کانالی با بازار آزاد دارد و همین امر سبب شده توجه برخی سودجویان به این معاملات جلب شود. در ماه‌های اخیر بانک مرکزی و نهاد‌های قضایی هشدار‌هایی در زمینه عدم فروش سهمیه ارز توافقی منتشر کردند با این حال مشاهده می‌شود که همچنان عده‌ای از افراد اقدام به اجاره کارت‌های ملی جهت خرید ارز با قیمت پایین‌تر می‌کنند. روز گذشته نیز «ایسنا» در گزارشی از بازار به مساله افزایش دلالی در معاملات توافقی اشاره کرد.

منبع: دنياي اقتصاد

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۷۸۹ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا