نوسان محدود ارز در بازار متشکل

کد خبر : 7942
15 آذر 1401 - 09:09

روز گذشته نرخ شاخص ارزی در معاملات بازار متشکل ارزی کشور نوسانات افزایشی اندکی را تجربه کرد.

پس از مشاهده نوسانات قیمتی چشمگیر در معاملات غیررسمی بازار ارز تهران، نهاد بازار‌ساز بانک مرکزی با ارائه سیاست‌های ارزی جدید به کمک معاملات بازار آمده و با برطرف‌سازی بخش قابل توجهی از تقاضا‌های خرد موجود در جامعه از طریق تسهیل‌گری در فرآیند خرید ارز، سبب کاهش سطح نوسانات این بازار شد. در نهایت قیمت هر برگ دلار در معاملات روز دوشنبه بازار متشکل ارزی کشور با حدود ۲۳ تومان افزایش نسبت به نرخ روز یکشنبه به رقم ۳۴هزار و ۸۳۵ تومان رسید. اما در سوی دیگر معاملات بازار روز گذشته نرخ سکه طلا افزایش قابل توجهی را تجربه کرد. هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در معاملات روز دوشنبه با حدود ۲۹۵ هزار تومان افزایش نسبت به نرخ‌های پیشین به رقم ۱۷ میلیون و ۷۵۵ هزار تومان رسید.

حضور دلار متشکل در نیمه دوم ۳۴
دیروز دوشنبه ۱۴ آذر ماه نرخ شاخص ارزی در معاملات رسمی بازار متشکل کم نوسان بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی نخستین معاملات صبح روز گذشته خود را با افزایش قیمتی حدودا ۵۰ تومانی نسبت به نرخ روز یکشنبه آغاز کرد، اما تا انتهای بازار روز گذشته از این افزایش قیمت کاسته شد و در نهایت با حدود ۲۳ تومان افزایش نسبت به نرخ روز یکشنبه به رقم ۳۴ هزار و ۸۳۵ تومان رسید.

گفتنی است که حجم معاملات دلاری صورت گرفته شده در بازار متشکل روز گذشته نیز تا زمان بسته شدن بازار در حدود ۱۴ میلیون و ۸۶۷ هزار دلار گزارش شد. به عقیده بسیاری از فعالان ارزی بازار تهران، فضای حال حاضر معاملات ناشی از حضور پر‌قدرت نهاد بازار‌ساز در معاملات ارزی است. این افراد بر این باورند که ترکیب تسهیل‌گری‌های صورت گرفته در فرآیند خرید ارز رسمی در کنار اجرای سیاست‌های بازدارنده نسبت به فعالان غیررسمی فردایی سبب شده از حجم معاملات غیر‌رسمی کاسته شده و در نتیجه آرامشی نسبی در معاملات بازار برقرار است.

برخلاف روند کم نوسان نرخ ارز در بازار روز گذشته قیمت سکه طلا با افزایش نرخ مجدد به میانه‌های نیمه دوم کانال ۱۷ میلیون تومانی رسید. بر این اساس قیمت هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در معاملات عصر روز گذشته با حدود ۲۹۵ هزار تومان افزایش نسبت به نرخ روز یکشنبه به رقم ۱۷ میلیون و ۷۵۵ هزار تومان رسید. افزایش نرخ در بازار روز گذشته تنها مختص به سکه ضرب امامی نبود و قیمت هر قطعه نیم و ربع سکه نیز در روز دوشنبه با افزایش قیمت یکسان ۱۵۰ هزار تومانی نسبت به نرخ‌های روز یکشنبه به ارقام ۱۰ میلیون و ۵۰ هزار و ۷ میلیون و ۵۰ هزار تومان رسید. گفتنی است نرخ حباب سکه طلا امامی که اختلاف میان ارزش ذاتی و بهای معامله شده آن را به نمایش می‌گذارد نیز در روز گذشته در حوالی رقم ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان محاسبه شد.

منبع: دنياي اقتصاد

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۵۵۴ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا