افت دمای قیمت سکه/ سقف مجاز دریافت ارز افزایش یافت

کد خبر : 7816
9 آذر 1401 - 09:09

روز گذشته نرخ سکه طلا نیز در معاملات بازار تهران دچار افت دما شد. قیمت هر قطعه از این فلز گران‌بها در پایان معاملات روز گذشته با حدود ۱۵۰ هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز دوشنبه به رقم ۱۷ میلیون تومان رسید.

سقف مجاز ‎صرافی‌ها برای دریافت روزانه ارز مورد نیاز از بانک ۵۰ درصد افزایش یافت. روز گذشته در راستای اجرای سیاست‌های تسهیلگرانه در فرآیند خرید ارز از صرافی‌های مجاز، بانک مرکزی سقف دریافت ارز توسط صرافی‌ها را افزایش داد. مصطفی قمری‌وفا، سخنگوی این نهاد بازار‌ساز در همین راستا گفت: با هدف تسهیل خرید و فروش ارز به صورت اسکناس در شبکه صرافی‌های عضو بازار متشکل، سقف مجاز صرافی‌ها برای دریافت روزانه ارز مورد نیاز از بانک، ۵۰ درصد افزایش یافت و از ۱۰۰‌هزار یورو به ۱۵۰ هزار یورو رسید.

پیش‌تر نیز بانک مرکزی در راستای سیاست‌های حمایتی خود از ارزش پول ملی اقدام به راه‌اندازی سامانه اینترنتی ثبت سفارش‌های ارزی کرده بود. روز گذشته نرخ سکه طلا نیز در معاملات بازار تهران دچار افت دما شد. قیمت هر قطعه از این فلز گران‌بها در پایان معاملات روز گذشته با حدود ۱۵۰ هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز دوشنبه به رقم ۱۷ میلیون تومان رسید.

 سیاست‌های تسهیلگرانه بانک مرکزی
پس از آغاز نوسانات افزایشی نرخ ارز در هفته‌های گذشته بانک مرکزی اقدامات جدیدی را در جهت حفظ ارزش پول ملی انجام داد. در نخستین واکنش بازار‌ساز به افزایش قیمت ارز، لیست بنگاه‌های خرید و فروش ارز توافقی که شامل شعب برخی از بانک‌ها نیز بود، منتشر شد. به عقیده بسیاری از تحلیلگران بازار، عامل اصلی نوسانات نرخ ارز انتظارات تورمی است که با افزایش حجم تقاضا سبب افزایش قیمت می‌شود. بانک مرکزی نیز با توجه به همین موضوع با افزایش سطح عرضه و تسهیلگری در فرآیند خرید ارز درصدد برطرف‌سازی تقاضا‌های موجود در بازار برآمد. در ماه‌های اخیر در صورت عبور از هسته مرکزی بازار ارز تهران با صفوف طولانی متقاضیان خرید ارز توافقی مواجه می‌شدید که در برابر بنگاه‌های عضو سامانه بازار متشکل شکل می‌گرفت.

دومین سیاست بازار‌ساز با هدف از میان بردن این‌گونه صف‌ها صورت پذیرفت. بانک مرکزی با ایجاد درگاه اینترنتی ثبت سفارش‌های ارزی و نوبت‌دهی آنلاین به متقاضیان، از هدر رفت زمان خریداران و ایجاد صف جلوگیری کرد. در ادامه تلاش‌های بازار‌ساز در جهت حفظ ارزش پول ملی، اخباری از انتشار اوراق گواهی ارزی منتشر شد. طبق جزئیات منتشر شده در رابطه با اوراق مذکور هر شخص حقیقی بالاتر از ۱۸ سال ایرانی می‌تواند حداقل هزار و حداکثر ۴ هزار دلار اوراق گواهی ارزی با سررسید ۳ ماهه خریداری کند.

 قیمت سکه کاهشی شد
نرخ سکه طلا در معاملات روز گذشته کاهشی شد. با کاهش ارزش شاخص ارزی در معاملات غیررسمی بازار تهران در روز گذشته نرخ سکه طلا نیز دچار افت شد و قیمت هر قطعه سکه طلا ضرب امامی با حدود ۱۵۰ هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز دوشنبه به رقم ۱۷ میلیون تومان رسید.

منبع: دنياي اقتصاد

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۶۵۸ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا