سکه و ارز در هفته ای که گذشت

کد خبر : 7691
5 آذر 1401 - 09:09

به عقیده تحلیلگران، کاهش حجم هیجانات در معاملات بازار تهران عامل اصلی افت دمای شاخص ارزی در روز‌های پیشین است.

نرخ شاخص ارزی در روز‌های پایانی هفته گذشته با کاهش یک پله‌ای به سطوح قیمتی ابتدای کانال ۳۵ هزار تومانی رسید. به عقیده تحلیلگران، کاهش حجم هیجانات در معاملات بازار تهران عامل اصلی افت دمای شاخص ارزی در روز‌های پیشین است. از سوی دیگر نرخ شاخص ارزی در معاملات غیر‌رسمی نیز در روز‌های پایانی هفته گذشته کاهشی شد.

هر برگ اسکناس دلار سامانه بازار متشکل در واپسین معاملات نقدی روز پنج‌شنبه ۳ آذر با حدود ۱۹۴ تومان کاهش از مرز کانال قیمتی ۳۴ هزار تومانی فاصله گرفت و به رقم ۳۳ هزار و ۸۰۰ تومان رسید. گفتنی است که حجم معاملات دلاری نیز در سامانه مذکور در روز پنج‌شنبه حدود یک میلیون دلار کمتر از روز‌های پیشین و در محدوده ۱۳ میلیون دلار‌ ثبت شد. برخلاف روند کاهشی بازار‌های ارز رسمی و غیر‌رسمی در روز‌های پایانی هفته گذشته، رصد‌های صورت گرفته از بازار سکه حاکی از افزایش نرخ این کالا‌ی سرمایه‌ای است. هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در آخرین معاملات این روز با حدود ۱۹۵ هزار تومان افزایش نسبت به نرخ روز چهارشنبه به رقم ۱۶ میلیون و ۵۹۵ هزار تومان رسید.

 نوسان هفتگی دلار در نیمه نخست ۳۵
در هفته‌ای که گذشت نرخ شاخص ارزی در نیمه نخست کانال ۳۵ هزار تومانی به نوسان پرداخت. در روز‌های ابتدایی هفته‌ گذشته قیمت دلار در معاملات غیر‌رسمی فعالیت خود را در سطح قیمتی ۳۵ هزار و ۱۷۰ تومانی آغاز کرد. در روز‌های میانی هفته نرخ این ارز به پیشروی در کانال ۳۵ هزار تومانی پرداخت. در صورتی که هر کانال قیمتی را به ۱۰ پله یکسان تقسیم کنیم عمده فعالیت نرخ شاخص ارزی در روز‌های میانی هفته گذشته روی پله‌های سوم و چهارم کانال مذکور صورت گرفت. در روز‌های پایانی هفته و با شروع آذر ماه قیمت دلار دچار افت دما شد و به سطوح قیمتی ابتدای هفته بازگشت. به صورتی که در روز چهارشنبه دلار در معاملات غیر‌رسمی بازار تهران در قیمت روز شنبه یعنی رقم ۳۵ هزار و ۱۷۰ تومان معامله شد.

در معاملات پایانی هفته افت دمای دلار از نرخ روز آغازین هفته نیز پیش‌تر رفت و با حدود ۱۰۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز چهارشنبه در رقم ۳۵ هزار و ۷۰ تومان معامله شد. روند نرخ هفتگی دلار در معاملات بازار متشکل نیز در بعضی از روز‌های هفته گذشته با نرخ دلار غیر‌رسمی همراهی کرد. تا روز‌های انتهایی هفته گذشته قیمت دلار بازار متشکل در کانال قیمتی ۳۳ هزار تومانی نوسانات افزایشی را تجربه کرد، اما در روز‌های پایانی این هفته نمودار نرخ این ارز تغییر فاز داد و کاهشی شد. در نهایت نرخ هر برگ دلار در این‌گونه از معاملات با حدود ۱۹۴ تومان کاهش نسبت به نرخ روز چهارشنبه به رقم ۳۳ هزار و ۸۰۰ تومان رسید.

در هفته‌های گذشته و پس از آغاز نوسانات افزایشی نرخ ارز در بازار تهران، بانک مرکزی از سیاست‌های ارزی جدید خود رونمایی کرد. در راستای این سیاست‌ها نهاد مذکور با معرفی بنگاه‌های معاملاتی جدید در فرآیند خرید ارز تسهیلگری‌هایی انجام داد تا از فشار تقاضای موجود در بازار بکاهد. در ابتدا نرخ ارز واکنش مستقیمی به این سیاست نشان نداد، اما در روز‌های پایانی آبان ماه با برطرف‌سازی بخشی از تقاضا‌های خرد بازار در معاملات توافقی، قیمت دلار در نیمه نخست کانال ۳۵ هزار تومانی به نوسان پرداخت.

 سکه از نیمه کانال ۱۶ گذشت
برخلاف روند کاهشی بازار ارز، در هفته‌ای که گذشت سکه طلا نوسانات افزایشی داشت. بر اساس فرمول محاسبه نرخ سکه طلا در معاملات بازار تهران قیمت این کالای سرمایه‌ای گران‌بها برابر است با حاصل ضرب نرخ دلار غیر‌رسمی در بهای جهانی اونس طلا و ضریب تبدیل وزنی اونس به گرم سکه، در نتیجه در عموم مواقع انتظار می‌رود نرخ سکه از نوسانات دلار تبعیت کرده و با‌ آن همراهی کند. اما در روز‌های پایانی هفته گذشته قیمت این قطعه فلز گران‌بها با حدود ۱۹۵ هزار تومان افزایش نسبت به نرخ روز چهارشنبه به رقم ۱۶ میلیون و ۵۹۵ هزار تومان رسید.

در بازه زمانی مذکور نرخ دیگر قطع‌های سکه نیز در بازار تهران افزایشی بود. هر قطعه نیم و ربع سکه طلا در روز پنج‌شنبه با افزایش قیمت یکسان ۷۰ هزار تومانی نسبت به نرخ‌های روز چهارشنبه در رقم‌های ۸ میلیون و ۹۵۰ و ۵ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان معامله شد. عده‌ای از کارشناسان بازار تهران بر این باورند که با امنیتی شدن فضای بازار برای فعالان فردایی دلار، عده‌ای از این افراد به معاملات سکه روی آورده و این افزایش حجم معاملات را عامل افزایش نرخ سکه طلا می‌دانند.

منبع: دنياي اقتصاد

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۷۰۸ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا