رنج‌سازی ارزی در کانال نامطمئن

کد خبر : 7636
2 آذر 1401 - 09:09

 بررسی‌های به‌عمل آمده از روند نرخ شاخص ارزی در روز‌های گذشته حاکی از آن است که قیمت دلار در معاملات غیر‌رسمی بازار ارز تهران در حال رنج‌سازی در سطوح قیمتی کانال ۳۵ هزار تومانی است.

بررسی‌های به‌عمل آمده از روند نرخ شاخص ارزی در روز‌های گذشته حاکی از آن است که قیمت دلار در معاملات غیر‌رسمی بازار ارز تهران در حال رنج‌سازی در سطوح قیمتی کانال ۳۵ هزار تومانی است. اما این در حالی است که به عقیده کارشناسان و با توجه به روند بازار در هفته‌های گذشته، در صورت ایجاد شوک جدید تقاضا به معاملات ارزی قیمت دلار تمایل زیادی به خروج از کانال ۳۵ هزار تومانی و سنگر‌گیری در کانال بالاتر دارد. از سوی دیگر در هفته‌های گذشته و پس از افزایش حمایت‌های نهاد بازار‌ساز از پول ملی مشاهده شد که سطوح قیمتی کانال ۳۴ هزار تومانی بازه قیمتی مطلوب بانک مرکزی برای نرخ دلار است.

برآیند ۲ نیروی موجود در فضای بازار نیز سبب شده دلار کانال ۳۵ هزار تومانی را جهت رنج‌سازی خود انتخاب کند. در نهایت قیمت هر برگ اسکناس آمریکایی در معاملات عصر روز گذشته با حدود ۱۰۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز دوشنبه به رقم ۳۵ هزار و ۲۵۰ تومان رسید. نرخ سکه طلا در معاملات روز گذشته برخلاف روند دلار افزایشی بود. هر قطعه از این فلز گران‌بها با حدود ۲ پله افزایش نسبت به نرخ روز دوشنبه به یک قدمی نیمه کانال ۱۶ میلیون تومانی رسید.

در اولین روز آذر، روند نرخ شاخص ارزی در معاملات غیر‌رسمی بازار تهران کاهشی بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی نخستین معاملات صبح روز گذشته خود را با حدود ۵۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز دوشنبه در رقم ۳۵ هزار و ۳۰۰ تومان آغاز کرد. در ادامه معاملات، ‌قیمت دلار افت ۵۰ تومانی دیگری را نیز تجربه کرد و در نهایت با حدود ۱۰۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز دوشنبه در رقم ۳۵ هزار و ۲۵۰ تومان به فعالیت خود پایان داد. اما در سوی دیگر بازار یعنی در معاملات رسمی بازار متشکل قیمت این اسکناس آمریکایی تا ساعت ۱۵ روز گذشته با حدود ۳۰ تومان افزایش نسبت به نرخ روز پیشین در رقم ۳۳ هزار و ۴۹۲ تومان معامله شد.

گفتنی است که حجم معاملات دلاری بازار متشکل نیز تا زمان تحریر این گزارش در رقمی معادل ۱۴میلیون و ۳۷۵ هزار دلار ثبت شد.  بررسی‌ها نشان می‌دهد که انتظارات تورمی موجود در میان معامله‌گران و جامعه پتانسیل افزایش نرخ شاخص ارزی تا سطوح قیمتی کانال ۳۶ هزار تومانی را دارد. اما پس از تغییر سیاست‌های نهاد بازار‌ساز و افزایش سطح عرضه بخشی از این پتانسیل از میان رفت و قیمت شاخص ارزی تا سطوح قیمتی کانال ۳۴ هزار تومانی کاهش یافت. حضور نرخ دلار در این کانال طولی نکشید و پس از ۲ روز مجددا وارد کانال ۳۵هزار تومانی شد. به عقیده کارشناسان ارزی بازار تهران کانال ۳۵ هزار تومانی می‌تواند با نخستین قدرت‌نمایی از هر یک از نیرو‌های بازار از دست رفته و دلار مجددا به کانال‌های بالاتر یا پایین‌تر وارد شود.

اما در هر حال حضور طولانی‌مدت قیمت اسکناس آمریکایی در کانال ۳۵ هزار تومانی نشانه از رنج‌سازی این ارز در کانال مذکور دارد. روز گذشته برخلاف روند کاهشی قیمت دلار در معاملات غیررسمی، نرخ سکه طلا دچار نوسانات افزایشی شد. قیمت هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در معاملات روز گذشته با حدود ۲۰۰ هزار تومان افزایش نسبت به نرخ روز دوشنبه به رقم ۱۶ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان رسید. گفتنی است که نرخ حباب این فلز گران‌بها نیز روز گذشته در محدوده کانال قیمتی یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی محاسبه شد.

منبع: دنياي اقتصاد

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۶۵۶ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا