جهان در آستانه مواجهه با کمبود شدید نقره

کد خبر : 7613
1 آذر 1401 - 12:09

 موسسه نقره اعلام کرد تقاضا برای نقره تا پایان سال افزایش می‌‌یابد و در نتیجه بیشترین شکاف عرضه و تقاضا برای این فلز گران‌بها در چند دهه گذشته رقم خواهد خورد.

گزارش موسسه نقره (سیلور اینستیتیو) نشان داد، جهان در آستانه مواجهه با کمبود شدید عرضه نقره قرار دارد. این آژانس که به رصد بازار نقره در جهان می‌‌پردازد در آمریکا مستقر است.

بر اساس این گزارش که روی وب‌سایت رسمی این موسسه منتشر شد، انتظار می‌‌رود، تقاضا برای نقره در جهان از سوی مصرف‌‌‌کنندگان صنعتی، تولیدکنندگان جواهرات و لوازم‌خانگی و سرمایه‌‌‌گذاران خرد تا پایان سال ۲۰۲۲ با افزایش ۱۶ درصدی نسبت به سال گذشته به رکورد بی‌سابقه ۲۱/ ۱ میلیارد اونس برسد. از این‌رو، پیش‌بینی می‌شود، بازار نقره امسال هم برای دومین سال با کسری مواجه شود که رقم آن ۱۹۴ میلیون اونس خواهد بود که ۴ برابر سطح مشاهده شده در سال ۲۰۲۱ (۴۸ میلیون اونس) است.

بر اساس این گزارش، ذخایر نقره در مخازن لندن و نیویورک که توسط COMEX و انجمن بازار شمش لندن (LBMA) ردیابی می‌شوند، تاکنون حدود ۳۷۰ میلیون اونس یا ۲۵ درصد کاهش داشته است. این آژانس خاطرنشان کرد یکی از عوامل اصلی افزایش تقاضا برای نقره، افزایش مصرف خودروسازان است که در وسایل نقلیه از قطعات الکترونیکی بیشتر استفاده می‌‌کنند. همچنین از دیگر عوامل تاثیرگذار بر تقاضا برای نقره در جهان، استفاده گسترده از فناوری جی۵ و حرکت جهان به سوی استفاده از انرژی‌‌های پاک است. برای مثال، تولیدکنندگان پنل‌‌ها به میزان زیادی این فلز را احتکار می‌‌کنند.

تقاضا در هند در سال جاری دو برابر شده است، زیرا مصرف‌کنندگان با استفاده از قیمت پایین تلاش کردند تا ذخایر خود را که در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ کاهش یافته‌اند، دوباره پر کنند. از طرفی گفته می‌شود تولید نقره استخراج شده در سال جاری میلادی با یک درصد افزایش نسبت به سال گذشته به ۸۳۰ میلیون اونس برسد. بر اساس اعلام این موسسه، از آنجا‌ که چندین پروژه جدید در مکزیک فعال شده‌‌اند، تولید نقره در این کشور به میزان چشمگیری افزایش خواهد یافت.

قیمت نقره در سال جاری تقریبا ۱۰ درصد کاهش یافت و به ۲۱ دلار در هر اونس رسید که دلیل این کاهش هم تا حد زیادی به فروش از سوی سرمایه‌‌گذاران در واکنش به تقویت دلار آمریکا و افزایش ارزش اوراق قرضه خزانه‌‌داری آمریکا برمی‌‌گردد. بنا بر پیش‌بینی کارشناسان، بانک مرکزی آمریکا همچنان نرخ بهره را افزایش خواهد داد و این امر هزینه‌های نگهداری فلزهای گران‌بها را که دارایی‌های بدون بهره هستند، بالا می‌‌برد و این عامل و عوامل ذکر شده در بالا، بر قیمت نقره فشار کاهشی وارد خواهد کرد.

فیلیپ نیومن، مدیر موسسه سرمایه‌‌‌گذاری «Metals Focus» که در تهیه آمار موسسه نقره همکاری کرده است در مورد این گزارش گفت، تقاضا در سال آینده کاهش پیدا می‌کند و هند تا سال ۲۰۲۳ همچنان به ذخیره‌‌‌سازی مجدد ادامه خواهد داد، اما در مقطعی از این اقدام دست می‌‌کشد.

منبع: دنياي اقتصاد

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۱۲۰۰ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا