پیشتازی فردایی‌های بازار

دیروز دوشنبه ۲۹ آبان روند نرخ دلار در معاملات غیر‌رسمی بازار تهران افزایشی با شیبی ملایم بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی نخستین معاملات صبح روز گذشته خود را بدون تغییر نسبت به نرخ روز یکشنبه در رقم ۳۵ هزار و ۳۲۰ تومان آغاز کرد. در ادامه معاملات این روز قیمت دلار نوسان اندک ۳۰ تومانی را تجربه کرد و در رقم ۳۵ هزار و ۳۵۰ تومان معامله شد. نرخ نقدی این ارز تا پایان معاملات روز گذشته تغییر قابل توجهی نداشت، اما در ارقام فردایی، قیمت دلار به صعود تا نیمه‌های کانال ۳۵ هزار تومانی ادامه داد. به عقیده تحلیلگران بازار تهران، افزایش نرخ شاخص ارزی در معاملات فردایی ناشی از انتظارات تورمی معامله‌گران غیر‌رسمی است. اما تلاش‌های نهاد بازار‌ساز در جهت حمایت از پول ملی که از طریق افزایش حجم عرضه در معاملات رسمی صورت می‌پذیرد مانع محکمی در برابر این انتظارات تورمی است.

روز گذشته علاوه بر افزایش نرخ شاخص ارزی در معاملات غیر‌رسمی، نرخ این ارز در معاملات بازار متشکل نیز نوسانات افزایشی را تجربه کرد. هر برگ اسکناس دلار در این‌گونه از معاملات تا ساعت ۳ بعدازظهر روز گذشته با حدود ۲ پله افزایش نسبت به نرخ روز یکشنبه به رقم ۳۳ هزار و ۴۶۲ تومان رسید. گفتنی است که حجم معاملات دلار در این بازار تا ساعت مذکور روز گذشته در رقمی معادل ۱۲ میلیون و ۵۷۲ هزار دلار ثبت شد.

روند متفاوت سکه در بازار دوشنبه

طبق محاسبه نرخ سکه طلا در بازار تهران مشاهده می‌شود که قیمت این کالای سرمایه‌ای تاثیر مستقیمی از روند قیمت دلار غیر‌رسمی دارد. اما در بازار روز گذشته با وجود افزایش ۳۰ تومانی نرخ دلار در معاملات آزاد قیمت سکه طلا ۱۴۵ هزار تومان کاهش یافت. به عقیده بسیاری از تحلیل‌گران بازار سکه بخشی از این کاهش نرخ سکه به دلیل افت نرخ جهانی اونس طلا رخ داده است. گفتنی است که نرخ حباب این فلز گران‌بها نیز در معاملات روز گذشته در کانال قیمتی یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی محاسبه شد.