اعلام اولویت‌های پلیس پیشگیری/ سارقان به هیچ عنوان طلایاب ندارند

کد خبر : 7518
28 آبان 1401 - 17:08

رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ اولویت‌های کاری این پلیس را تشریح کرد و ضمن رد استفاده سارقان از طلایاب در سرقت منازل، چگونگی دست یافتن سارقان به طلای نگهداشته شده در منازل را گفت.

پلیس پیشگیری بزرگ‌ترین فرماندهی در فرماندهی انتظامی کل کشور است که مستقیماً فرماندهی تمامی کلانتری‌ها و پاسگاه‌های انتظامی سراسر کشور، پلیس فرودگاه‌های کشور، پلیس راه‌آهن، پلیس خدمات قضائی مستقر در سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها، یگان‌های امداد شهرستان‌ها، یگان‌های حفاظت سازمان‌های صداوسیما، تعزیرات حکومتی، میراث فرهنگی و گردشگری، سازمان انرژی اتمی، حفاظت محیط زیست، شیلات و منابع طبیعی را بر عهده دارد.

پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی تهران بزرگ به واسطه مدیریت نظم و امنیت پایتخت جایگاه ویژه ای نسبت به سایر فرماندهی‌ها دارد؛ به همین منظور به سراغ سرهنگ جلیل موقوفه‌ای رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ رفتیم تا از آخرین اقدامات این پلیس تخصصی با خبر شویم. در ادامه می‌توانید این گفت‌وگو را بخوانید:

اعلام اولویت‌های پلیس پیشگیری/ سارقان به هیچ عنوان طلایاب ندارند

در ابتدا یک معرفی از پلیس پیشگیری بفرمائید.

پلیس پیشگیری پایتخت یکی از پلیس‌های تخصصی بزرگ و پرتلاش در مجموعه فرماندهی انتظامی تهران بزرگ است؛ در مجموعه فرماندهی انتظامی تهران بزرگ ۱۰ سرکلانتر و یک فرمانده انتظامی شهر ری داریم که در مجموع می‌شوند ۱۱ سرکلانتری در مجموعه انتظامی فرماندهی تهران بزرگ.

همچنین ۸۶ کلانتری در تهران برای برقراری نظم و امنیت در حال تلاش هستند. پلیس مترو، فرماندهی یگان‌های حفاظتی و مراقبتی که در وزارت خانه‌ها و بیمارستان‌ها فعال هستند و پلیس کوهستان نیز زیر مجموعه پلیس پیشگیری هستند.

روزانه ۹ هزار نفر به کلانتری‌ها مراجعه کرده و ۸ هزار تماس از تعداد تماس‌های روزانه با ۱۱۰ عملیاتی می‌شود

روزانه چه تعداد تماس با ۱۱۰ عملیاتی می‌شود؟

روزانه ۹ هزار نفر به کلانتری‌ها مراجعه می‌کنند، همچنین می‌توان گفت روزانه ۸ هزار تماس از تعداد تماس‌هایی که با ۱۱۰ گرفته می‌شود توسط مأموران پلیس پیشگیری عملیاتی می‌شود.

اولویت بندی‌های پلیس پیشگیری در مجموعه فرماندهی انتظامی تهران بزرگ را بیان کنید.

ما در پلیس پیشگیری تهران بزرگ سه اولویت اصلی داریم؛ نخستین راهبرد یا اولویت پلیس پیشگیری در بحث ارتقا امنیت اجتماعی بحث پیشگیری از جرم، سرقت، مبارزه و دستگیری سارقان است.

دومین راهبرد برخورد با اراذل و اوباش است؛ افرادی که در دل محلات می‌خواهند ایجاد مزاحمت کنند و یک پارک یا یک محله را ناامن کنند در تیر رس مأموران پلیس پیشگیری هستند و به هیچ عنوان اجازه عرض اندام به این افراد داده نمی‌شود.

مبارزه با خرده فروشان مواد مخدر سومین راهبرد پلیس پیشگیری است که دستگیری این افراد به صورت مداوم انجام می‌شود، البته در این حوزه اگر فضا در اختیار پلیس گذاشته شود می‌شود معتادان متجاهر را هم جمع آوری و ساماندهی کرد.

از طرح‌های ویژه پلیس پیشگیری برای مبارزه با سارقان بگویید.

طرح‌های رعد و یا طرح‌های ویژه برخورد با سارقان قاپ زن و برخورد با سارقان لوازم خودروها به صورت مستمر در حال اجرا است؛ جدا از طرح‌های سراسری که در مجموعه فرماندهی انتظامی تهران بزرگ اجرا می‌شود کلانتری‌ها و سرکلانتری ها هم طرح‌های مختلفی را برای حفظ نظم و امنیت محدوده استحفاظی خود برگزار می‌کنند.

چند سرقت‌ها به عدم رعایت موارد ایمنی از سوی خود مردم برمی گردد؟

جدا از اینکه پلیس وظیفه دارد نظم و امنیت را در شهر برقرار کند و با سارقان برخورد کند؛ هرکسی باید خودش پلیس خودش باشد، خیلی از جرایم و خیلی از سرقت‌ها برای این است که مردم مراقبت کافی ندارند و حتی برخی از آنها بر اساس بی اطلاعی از شیوه سرقت به دام سارقان می‌افتند.

مثالی برای این موضوع دارید؟

اکثر سرقت‌های منزل به شیوه پنجره روی و بالکن روی است، اگر حفاظ‌های مناسب برای واحدهای طبقه اول و دوم در نظر گرفته شود و یا برای انباری‌ها قفل مناسب تهیه شود این نوع سرقت کاهش پیدا می‌کند.

آیا سارقان در سرقت‌های منزل از طلایاب استفاده می‌کنند؟

خیر؛ به هیچ عنوان در کشف سرقت‌ها و صحبت با سارقان این موضوع تأیید نشده است؛ هیچکدام از سارقانی که در حین سرقت دستگیر شده‌اند با خود طلایاب نداشتند. حتی سارقانی که بعد از سرقت دستگیر می‌شوند هم بیان کردند طلاهایی که از منازل به سرقت برده‌ایم را در جست و جوی وسایل خانه پیدا کردیم و از طلایاب استفاده نکرده‌ایم.

اما مالباختگان می‌گویند در منزل ما هیچ وسیله‌ای جز طلا به سرقت نرفته و سارقان دقیقاً به سراغ محل نگهداری طلاها رفته‌اند.

درصد بالایی از مردم طلا را در اتاق خواب می‌گذارند و سارقان این را می‌دانند برای همین در وهله اول به سراغ این محل می‌روند؛ البته باید این را هم در نظر داشت که سارقان در پوشش کارهای خدماتی و نظافتچی وارد منزل‌ها می‌شوند و از قبل محل اجناس و لوازمات گران قیمت را پیدا می‌کنند.

از مراکز مشاوره در کلانتری‌ها بگویید، حضور این مراکز چه تأثیری در صلح بین طرفین داشته است؟

در ۷۴ کلانتری دایره مشاوره و مددکاری فعال بوده و ۹۰ درصد از پرونده‌های ورودی کلانتری به این دوایر ارجاع می‌شود که ۸۰ درصد پرونده‌ها منجر به مصالحه می‌شود

در تمامی کلانتری‌ها مرکز مشاوره داریم و راهبرد ما این است پرونده‌هایی که مربوط به سرقت نباش ابتدا به مراکز مشاوره منتقل شوند؛ در ۷۴ کلانتری دایره مشاوره و مددکاری فعال است و ۹۰ درصد از پرونده‌های ورودی کلانتری به این دوایر ارجاع می‌شود که پس از دریافت مشاوره ۸۰ درصد پرونده‌ها منجر به مصالحه می‌شود.

علاوه بر مشاوره مشاوران در کلانتری‌ها آموزش همگانی در خصوص پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و جرایم در مدارس، مساجد، سرای محلات وادارت دولتی و غیردولتی انجام می‌دهند. که در ۸ ماهه ۱۴۰۱ تعداد ۸۶۵ جلسه آموزش همگانی صورت پذیرفته است.

یکی دیگر از فعالیت مراکز مشاوره کلانتری‌ها، «مشارکت» است، کمی در این باره بگویید.

از دیگر فعالیت‌های دوایر مشاوره و مددکاری در کلانتری‌ها ست. که برای بالا بردن امنیت مردم، از همکاری و امکانات دیگر ارگان‌های دولتی و مردم نهاد نیز بهره می‌گیرند. جلسات مرتب ماهانه با معتمدین محلی و بررسی معضلات به صورت محله محور، از جمله این اقدامات است.

اعلام اولویت‌های پلیس پیشگیری/ سارقان به هیچ عنوان طلایاب ندارند

کمبود کلانتری در شهر را چگونه جبران کرده‌اید؟

ما کمبود در تعداد کلانتری‌ها داریم اما با اقدامات جایگزین مثل گشت و ایجاد کانکس سعی کردیم تا این موضوع را جبران کنیم؛ مصوبه سال ۸۸ شورای عالی امنیت کشور گفته بود که باید در تهران ۴۰ کلانتری ساخته شود اما از آن سال تا کنون این کار انجام نشده است!

مأموران ۱۱۰ در تهران چند دقیقه‌ای به محل جرم می رسند؟

مأموران ۱۱۰ در تهران میانگین ۱۲ تا ۱۳ دقیقه‌ای به محل جرم می رسند البته متناسب با تعداد تماس‌ها و ترافیک این زمان قابل تغییر است

برابر استانداری که داریم مأموران ۱۱۰ در تهران باید ۱۵ دقیقه‌ای به محل جرم برسند، اکنون بر اساس میانگین عملکرد مأموران ۱۱۰ در تهران آنها ۱۲ تا ۱۳ دقیقه‌ای به محل می‌رسند.

با توجه به اینکه پلیس پیشگیری یک واحد عملیاتی است و دائماً از تجهیزاتش استفاده می‌کند؛ آیا تجهیزات این پلیس فرسوده نشده است؟

بر مبنای نوع مأموریت به اندازه کافی تجهیزات و نیرو داریم. خودرو و موتورسیکلت‌هایی که در اختیار پلیس پیشگیری است فرسوده نیستند اما ممکن است در مأموریت‌ها آسیب ببینند و مدتی برای تعمیر از رده خارج شوند.

مأموران پلیس پیشگیری می‌گویند جلیقه‌های ضدگلوله‌ای که در اختیار دارند سنگین هستند و نمی‌شود از آن استفاده کرد.

جنس خوب و سبک تر این جلیقه‌ها به تازگی تولید شده است که نسبت به نوع قبلی هزینه بیشتری دارند؛ فراجا در حال تهیه این جلیقه‌ها و تعویض آنها با مدل‌های قدیمی است که امیدواریم به زودی تمام جلیقه‌های قدیمی عوض شوند.

اعلام اولویت‌های پلیس پیشگیری/ سارقان به هیچ عنوان طلایاب ندارند

در حال حاضر تمام مأموران عملیاتی پلیس پیشگیری جلیقه ضد گلوله دارند؟

بله؛ اما نوع مأموریت پلیس فرق می‌کند و تنها واحدهای عملیاتی و انتظامی جلیقه ضدگلوله دارند و در مأموریت‌ها می‌پوشند اما سخت است که یک مأمور ۲۴ ساعته بخواهد این جلیقه را به تن کند. پس تنها در مأموریت‌های خاص از این جلیقه‌ها استفاده می‌شود.

طرح الکترونیکی شدن کلانتری‌ها به کجا رسید؟

در راستای طرح تحول کلانتری و پاسگاه‌ها پلیس پیشگیری فراجا، طرح خدمات قضائی هوشمند از طریق بستر شبکه‌های فراجا، عدالت، دولت و اینترنت را پیگیری کرد و ضروریاتی نظیر سرعت بخشیدن به درخواست مراجعان، صیانت از کارکنان به دلیل تماس‌های مکرر با مراجعان، تسریع، تسهیل و بهبود کیفیت ارائه خدمات، جلب رضایت مردم و همچنین اجرای آئین دادرسی الکترونیکی و … از موجبات اجرای طرح هوشمندسازی در کلانتری و پاسگاه‌ها بود.

ارتباط الکترونیکی کلانتری و پاسگاه‌ها با دادسراها، دادرسی الکترونیکی یا همان تحقیق تصویری، گشت هوشمند، کلانتری مجازی یا دیجیتال و نظارت و پایش هوشمند از مصادیق بارز هوشمندسازی در پلیس است.

یک سال و نیم است که ارتباط کلانتری‌های پایتخت با دادسراها برقرار شده است. مرحله اول تشکیل پرونده عملی و ارسال پرونده از دادسرا به کلانتری و از کلانتری به دادسرا است و در گام‌های بعدی بازجویی الکترونیک و موارد دیگر هم اضافه می‌شود.

منبع: مهر

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۸۷۰ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا