بازار به نوسانات خود ادامه داد/ تغییر فاز قیمتی ارز

کد خبر : 7432
24 آبان 1401 - 10:08

پس از تلاش‌های قابل توجه نهاد بازار‌ساز در راستای کاهش نوسانات ارزی در هفته گذشته قیمت دلار کاهشی هزار و ۵۰۰ تومانی را تجربه کرد، اما پس از آن مجددا در مسیر افزایشی قرار گرفت.

نرخ شاخص ارزی در معاملات روز دوشنبه افزایشی بود. پس از تلاش‌های قابل توجه نهاد بازار‌ساز در راستای کاهش نوسانات ارزی در هفته گذشته قیمت دلار کاهشی هزار و ۵۰۰ تومانی را تجربه کرد، اما پس از آن مجددا در مسیر افزایشی قرار گرفت. به عقیده بسیاری از کارشناسان بازار تهران حجم قابل توجه انتظارات تورمی با افزایش سطح تقاضا برای خرید ارز مسبب کشش دلار به کانال‌های بالاتر شده است. از سوی دیگر مطرح شدن برخی شایعات مبنی بر کاهش فعالیت بازیگران آزاد بازار در روزی‌های آینده سبب شد متقاضیان پیش از موعد اقدام به خرید ارز کنند که این امر خود باعث افزایش نسبی نرخ ارز شد.

در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار غیر‌رسمی در معاملات عصر روز گذشته با حدود 190 تومان افزایش نسبت به نرخ روز یکشنبه به رقم 35 هزار و 670 تومان رسید. گزارش‌های به عمل آمده از هسته مرکزی بازار ارز تهران نیز حاکی از آن است که خریداران ارز توافقی همچنان گروه بزرگ حاضران در بازار را تشکیل داده و قیمت هر برگ دلار نیز در این‌گونه از معاملات در بازه قیمت 33 هزار و 100 تا 33 هزار و 300 تومان اعلام می‌شد. با افزایش 190 تومانی نرخ شاخص ارزی در معاملات روز گذشته قیمت سکه طلا نیز افزایشی شد و هر قطعه از این فلز گران‌بها با حدود 200 هزار تومان افزایش نسبت به نرخ روز یکشنبه به رقم 16میلیون و 200 هزار تومان رسید.

دیروز دوشنبه 23 آبان ماه روند نرخ شاخص ارزی در معاملات بازار تهران افزایشی بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی نخستین معاملات روز گذشته خود را با حدود 130 تومان کاهش نسبت به نرخ روز یکشنبه در رقم 35 هزار و 350 تومان آغاز کرد. اما در ادامه روز روند نرخ این ارز تغییر فاز داد و افزایشی شد. در صورتی که هر کانال قیمتی را به 10 پله یکسان تقسیم کنیم، فعالیت نرخ ارز مذکور در معاملات ظهر روز گذشته در پله‌های پنجم و ششم کانال 35هزار تومانی صورت گرفت و در نهایت در واپسین معاملات نقدی روز گذشته با حدود 190 تومان افزایش نسبت به نرخ روز یکشنبه به رقم 35 هزار و 670 تومان رسید.

انتظارات تورمی، محرک افزایشی دلار
پس از از میان رفتن سیگنال‌های مثبت نسبت به گفت‌وگو‌های هسته‌ای وین در یک ماه اخیر، چشم‌انداز بهبود روابط تجارت خارجی کشور جای خود را به انتظارات تورمی داد. از سوی دیگر نا‌‌آرامی‌های اخیر در برخی استان‌های کشور نیز به متلاطم شدن جو بازار‌ها دامن زده و سبب شده تمایل افراد نسبت به تبدیل سرمایه‌های خود به دارایی‌های امنی مانند ارز‌های خارجی و سکه افزایش یابد. این افزایش تقاضا که عمدتا با هدف محافظت از سرمایه در برابر موج تورمی صورت گرفته بود تعادل عرضه و تقاضا را در معاملات بازار برهم زده و با ایجاد شرایط مازاد تقاضا سبب افزایش نرخ ارز و سکه شد. البته در این میان بانک مرکزی نیز با هدف جلوگیری از نوسان بازار‌ها و حمایت از ارزش پول ملی سیاست‌های تسهیلگرانه‌ای را در جهت خرید ارز اجرا کرد که در ابتدا با واکنش مثبت بازار و خروج نرخ دلار از کانال تاریخی 36 هزار تومانی مواجه شد، اما پس از آن مجددا قیمت این ارز در مسیر افزایشی قرار گرفت.

در روز‌های اخیر نیز علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی، در اظهارنظر خود از ابزار جدید این نهاد سخن گفت که در روز‌های آتی از آن رونمایی خواهد شد. حال باید دید که پس از معرفی ابزار جدید بازار‌ساز از کشش اسکناس‌های خارجی نسبت به کانال‌های بالاتر کاسته خواهد شد یا خیر.

منبع: دنياي اقتصاد

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۶۱۱ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا