نقش طلا در چرخه سیاستگذاری

کد خبر : 7423
23 آبان 1401 - 10:08

فلز زرد پس از اتفاقات اخیر در بازارهای جهانی از جمله سقوط بازار رمزارزها در پی ورشکستگی FTX و افت شاخص دلار ناشی از عقب‌نشینی احتمالی فدرال رزرو از سیاست‌های خود در ماه‌های آتی، پس از گذشت ۷۵ روز بار دیگر با رشد ۵/ ۲‌درصدی خود در آخرین ساعات پایانی بازارها به سقف کانال ۱۸۰۰ دلاری نزدیک شد.

طلا آخرین ساعات روند معاملاتی خود در هفته گذشته را در مسیر صعودی به پایان رساند. فلز زرد پس از اتفاقات اخیر در بازارهای جهانی از جمله سقوط بازار رمزارزها در پی ورشکستگی FTX و افت شاخص دلار ناشی از عقب‌نشینی احتمالی فدرال رزرو از سیاست‌های خود در ماه‌های آتی، پس از گذشت ۷۵ روز بار دیگر با رشد ۵/ ۲‌ درصدی خود در آخرین ساعات پایانی بازارها به سقف کانال ۱۸۰۰ دلاری نزدیک شد.

این امر سبب شد قبل از شروع هفته معاملاتی جدید، پیش‌بینی برخی تحلیلگران در ارتباط با حرکت بازارها در آغاز روز دوشنبه مورد بررسی قرار گیرد.  گزارش‌ها از بازگشت طلا به حوالی کانال قیمتی سابق خود در روزهای اخیر حکایت دارد. این فلز گران‌بها پس از فتح کانال ۱۸۰۰ دلاری، با تشدید سیاست‌های انقباضی توسط فدرال رزرو در مسیر نزولی قرار گرفت و به زیر ۱۶۰۰ دلار سقوط کرد. در این میان باید به نقش فدرال رزرو در سقوط طلا در ماه‌های اخیر اشاره کرد. این نهاد برای مهار تورم در سال‌های اخیر از افزایش نرخ بهره به عنوان سلاح ضد‌تورمی بهره گرفت تا بتواند هدف اصلی جرمی پاول، رئیس بانک مرکزی مبنی بر تورم ۲‌درصدی را محقق سازد.

به دنبال این موضوع رئیس فدرال رزرو در سخنرانی جکسون هول نیز بر این امر تاکید کرد و افزود: دستیابی به تورم ۲‌درصدی مستلزم درک سرمایه‌گذاران و خانوارها از رکود‌های کوتاه‌مدت در بازارهای جهانی است. این امر سبب شد پاول در نشست بعدی خود نرخ بهره را افزایش دهد. اثر نرخ‌های سیاستی در بازارهای جهانی سبب شد دلار جهانی تقویت شود و بازار رمزارزها و طلا را قربانی خود کند.

تداوم سیاست‌های انقباضی علاوه بر بازارهای جهانی سبب شد نرخ‌های برابری سایر ارزها در مقابل دلار نیز روند کاهشی به خود بگیرند. اثر نرخ بهره بر تقویت دلار جهانی در نهایت سبب شد تا شاخص ارز آمریکایی بار دیگر کانال ۱۱۴واحدی را پس از ۲۰ سال تجربه کند. در مقابل شیب صعودی شاخص دلار، طلا در مسیر نزولی قرار گرفت و حمایت ۱۷۰۰ دلار را از دست داد و با انتشار گزارش تورم آمریکا در ماه سپتامبر نیز با نرخ ۲/ ۸‌درصد و تورم هسته با ۵/ ۶‌درصد که نشان‌دهنده سطوح قیمتی بالا در میان خانوار‌ها بود، فدرال رزرو را بار دیگر به افزایش نرخ بهره تشویق کرد.

بر این اساس طلا بار دیگر بر اثر افزایش نرخ بهره، به کف کانال ۱۶۰۰ دلار سقوط کرد و تا هفته گذشته نیز همچنان به روند خود در بازه مذکور ادامه داد. اما آمارها حاکی از آن است که تورم ماه اکتبر با کاهش ۵/ ۰‌درصدی خود به ۷/ ۷‌درصد رسیده است. با کاهش تورم در ماه اخیر، پیش‌بینی شد که فدرال رزرو در نشست بعدی خود یا از سیاست‌های انقباضی عقب‌نشینی خواهد کرد یا نرخ بهره را با کمترین میزان (۲۵/ ۰واحد ‌درصد)، افزایش خواهد داد.

بر این اساس شاخص دلار با واکنش منفی خود به این امر با افت ۲/ ۴‌درصدی مواجه شد و از کانال ۱۱۰ واحدی به کانال ۱۰۶ واحدی سقوط کرد. با توجه به چرخه اثر‌گذاری شاخص دلار بر طلا و بازارهای ریسکی، فلز درخشان همزمان با افت دلار جهانی در مسیر صعودی قرار گرفت و پس از حمایت کانال ۱۷۰۰ دلاری به سقف ۱۸۰۰ دلار نیز نزدیک شده است.

عامل دیگری که بر صعود طلا اثر‌گذار بود، ورشکستگی FTX و به دنبال آن افت بازار کریپتو است. افت بازارهای ریسکی و هجوم سرمایه‌گذاران این بخش به بازار طلا نیز سبب شد طلا با صعود بیشتری همراه شود. به دنبال این موضوع برخی از تحلیلگران معتقدند که با شروع هفته معاملاتی جدید، طلا همچنان به مسیر صعودی خود ادامه خواهد داد.

 

 

منبع: دنياي اقتصاد

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۶۰۸ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا