چرا طلای جهانی قوت گرفت ؟

کد خبر : 7367
18 آبان 1401 - 18:08

  با افزایش رکود در بازارهای آمریکا شاخص دلار به زیر ۱۱۰ واحد سقوط کرد و این امر سبب شد اونس طلای جهانی بار دیگر با رشد ۱/ ۲ درصدی خود، حمایت کانال ۱۷۰۰ دلاری را به دست آورد.

اما سوال این است که چه عواملی سبب شد طلا در مسیر صعودی قرار گیرد؟ در پاسخ به این سوال باید علاوه بر اثر افزایش دوباره نرخ بهره، افزایش نرخ بیکاری، کاهش مشاغل جدید و همچنین کاهش ۷/ ۰ درصدی شاخص دلار جهانی در روزهای اخیر، به احتمال افزایش پیروزی جمهوری‌خواهان و تغییر رویکردهای اقتصادی در روزهای اخیر که سبب افزایش تقاضای طلا شده است، اشاره کرد. در مقابل شیب صعودی فلز زرد، بازار رمز‌ارزها روز گذشته برای دومین روز از هفته معاملاتی جدید در وضعیت قرمز قرار گرفت. بر این اساس بیت‌کوین، محبوب‌ترین رمزارز در میان سرمایه‌گذاران، با افت ۲/ ۸ درصدی خود نسبت به روزهای اخیر از کانال ۲۱ هزار دلاری خارج شد و به ۱۹ هزار دلار تنزل یافت. در این میان موج منفی رکود به اتریوم نیز سرایت کرد و این امر سبب شد تا این ارز دیجیتال با افت ۶/ ۱۱ درصدی به زیر ۱۵۰۰ دلار سقوط کند.

موج رکود در بازارهای جهانی
تحولات بازارهای جهانی نشان می‌دهد که اثر رکودی افزایش نرخ بهره خود را با تاخیر در بازارهای ریسکی نمایان کرد. بر همین اساس می‌توان به قرمزپوش شدن بیت‌کوین و اتریوم اشاره کرد. افزایش 75/ 0 واحد درصدی نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو موجب شد تا لیدر رمزارزها در روز گذشته حمایت کانال 20 هزار دلاری را از دست بدهد و با افت 2/ 8 درصدی خود از قیمت 21 هزار دلار در روزهای اخیر به کانال 19 هزار دلار سقوط کند. آمارها حاکی از آن است که شیب نزولی بیت‌کوین به دومین ارز دیجیتال مهم در بازارها، یعنی اتریوم نیز سرایت کرده است. این موضوع سبب شد اتریوم بار دیگر در مسیر نزولی قرار گیرد و کانال 1500 دلار را از دست بدهد.

عوامل مذکور در نهایت سبب شد بیت‌کوین در ساعت 19 به وقت تهران قیمت 19 هزار و 427 دلار را در بازار ثبت کند و اتریوم نیز با افت 6/ 11 درصدی خود با قیمت 1482 دلار در بازار معامله شود. با وجود شیب نزولی بازارهای ریسکی، فلز زرد با توجه به احتمال افزایش پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات پیش‌رو، با رشد 1/ 2 درصدی رو‌به‌رو شد و در مسیر صعودی قرار گرفت. این امر سبب شد فلز درخشان بار دیگر در ساعت 19 به وقت تهران حمایت 1700 دلاری را به دست آورد و اکنون قیمت 1707 دلار را در بازار به ثبت برساند.

در این میان شاخص ارز آمریکایی نیز با افت 7/ 0 درصدی به رقم 710/ 109 واحد رسید. تحلیلگران بر این باورند عامل دیگری که سبب تقویت طلا شده است، هجوم سرمایه‌گذاران بازارهای پرریسک و انتقال دارایی‌های خود به بخش طلا است. در روزهای اخیر اقتصاد اول جهان تحت تاثیر عملکرد فدرال رزرو مبنی بر افزایش 75/ 0 واحد درصدی نرخ بهره، گزارش افزایش بیکاری توسط اداره آمار آمریکا و کاهش شاخص دلار است. اما سوال اینجاست که با توجه به اثر رکود در بازارهای جهانی، رمزارزها و شاخص دلار در روزهای آتی در چه مسیری قرار خواهند گرفت؟

کارشناسان بر این باورند که گزارش‌های روزهای اخیر از انتقال موج قابل توجه رکود در بخش واقعی اقتصاد به بازارهای جهانی حکایت دارد. افزایش 2/ 0 واحد درصدی نرخ بیکاری در آمریکا در پی افزایش نرخ بهره در این کشور از اثرات رکودی سیاست‌های انقباضی حکایت دارد. به نظر می‌رسد صعودی یا نزولی بودن بازارها در روزهای آتی بیش از هرچیز تحت تاثیر واکنش‌های آتی بخش واقعی اقتصاد آمریکا به افزایش نرخ بهره تعیین خواهد شد.

منبع: دنياي اقتصاد

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۷۸۵ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا