فاز صعودی طلای جهانی

کد خبر : 7303
15 آبان 1401 - 15:08

تحولات بازارهای جهانی نشان می‌دهد که هر اونس طلای جهانی روند معاملاتی خود را در آخرین ساعات پایانی بازارها، با رشد ۴ درصدی به پایان رساند.

آمارها حاکی از آن است که در روز جمعه ۴ نوامبر، این فلز درخشان پس از ۲۳ روز بار دیگر قیمت ۱۶۸۰ دلار را در بازار به ثبت رساند. برخی از تحلیل‌گران بر این باورند که مسیر صعودی طلا بر اثر افزایش احتمال‌ وقوع رکود در ایالات‌متحده رخ داده است؛ زیرا این امر توانست شاخص دلار جهانی را با کاهش ۱/ ۲ درصدی رو‌به‌رو سازد و سبب سقوط آن به کانال ۱۱۰ واحدی شد.

افت دلار جهانی
افزایش 75/ 0 واحد درصدی نرخ بهره توسط فدرال رزرو به بحث داغ روزهای اخیر بازارهای جهانی تبدیل شده است. افزایش نرخ بهره و ثبت سطح 4 درصدی آن، سبب شد تا شاخص دلار بار دیگر تقویت شود و حمایت کانال 113 واحدی را به دست آورد. صعود شاخص دلار به کانال 113 واحدی سبب شد فلز زرد بار دیگر به کف کانال 1600 دلار برسد. در این میان احتمال افزایش رکود در بازارهای آمریکا مانع رشد بیشتر شاخص دلار شد و در آخرین ساعات پایانی بازارها شاخص دلار 1/ 2 درصد افت کرد و از سطح 113 واحد به 110 واحد تنزل یافت. شیب نزولی دلار جهانی، تقویت بازار رمزارزها و طلا را نیز به دنبال داشت.

بر این اساس طلا با رشد 4 درصدی مواجه شد و از 1616 دلار به 1680 دلار رسید. بیت‌کوین نیز با رشد 5/ 6 درصدی خود در روز گذشته، با قیمت 21 هزار و 400 دلار در ساعت 15 به وقت تهران معامله شد. با وجود این تحولات در ساعات پایانی بازار هفته گذشته، تحلیل‌گران رویکردهای متفاوتی برای آغاز بازار روز دوشنبه متصورند.

پیش‌بینی بازارها
در حالی که شاخص دلار در آخرین ساعات معاملات بیش از 2 درصد کاهش یافت، برخی از تحلیل‌گران معتقدند که شاخص دلار در روزهای آتی به جایگاه سابق خود باز خواهد گشت. در حالی که با کاهش شاخص دلار بازار طلا و رمزارزها سبزپوش شدند، در صورت تحقق سناریوی مذکور درباره حرکت آتی شاخص دلار، طلا بار دیگر در مسیر نزولی قرار خواهد گرفت. بیت‌کوین به عنوان مهم‌ترین رمزارز موجود در بازار در مقابل افزایش‌های اخیر نرخ بهره سیاستی فدرال‌رزرو از خود مقاومت نشان داده است و پیش‌بینی می‌شود این افزایش اخیر نرخ بهره نیز از این رفتار مستثنی نباشد و بیت‌کوین واکنش تندی به آن نشان نخواهد داد.

باید توجه داشت با وجود سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو در سال جاری، نرخ تورم هسته همچنان در حال رکورد‌شکنی است؛ به همین دلیل کارشناسان بر این باورند که با تداوم سطح فعلی تورم، کمیته بازار باز فدرال رزرو در ماه‌های آتی نیز به سیاست‌های انقباضی ادامه خواهد داد. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود که نرخ بهره در دو ماه پیش‌رو به ترتیب با افزایش 5/ 0 و 25/ 0 واحد درصدی رو‌به‌رو خواهد شد.

منبع: دنياي اقتصاد

[اتحادیه هیچگونه مسئولیتی جهت صحت هرگونه پیش بینی مذکور در این مطلب ندارد]

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۳۶۸ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا