آرامش منفی در بازار ارز/ ثبات در بازار سکه

کد خبر : 7121
8 آبان 1401 - 11:08

 نرخ شاخص ارزی در معاملات روز گذشته مجددا در نزدیکی مرز کانال ۳۳هزار تومانی نوسان کرد.

به عقیده بسیاری از کارشناسان بازار تهران سطوح قیمتی کانال ۳۳هزار تومانی به یکی از مهم‌ترین مقاومت‌های نرخ اسکناس آمریکایی تبدیل شده است. همچنین این افراد بر این باورند که بر اساس شواهد موجود بانک مرکزی با قدرت در مقابل انتظارات بازار ایستادگی کرده و تمایلی به تسلیم شدن در برابر روند افزایشی نرخ دلار غیررسمی ندارد.

گفتنی است که حرکت دلار به سمت کانال ۳۳هزار تومانی در روزهای پایانی هفته گذشته سومین تحرک افزایشی این ارز از ابتدای پاییز ۱۴۰۱ بوده که بی‌نتیجه مانده است. در نهایت قیمت هر برگ از این اسکناس آمریکایی در واپسین معاملات نقدی نخستین روز کاری هفته با حدود ۷۰تومان کاهش نسبت به نرخ‌های پایانی هفته گذشته به رقم ۳۲ هزار و ۹۲۰تومان رسید. با کاهشی شدن نمودار قیمت دلار در روز گذشته، نرخ سکه طلا نیز افت کرد و به پله‌های انتهایی کانال ۱۴ میلیون تومانی رسید.

دیروز شنبه 7 آبان ماه شاخص ارزی در معاملات غیررسمی بازار تهران در پله نهایی کانال 32 هزار تومانی نوسان کرد. هر برگ از این اسکناس آمریکایی نخستین معاملات صبح روزگذشته خود را با افزایش ناچیز 10تومانی نسبت به نرخ روز پنج‌شنبه 5 آبان در رقم 33 هزار تومان آغاز کرد. اما برخلاف این شروع افزایشی، بقیه نوسانات این ارز در روز گذشته کاهشی بود.

در حوالی ظهر روز گذشته بود که معاملات نقدی شاخص ارزی با اختلاف قیمت 50 تومانی نسبت به نرخ شروع بازار در رقم 32 هزار و 950 تومان صورت پذیرفت. این پایان نوسانات کاهشی دلار شنبه نبود و در ساعات انتهایی بازار قیمت این ارز کاهش 30 تومانی دیگری را نیز تجربه تا در نهایت با حدود 70 تومان کاهش نسبت به نرخ روز پنج‌شنبه به رقم 32 هزار و 920 تومان برسد.

در روز‌های پایانی هفته گذشته نرخ دلار تحرکات افزایشی خود به سمت سطوح قیمتی کانال 33 هزار تومانی را آغاز کرد که بر اساس مشاهدات به عمل آمده از روند نرخ این ارز، تحرکات روز پنج‌شنبه گذشته را می‌توان سومین روند افزایشی دلار به سمت کانال بالاتر از ابتدای پاییز خواند. در دو روند پیشین قیمت ارز مذکور پس از برخورد با پله‌های اولیه کانال 33 هزار تومانی فورا تغییر روند داده و به سمت کانال 32 هزار تومانی بازگشته بود.

در روند جدید هم برخلاف انتظارات فعالان افزایشی بازار، نرخ نقدی شاخص ارزی از مرز قیمت 33 هزار تومانی فراتر نرفت و پس از برخورد با این سقف قیمتی مجددا تغییر فاز داد و کاهشی شد. بر اساس سیگنال‌های منتشر شده در هفته‌های اخیر، مهم‌ترین مانع در مقابل افزایش نرخ دلار غیر‌رسمی را می‌توان تلاش‌های نهاد بازار‌ساز در جهت جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی با افزایش حجم تزریق‌های خود به معاملات بازار ارز دانست. بر همین اساس با بی‌نتیجه ماندن سومین روند افزایشی دلار در روز ابتدایی هفته می‌توان نتیجه گرفت که بانک مرکزی تمایلی به تسلیم در مقابل فعالان افزایشی بازار را نداشته و به حمایت‌های خود از بازار ارز ادامه خواهد داد.

 بازگشت سکه به سطوح قیمتی کانال 14
در روز ابتدایی هفته و با کاهشی شدن روند دلار غیررسمی، نرخ سکه طلا نیز دچار نوسانات کاهشی شد. در همین راستا قیمت هر قطعه از این فلز گران‌بها در پایان معاملات روز گذشته با حدود 40 هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز‌های پایانی هفته گذشته به رقم 14میلیون و 980 هزار تومان رسید. گفتنی است که نرخ حباب قیمتی هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در محدوده قیمتی کانال یک میلیون و 300 هزار تومانی محاسبه شد.

منبع: دنياي اقتصاد

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۵۵۸ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا