پیروی سکه از بازار ارز

کد خبر : 7054
3 آبان 1401 - 12:08

روز گذشته روند قیمتی بازار ارز در معاملات غیر‌رسمی بازار تهران کاهشی بود.

روز گذشته روند نرخ شاخص ارزی در سطوح قیمتی نیمه دوم کانال ۳۲هزار تومانی کاهشی شد. این در حالی است که پس از حضور کوتاه مدت اسکناس آمریکایی در کانال۳۳ هزار تومانی در روز ۲۴ مهر ماه این هشتمین روز متوالی است که نرخ این ارز در بازه قیمتی ۳۲ هزار و ۶۰۰ تا ۳۲ هزار و ۸۵۰تومانی نوسان می‌کند. البته پیش از آن نیز کریدور قیمتی ۳۲ هزار تومانی بازه نوسان محبوب دلار به حساب می‌آمد، به‌صورتی که نرخ این ارز از ۱۴ تا ۲۳ مهر نیز در کانال مذکور نوسان می‌کرد.

عمده کارشناسان بازار ارز تهران نیز بر اساس روند قیمت دلار در مهر ماه کانال ۳۲ را بازه صلح بازار‌ساز و فعالان ارزی نامیدند. در نهایت قیمت هر برگ اسکناس آمریکایی در واپسین معاملات نقدی روز گذشته با حدود ۱۰۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز یکشنبه به رقم ۳۲ هزار و ۶۵۰ تومان رسید. با کاهش ۱۰۰ تومانی نرخ شاخص ارزی در معاملات روز گذشته قیمت سکه طلا نیز افت یک پله‌ای را تجربه کرد و در پله نهم کانال ۱۴ میلیون تومانی معامله شد.

دیروز دوشنبه 2 آبان ماه روند قیمت دلار در معاملات غیر‌رسمی بازار تهران کاهشی بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی در نخستین معاملات روز گذشته فعالیت خود را با 70 تومان کاهش نسبت به نرخ روز یکشنبه در رقم 32 هزار و 80 تومان آغاز کرد. روند کاهشی ابتدای روز در بقیه ساعات بازار نیز ادامه یافت به‌صورتی که در معاملات ظهر روز گذشته دلار غیر‌رسمی در رقم 32 هزار و 610تومان معامله شد. در نهایت برآیند نوسانات کاهشی نرخ این ارز در روز دوشنبه به کاهش 100 تومانی قیمت دلار نسبت به نرخ روز یکشنبه انجامید.

بر اساس بررسی‌های به‌عمل آمده از روند نرخ شاخص ارزی در ماه گذشته این دو‌مین بازه زمانی نسبتا طولانی مدت حضور دلار در کانال 32 هزار تومانی است. این در حالی است که نرخ این ارز در بازه زمانی مذکور تلاش‌های افزایشی به سمت کانال 33 هزار تومانی را نیز از خود به ثبت رسانید که تمامی این تحرکات پس از رویارویی با حجم تزریق‌های نهاد‌های بازار‌ساز بی‌نتیجه ماند.

کارشناسان بازار ارز تهران بر این باورند که با توجه به از میان رفتن سیگنال‌های مثبت در زمینه مذاکرات هسته‌ای برجام و افزایش سطح انتظارات تورمی در فضای جامعه و بازار و همچنین با در نظر گرفتن تلاش‌های بانک مرکزی در زمینه تقویت پول ملی و جلوگیری از افزایش نرخ دلار، حضور طولانی‌مدت نرخ این ارز در کانال 32 هزار تومانی را می‌توان به نوعی صلح 2 نیروی متفاوت موجود در بازار دانست. روز گذشته نرخ سکه طلا نیز کاهشی بود. با کاهشی شدن نرخ دلار غیر‌رسمی، قیمت سکه طلا که خود حاصل‌ضرب نرخ دلار در قیمت جهانی طلا و ضریب تبدیل اونس به گرم سکه است نیز نسبت به قیمت روز یکشنبه 100هزار تومان کاهش یافت و به 14 میلیون و 850هزار تومان رسید.

منبع: دنياي اقتصاد

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۶۳۶ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا