رفتار سینوسی طلای جهانی

کد خبر : 6962
30 مهر 1401 - 08:07

تحولات بازارهای جهانی حاکی از آن است که بازارهای جهانی از جمله طلا و بیت‌کوین به تقویت شاخص دلار جهانی در روز‌های اخیر که ناشی از افزایش احتمالی نرخ بهره توسط فدرال رزرو در ماه نوامبر است، واکنش نشان دادند.

با توجه به افزایش تورم در سطح جهان از جمله اروپا و آمریکا، پیش‌بینی می‌شود که فدرال رزرو به افزایش سیاست‌های انقباضی خود در ماه‌های آتی ادامه داده و نرخ سیاستی را تا یک درصد در ماه نوامبر افزایش خواهد داد. در این میان با توجه به افزایش بی‌سابقه تورم در منطقه یورو، گزارش‌ها از افزایش نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی نروژ، سوئد و سوئیس برای مهار تورم در ماه سپتامبر نیز حکایت دارد. بر این اساس باید به نخستین و مهم‌ترین اثر افزایش نرخ بهره فدرال رزرو که تقویت ارز آمریکایی و افت بازارها از جمله طلا و بیت‌کوین است، اشاره کرد.

واکنش بازار جهانی به سیاست‌های انقباضی
تحولات بازارهای جهانی حاکی از آن است که بازارهای جهانی از جمله طلا و بیت‌کوین به تقویت شاخص دلار جهانی در روز‌های اخیر که ناشی از افزایش احتمالی نرخ بهره توسط فدرال رزرو در ماه نوامبر است، واکنش نشان دادند. شاخص ارز آمریکایی با رشد 5/ 1 درصدی خود در روزهای اخیر بار دیگر به کانال 113 واحدی بازگشت و در ساعت 15 به وقت تهران شاخص 405/ 113 واحدی را در بازار به ثبت رساند.

بر این اساس فلز زرد بر اثر عوامل مذکور، روز گذشته را با روند معاملاتی منفی آغاز کرد. بر این اساس این فلز گران‌بها با افت 1/ 3 درصدی خود به کف کانال 1600 دلار سقوط کرد و قیمت 1616 را در بازار به ثبت رساند و پس از نوساناتی در روز گذشته در ساعت مذکور با قیمت 1626 دلار در بازار معامله می‌شد. البته در این میان باید گفت که صعود طلا به قیمت 1626 دلار، دلیلی جز نوسانات شاخص دلار ندارد و به معنی رشد این بازار نیست.

عامل مهم دیگری که بازار طلا را به کف 2ساله نزدیک می‌کند، نگاه سرد سرمایه‌گذاران این بخش در ماه‌های اخیر است. با توجه به سقوط تاریخی طلا در ماه اخیر، این فلز گران‌بها محبوبیت خود را در میان سرمایه‌گذاران از دست داد و جایگاه خود را به بازار رمزارزها واگذار کرد. بر این اساس بازار رمزارزها از جمله بیت‌کوین و اتریوم با هجوم سرمایه‌گذاران طلا نسبت به اتفاقات اخیر بازارها واکنش جدی نشان ندادند و حمایت خود را در کانال‌های قیمتی سابق حفظ کردند، اما در روز‌های اخیر و پس از تقویت شاخص دلار جهانی، بیت‌کوین به زیر 19 هزار دلار سقوط کرد و در ساعت مذکور با 18 هزار و 784 دلار در بازار معامله می‌شود. همچنین اتریوم نیز حمایت خود را در کانال 1300 دلاری از دست داد و قیمت 1270 دلار را در بازار ثبت کرد. تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که هر اونس طلا به 1800 دلار در سال 2023، 1769 دلار در سال 2024، 1757 دلار در سال 2025 و 1753 دلار در سال 2026 خواهد رسید.

منبع: دنياي اقتصاد

[اتحادیه هیچگونه مسئولیتی جهت صحت هرگونه پیش بینی مذکور در این مطلب ندارد]

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۶۹۴ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا