افت پلکانی ارز در پایان مهر/ سکه از مرز ۲ کانال فاصله گرفت

کد خبر : 6972
30 مهر 1401 - 08:07

در هفته‌ای که گذشت قیمت شاخص ارزی در نیمه دوم کانال۳۲ هزار تومانی نوسانات کاهشی جدیدی را از خود به ثبت رساند.

طبق بررسی‌های به عمل آمده از روند قیمتی این ارز در روز‌های هفته گذشته، مشاهده می‌شود که با وجود روند افزایشی روز‌های ابتدایی هفته و رسیدن قیمت اسکناس آمریکایی به سطوح قیمتی کانال ۳۳ هزار تومانی، در روز‌های میانی و پایانی هفته پایانی مهر ماه، نرخ دلار به سطوح قیمتی میانه کانال ۳۲ نزدیک شد.

به عقیده بسیاری از کارشناسان ارزی بازار تهران، عامل اصلی افت نرخ دلار غیر‌رسمی، حمایت همه‌جانبه نهاد‌های بازار‌ساز از پول ملی و افزایش حجم تزریق‌های این نهاد به معاملات بازار تهران است. در روز‌های گذشته نیز علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی در اظهارنظری از وضعیت مناسب عرضه در معاملات بازار تهران سخن گفت. در نهایت قیمت هر برگ دلار آزاد در واپسین معاملات نقدی روز‌های پایانی هفته گذشته با حدود 220 تومان کاهش نسبت به نرخ روز چهارشنبه به رقم 32 هزار و 600 تومان رسید. با کاهشی شدن نرخ دلار در معاملات هفته گذشته قیمت سکه نیز از بازه نوسان پله دهم کانال 14 تا پله دوم کانال 15 خارج شد و در محدوده پله نهم کانال 14 ثبت شد.

قیمت دلار در هفته گذشته به صورت پلکانی کاهش یافت. در نخستین روز‌های این هفته نرخ شاخص ارزی با تلاش‌های افزایشی خود درصدد حضور در کانال قیمتی 33 هزار تومانی برآمد. نتیجه این تلاش‌ها به حضور نرخ این ارز در سطح قیمتی 33 هزار و 30 تومانی در روز یکشنبه 24 مهر منجر شد. اما پس از برخورد نرخ این ارز با رقم 33 هزار و 30 تومانی روند قیمتی شکست و دلار وارد پلکان کاهشی شد. در نهایت نیز قیمت هر برگ از این اسکناس آمریکایی در روز پنج‌شنبه 28 مهر با حدود 220 تومان کاهش نسبت به نرخ روز چهارشنبه در پله هفتم کانال 32 و رقم 32 هزار و 600 تومان به کار خود پایان داد.

از روز‌های پایانی دهه نخست مهر ماه سیگنال‌هایی مبنی بر تزریق‌های سنگین بانک مرکزی به معاملات رسمی بازار تهران مطرح شد که تنها در یکی از این موارد رقمی معادل 74میلیون دلار به عنوان حجم عرضه بانک مرکزی به معاملات توافقی مطرح شد. صالح‌آبادی نیز در روزهای گذشته در این زمینه افزود: امسال حجم عرضه ارز در بازار بسیار خوب است، هم در حوزه حواله و هم اسکناس وضعیت بسیار خوبی داریم.

وی همچنین در رابطه با وضعیت ارزآوری گفت: «ورود ارز به کشور نسبت به گذشته بهبود پیدا کرده است و بخش خصوصی ارز‌های خوبی وارد چرخه تجارت کشور می‌کند.» به عقیده بسیاری از تحلیلگران بازار ارز افزایش حجم تزریق‌های بانک مرکزی سد محکمی مقابل انتظارات تورمی موجود در فضای بازار بوده و مانع از حضور دلار در سطوح قیمتی کانال 33 هزار تومانی است. قیمت هر قطعه سکه طلا طرح جدید نیز در معاملات روز‌های پایانی هفته گذشته با حدود 35 هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز چهارشنبه به رقم 14 میلیون و 895 هزار تومان رسید.

منبع: دنياي اقتصاد

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۶۲۷ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا