کوچ معاملات به دلار توافقی

شاخص ارزی برای دومین روز متوالی کاهشی شد

کد خبر : 6947
27 مهر 1401 - 12:07

 روز گذشته قیمت دلار غیر‌رسمی در معاملات آزاد بازار تهران کاهش دو پله‌ای را تجربه کرد.

پس از ورود و خروج نرخ این ارز به سطوح قیمتی کانال تاریخی خود در روزهای ابتدایی هفته جاری دیروز، سه‌شنبه، قیمت این ارز مجددا افت کرد و با حدود ۲۱۰تومان کاهش نسبت به نرخ روز دوشنبه به رقم ۳۲هزار و ۶۵۰تومان رسید. این در حالی است که گزارش‌های به‌عمل آمده توسط خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» از فضای بازار روز سه‌شنبه حاکی از ازدحام قابل توجه متقاضیان دلار روبه‌روی بنگاه‌های فروش ارز توافقی است.

معاملات توافقی گونه جدیدی از معاملات بازار ارز تهران در سال جدید است که دارندگان تابعیت ایرانی با ارائه کارت ملی خود تا سقف 2هزار دلار به‌صورت سالانه می‌توانند اقدام به خرید ارز کنند. نرخ دلار در این‌گونه معاملات به‌صورت کلی با اختلاف قیمتی حدودا هزار تا هزار و 500تومانی نسبت به نرخ بازار آزاد ارائه می‌شود. روز گذشته با کاهشی شدن نرخ دلار آزاد قیمت سکه در معاملات بازار طلای تهران با حدود 80هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز دوشنبه به رقم 14میلیون و 950هزار تومان رسید.

دیروز سه‌شنبه 26مهرماه روند نرخ دلار در معاملات بازار تهران کاهشی بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی در نخستین معاملات صبح روز گذشته با حدود 110تومان کاهش نسبت به نرخ روز دوشنبه در رقم 32هزار و 750تومان فعالیت خود را آغاز کرد. نرخ این ارز در ادامه روز نیز به‌صورت کاهشی به فعالیت خود ادامه داد. درصورتی‌که هر کانال قیمتی را به 10پله یکسان تقسیم کنیم، نرخ دلار در معاملات عصر روز گذشته روی محدوده پله‌های هفتم و هشتم کانال32 به نوسان پرداخت و درنهایت قیمت هر برگ دلار غیررسمی با حدود 210تومان کاهش نسبت به نرخ روز دوشنبه در رقم 32هزار و 650تومان به کار خود ادامه داد.

افزایش تقاضا در معاملات توافقی
گزارش‌های به‌دست‌آمده از هسته مرکزی بازار ارز در روز گذشته خبر از شلوغی صف خرید ارز توافقی می‌دهد. این در حالی است که فضای معاملات آزاد خریدار چشمگیری نداشته و عمده معامله‌گران غیر‌رسمی نظاره‌گر صفوف پرجمعیت دلار توافقی بودند. البته با توجه به اختلاف قیمتی یک تا دو کانالی دلار توافقی و آزاد برخی از خریداران در همان محل اقدام به فروش دارایی‌های خود به فعالان غیر‌رسمی با نرخ آزاد می‌کردند. اما در مجموع مشاهدات به‌عمل‌آمده از فضای بازار حاکی از آن است که کفه معاملات توافقی در روز‌های گذشته سنگین‌تر از معاملات آزاد است.

نرخ‌های ارائه‌شده برای فروش اسکناس آمریکایی در بازار توافقی حوالی نیمه نخست کانال 31هزار تومانی ارائه می‌شد که به‌صورت حدودی با نرخ روز در معاملات آزاد اختلاف قیمتی یک‌هزار و 200تومانی داشت. دیروز نرخ سکه طلا نیز در بازار تهران کاهشی بود. هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در معاملات روز گذشته با حدود 80هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز دوشنبه به سطوح قیمتی کانال 14میلیون تومانی و رقم 14میلیون و 950هزار تومان رسید.

منبع: دنياي اقتصاد

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۸۴۱ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا