رشد ۵/ ۱ درصدی قیمت دلار در یک روز

روند قیمتی دلار نشان می‌دهد که از ابتدای روز که معاملات نقدی رقم خورده، در محدوده 32 هزار و 530 تومان تا 32 هزار و 550 تومان نوسان داشت، اما حدود ساعت 11 و 8 دقیقه روند صعودی قیمت دلار سرعت گرفت و به محدوده 32 هزار و 630 تومان رسید. این روند با کمی نوسان در محدوده 32 هزار و 600 تومان، مجددا اوج گرفت و تا ساعت 11 و 25 دقیقه به 32 هزار و 700 تومان رسید. در نهایت پرونده قیمت دلار در روز سه‌شنبه با رقم 32 هزار و 750 تومان بسته شد که به نسبت دوشنبه 480 تومان معادل 5/ 1 درصد رشد داشت.

با توجه به الگوی بازارساز در روزهای گذشته پیش‌بینی می‌شد که وقتی عصر روز دوشنبه قیمت‌های پیشنهادی دلار فردایی افزایشی شد، سیاستگذار ارزی در صبح روز سه‌شنبه نرخ را با عرضه بیشتر پایین بیاورد، اما قیمت دلار در مدار صعودی که از روز دوشنبه شروع شده بود، در روز سه‌شنبه نیز روی همان مدار ادامه مسیر داد. حال این سوال پیش می‌آید که چرا سیاستگذار از صبح تزریق انجام نداده است. یک دلیل آن می‌تواند برای مدیریت بازار توسط بازار‌ساز باشد که عجله‌ای برای کاهش نرخ دلار در کانال‌های پایین‌تر از 32 هزار تومان ندارد. از سوی دیگر روند بازار نشانه‌های افزایش تقاضا را بروز داده است. به این ترتیب حرکت کاهشی که از چند روز پیش شروع شده بود تغییر کرد و مجددا به مسیر افزایشی برگشت. برخی از معامله‌گران معتقدند قیمت 32 هزار و 800 تومان یک مرز مقاومتی مهم به حساب می‌آید و در صورت رد شدن این مرز، قیمت دلار به کانال 33 هزار تومان ورود خواهد کرد.

درهم؛ قطب‌نمای دلار

بسیاری از معامله‌گران برای اینکه ارزش دلار را محاسبه کنند، به تغییرات قیمت درهم نگاه می‌کنند. اگر روند افزایشی داشته باشد، پیش‌بینی می‌کنند که قیمت دلار تهران نیز افزایشی خواهد بود. در روز سه‌شنبه آخرین قیمت خرید هر درهم 9090 تومان بوده که به نسبت روز دوشنبه صعودی بوده است و در نتیجه به معامله‌گران سیگنال افزایشی شدن قیمت دلار را در تهران می‌دهد. محاسبات نشان می‌دهد که قیمت دلار بر مبنای درهم بیش از 33 هزار تومان است.

افزایش130 هزار تومانی قیمت سکه

قیمت سکه در روز سه‌شنبه با افزایش 130 هزار تومان به نسبت دوشنبه به حدود 14 میلیون و 950 هزار تومان رسید که رشد کمتر از یک درصدی (9/ 0 درصدی) در یک روز را رقم زده است. از آنجا‌ که قیمت سکه متاثر از قیمت اونس طلا و دلار است، با وجود درجا زدن قیمت اونس طلا به نسبت دوشنبه، به دلیل صعودی بودن نرخ دلار، قیمت سکه افزایشی شده است.

قیمت نیم‌سکه نیز در سه‌شنبه به قیمت 8 میلیون و 200 هزار تومان معامله شد و ربع‌سکه نیز به نرخ 5 میلیون و 200 هزار تومان رسید. در میان سکه‌های تمام، نیم‌سکه و ربع‌سکه، ربع‌سکه از حباب بیشتری برخوردار است. به‌طوری که ارزش واقعی ربع‌سکه حدود 3 میلیون و 230 هزار تومان محاسبه می‌شود که حدود یک میلیون و 970 هزار تومان را حباب رقم می‌زند. به عبارت دیگر قیمت ربع سکه حدود 61 درصد بیش از قیمت واقعی آن است. قیمت واقعی سکه از فرمول ضریب وزن خالص سکه (عیار ۹۰۰) در قیمت هر گرم طلا به علاوه کارمزد ضرب سکه به دست می‌آید و تفاوت قیمت بازار سکه با قیمتی که با فرمول بالا به دست می‌آید، مقدار حباب سکه را مشخص می‌کند.