افت ۴ درصدی سکه در یک هفته گذشته/ الگوی بازارساز برای دلار

کد خبر : 6815
19 مهر 1401 - 10:07

کاهش پلکانی قیمت دلار بر کاهش قیمت سکه نیز موثر بوده است، به‌طوری که در مدت یک هفته‌(از 10 مهر ماه) 4 درصد از قیمت سکه کاسته شده و به نرخ 14 میلیون و 820 هزار تومان رسیده است.

مشاهده بازار در روز گذشته نشان می‌دهد که معاملات دلار به نسبت نخستین روز هفته جان بیشتری گرفته است. اگرچه قیمت‌ها از ابتدای هفته روند نزولی را آغاز کرده و به نسبت شنبه ۱۶ مهر، حدود ۳/ ۱ درصد کاهش قیمت داشته است؛ اما در مقیاس روزانه، روند قیمتی معاملات صعودی بوده است. به این معنا که اسکناس دلار در ابتدای روز با قیمت‌های پایین‌تر معامله شد، اما در ادامه قیمت‌ها افزایشی بود.

به عبارت دیگر می‌توان گفت که بازارساز با تزریق دلار در صبح قیمت را یک پله پایین می‌آورد، اما روند به صورتی است که تا بعدازظهر قیمت‌ها افزایشی می‌شود، اما این افزایش در حدی است که قیمت از روز گذشته فراتر نمی‌رود. به این ترتیب به نظر می‌رسد دست سیاستگذار ارزی برای تزریق باز است و هدفمند حرکت می‌کند. از سوی دیگر، کاهش پلکانی قیمت دلار بر کاهش قیمت سکه نیز موثر بوده است، به‌طوری که در مدت یک هفته‌(از 10 مهر ماه) 4 درصد از قیمت سکه کاسته شده و به نرخ 14 میلیون و 820 هزار تومان رسیده است.

مشاهده معاملات انجام شده در صبح روز گذشته حاکی از این است که قیمت دلار روند خود را با یک نرخ کاهشی شروع کرد و قیمت تا 32 هزار و 100 تومان هم پایین آمد؛ این کاهش به نحوی بود که برخی از معامله‌گران انتظار داشتند کانال 32 هزار تومانی از دست برود و قیمت دلار به کانال 31 هزار تومان ریزش کند. اما با ادامه بازار، شرایط تغییر کرد به‌طوری که فشار نوسان‌گیرها باعث شد قیمت‌های نقدی تا 32 هزار و 270 تومان نیز افزایش پیدا کند. این روند سبب شد معاملات فردایی هم روند افزایشی به خود بگیرد. آخرین نرخ‌هایی که برای معاملات فردایی عنوان شد تا 32 هزار و 450 تومان نیز رسید. به این ترتیب قیمت دلار از 11 مهر ماه که قله تاریخی به حساب می‌آید حدود 2/ 3 درصد کاهش را ثبت کرده است.

به نظر می‌رسد تاکتیک سیاستگذار برای کنترل نوسان نرخ ارز به این صورت است که بیشتر بر معاملات اول وقت تمرکز دارد و قیمت آنها را تنظیم می‌کند و هرچند در ادامه معاملات نرخ تغییراتی پیدا می‌کند، اما با تقویت عرضه در ابتدای روز، نرخ‌شکنی انجام می‌شود. احتمال اینکه این تاکتیک بازار‌ساز در روزهای آینده نیز ادامه داشته و نرخ دلار به کمتر از 32 هزار تومان برسد نیز وجود دارد.

کاهش 4 درصدی قیمت سکه در یک هفته
سکه در روز گذشته یعنی هجدهمین روز از نخستین ماه پاییز، 14 میلیون و 820 هزار تومان معامله شد که به نسبت 10 مهر که 15میلیون و 420 هزار تومان بوده 600 هزار تومان کاهش داشته است. به عبارت دیگر در مدت 8 روز حدود 4 درصد از قیمت سکه کاسته شده است. اما اگر با قیمت تاریخی سکه که در 22 خردادماه سال جاری رقم خورده و حدود 16 میلیون و 390 هزار تومان بوده مقایسه کنیم، کاهش 6/ 9 درصدی را ثبت کرده است. قیمت سکه طلا در ایران متاثر از دو عامل، قیمت اونس طلا و قیمت دلار است. اما به‌طور تجربی می‌توان گفت که اثر نوسانات دلار بر قیمت سکه بیشتر است.

محاسبات نشان می‌دهد ارزش ذاتی سکه در روز گذشته حدود 13 میلیون و 300 هزار تومان بوده که به این ترتیب حباب سکه که از تفاوت قیمت روز سکه و ارزش ذاتی سکه به دست می‌آید حدود یک میلیون و 520 هزار تومان بوده است. فرمول ارزش ذاتی سکه از مولفه‌هایی مانند وزن سکه، نرخ دلار آزاد، قیمت اونس جهانی طلا و حق ضرب سکه به دست می‌آید.

منبع: دنياي اقتصاد

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۷۶۷ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا