اصلاح نرخ دلار در نیمه مهرماه

بررسی روند هفتگی شاخص ارزی

کد خبر : 6801
16 مهر 1401 - 09:07

کارشناسان بازار ارز تهران معتقدند روند کاهشی نرخ ارز به ۲ دلیل عمده «اصلاح نرخ ارز پس از تحرکات افزایشی» و «افزایش حجم تزریق‌های بازار‌ساز به معاملات ارزی» رخ داده است.

در روز‌های میانی هفته‌ای که گذشت شاخص ارزی دچار اصلاح نرخ شد. پس از افزایش قیمت چشمگیر دلار غیر‌رسمی در دهه نخست ماه جاری و تغییر سقف تاریخی این ارز در روز ۱۱ مهر، روند نرخ این ارز تغییر فاز داد و کاهشی شد. به عقیده بسیاری از کارشناسان بازار ارز تهران روند کاهشی مذکور به ۲ دلیل عمده «اصلاح نرخ ارز پس از تحرکات افزایشی» و «افزایش حجم تزریق‌های بازار‌ساز به معاملات ارزی» رخ داده است.

از سوی دیگر برخی اخبار منتشر شده از سوی طرفین اروپایی نشست‌های هسته‌ای وین حاکی از آن است که احتمال از سر‌گیری این نشست‌ها در روز‌های آتی افزایش یافته است. در همین راستا «ایسنا» روز جمعه 15مهر به نقل از یکی از اعضای کمیته پارلمان اروپا نوشت: متمم تعلیق مذاکرات برجامی با ۴۶۹ رای مخالف و ۸۸ رای موافق شکست خورده است. پیش‌تر نیز میخاییل اولیانوف نماینده روسیه در مجامع بین‌المللی نسبت به از سر‌گیری مذاکرات وین از ابتدای ماه نوامبر سال میلادی جاری اظهار امیدواری کرده بود. در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار غیررسمی در معاملات روز پنج‌شنبه 14مهر ماه با حدود 700 تومان کاهش نسبت به نرخ‌های پیشین خود به رقم 32 هزار و 620تومان رسید.

در هفته‌ای که گذشت نرخ دلار در معاملات غیر‌رسمی بازار تهران نوسانات قابل توجهی را تجربه کرد. در روز‌های ابتدایی این هفته قیمت اسکناس آمریکایی با افزایش چشمگیر 900تومانی نسبت به نرخ روز‌های پایانی هفته نخست مهر ماه در رقم 32 هزار و 750 تومان فعالیت خود را آغاز کرد. در روز دوم این هفته نرخ دلار پس از حدود 110 روز مجددا وارد سطوح قیمتی کانال 33 هزار تومانی شد. در ادامه و در روز 11 مهر ماه بود که قیمت این ارز در سقف تاریخی خود یعنی رقم 33 هزار و 320 تومان قرار گرفت.

با عبور از روز‌های تعطیل میانی هفته و پس از آغاز معاملات روز پنج‌شنبه 14 مهر نمودار روند نرخ دلار تغییر فاز داد و کاهشی شد. در صورتی که هر کانال قیمتی را به 10 پله یکسان تقسیم کنیم نرخ هر برگ اسکناس آمریکایی در معاملات روز‌های پایانی هفته دوم مهر ماه از پله‌های دوم و سوم کانال 3 هزار تومانی به نیمه دوم کانال 32 هزار تومانی بازگشت. کارشناسان ارزی بازار تهران بر این باورند که قیمت دلار پس از تحرکات افزایشی چشمگیر هفته‌های اخیر در حال اصلاح نرخ است.

اصلاح نرخ اصطلاحی است که کارشناسان پس از افزایش چشمگیر یک شاخص و تعدیل و کاهشی شدن آن در بازه‌های معاملاتی روز‌های بعد استفاده می‌کنند که عمدتا ناشی از کاهش قدرت خرید آن شاخص در فضای بازار رخ می‌دهد. از سوی دیگر طبق اعلام رسمی نهاد‌های بازار‌ساز حجم تزریق ارز به معاملات بازار متشکل و توافقی در روز‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته و همین امر نیز خود سبب کاهشی شدن نرخ دلار در روز‌های پایانی هفته گذشته شده است.

منبع: دنياي اقتصاد

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۶۷۹ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا