پایان مهلت ۲هفته‌ای بانک‌ها برای رعایت نرخ سود/ بانک‌های متخلف به هیئت انتظامی معرفی می‌شوند

کد خبر : 6669
4 مهر 1401 - 15:07

معاون نظارت بانک مرکزی اعلام کرد:‌ بانک‌های متخلف در زمینه عدم رعایت نرخ سود علی‌الحساب سپرده سرمایه‌گذاری مدت‌دار، به هیئت انتظامی بانکها معرفی می‌شوند.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، ابوذر سروش گفت: ‌با پایان مهلت دوهفته‌ای تعیین‌شده از سوی بانک مرکزی برای بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی نقض‌کننده ضوابط نرخ سود علی‌الحساب سپرده مدت‌دار؛ این مؤسسات و بانکهای متخلف به هیئت انتظامی بانکها معرفی می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: در بخشنامه‌ای که هشتم شهریورماه امسال به تمامی بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی ابلاغ شد، آمده است که حسب بازرسی‌های انجام‌شده و همچنین گزارش‌های واصله،‌ برخی از بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی همچنان با توسل به روش‌ها و شیوه‌های مختلف از نرخ‌های مصوب ابلاغی تخطی می‌کنند؛ لذا به این دسته از مؤسسات و بانکها تذکر داده شد.

معاون نظارت بانک مرکزی افزود:‌ ادامه روند نقض ضوابط ابلاغی در خصوص نرخ‌های سود علی‌الحساب یادشده بدون توجه به پیامدهای آن توسط برخی از بانکها و مؤسسات اعتباری ضمن افزایش بهای تمام‌شده پول در شبکه بانکی کشور موجب تضییع حقوق سایر ذی‌نفعان و همچنین تهدید ثبات، ‌سلامت و استحکام مالی بانکها و مؤسسات اعتباری را فراهم کرده است.

وی گفت:‌ در این بخشنامه بر لزوم رعایت دقیق و کامل ضوابط موصوف تأکید شد و مجدداً به بانکها و مؤسسات اعتباری ناقض نرخ‌های سود موصوف برای رعایت مقررات یادشده؛ یادآوری شد که مسئولیت حسن اجرای ضوابط و دستورالعمل‌های ابلاغی به‌عهده هیئت مدیره و مدیران عامل محترم بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی است و تأکید شد که بانک مرکزی بر رعایت نرخ‌های سود سپرده، نظارت لازم را معمول و با موارد نقض آن از طریق هیئت انتظامی بانکها برخورد قاطع خواهد کرد.

معاون نظارت بانک مرکزی اضافه کرد: در پی ابلاغ این بخشنامه با اعضای هیئت مدیره بانکهای متخلف جلسات جداگانه‌ای برگزار شد و مهلتی دوهفته‌ای تا پایان شهریورماه برای اصلاح امور به این بانکها داده شد.

وی گفت:‌ هم‌اکنون با اتمام این مهلت ارزیابی بانکها آغاز شده است و برآوردها نشان می‌دهد که دست‌کم شش بانک و مؤسسه اعتباری غیربانکی از نرخ‌های تعیین‌شده تخطی کرده‌اند که پرونده یکی از آنها نهایی شده و هم‌اکنون در حال ارسال به هیئت انتظامی بانکهاست.

ابوذر سروش خاطرنشان کرد: ‌معرفی هیئت مدیره بانکها به هیئت انتظامی پیامدهای خاصی برای بانکها دارد که با توجه به جمع‌بندی هیئت انتظامی از تذکر تا سلب صلاحیت حرفه‌ای اعضای هیئت مدیره را شامل می‌شود.

انتهای پیام

منبع: تسنیم

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۴۴۳ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا