فلز زرد در وضعیت قرمز/ طلا حمایت ۱۶۰۰ دلاری را از دست خواهد داد؟

کد خبر : 6435
27 شهریور 1401 - 09:06

این فلز زرد روز جمعه ۱۶ سپتامبر با افت حدود ۵/ ۳درصدی نسبت به هفته گذشته بار دیگر کانال قیمتی مارس ۲۰۲۰ را مشاهده کرد و با از دست دادن حمایت ۱۷۰۰ دلار، به قیمت ۱۶۵۴ دلار رسید

گزارش‌ها از سقوط طلا به میانه کانال ۱۶۰۰ دلار حکایت دارد. این فلز زرد روز جمعه ۱۶ سپتامبر با افت حدود ۵/ ۳درصدی نسبت به هفته گذشته بار دیگر کانال قیمتی مارس ۲۰۲۰ را مشاهده کرد و با از دست دادن حمایت ۱۷۰۰ دلار، به قیمت ۱۶۵۴ دلار رسید. اما طلا در نهایت آخرین ساعات خود در روز جمعه را با قیمت ۱۶۷۵ دلار به پایان رساند. اما دلیل سقوط این فلز گران‌بها به میانه کانال ۱۶۰۰دلار چه بود؟ در پاسخ به این سوال باید چند عامل مهم در بازار‌ها را مورد بررسی قرار داد.

 نظر‌سنجی دانشگاه میشیگان
طلا در روز جمعه 16 سپتامبر با ریزش 5/ 3درصدی نسبت به هفته گذشته، پایین‌ترین نرخ خود در دو سال اخیر را به ثبت رساند. به دنبال این موضوع برخی از تحلیل‌گران افزودند که افت قیمت طلا ارتباط مستقیمی با نظرسنجی دانشگاه میشیگان دارد؛ زیرا این نهاد با پرسش از خانوارها درباره وضعیت کنونی و چشم‌انداز اقتصاد آمریکا، گزارشی را مبنی بر رشد و رکود اقتصاد ایالات‌متحده، هر دو هفته یکبار تنظیم و در اختیار همگان قرار می‌دهد. اعداد و ارقامی که توسط این دانشگاه منتشر می‌شود روی بازارهای جهانی اثرگذار است. طبق این موضوع، نظرسنجی سپتامبر نشان می‌دهد که با کاهش قیمت بنزین و کاهش تورم، مصرف‌کنندگان بر این باورند که اقتصاد آمریکا با رشد همراه خواهد بود. بر این اساس انتظارات تورمی در این کشور برای سومین ماه متوالی کاهش یافته و شاخص احساسات مصرف‌کننده در ماه سپتامبر به بالاترین میزان خود یعنی 5/ 59 واحد در 5 ماه اخیر رسید که این رقم در ماه اوت 2/ 58 واحد ثبت شده بود. برخی از تحلیل‌گران بر این باورند که این امر انگیزه بیشتری به فدرال رزرو در جهت افزایش نرخ بهره در نشست 21 سپتامبر داد تا روند کاهشی تورم را حفظ کند. البته   باید گفت که افزایش نرخ بهره سبب تقویت دوباره دلار خواهد شد و رشد شاخص دلار به عنوان سرعت‌گیر بازارهای ریسکی و طلا تلقی می‌شود.

 افزایش شاخص دلار
عامل دیگری که سبب شد طلا جایگاه خود را در بازار از دست دهد، افزایش شاخص دلار است. عوامل مذکور از تداوم سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو و همچنین کاهش تورمی که سبب افزایش شاخص اعتماد مصرف‌کنندگان در ماه سپتامبر شده، خبر می‌دهد. به دنبال این موضوع شاخص دلار با تقویت روز‌افزون خود از زمان انتشار گزارش تورم آمریکا و با رشد 6/ 1 درصد نسبت به هفته گذشته به 385/ 109 واحد رسید. بر این اساس بیت‌کوین حمایت 20 هزاری دلاری را از دست داد و در ساعت 16:30 روز شنبه به وقت تهران با قیمت 19 هزار و 830 دلار در بازار معامله می‌شد و طلا نیز نسبت به روز گذشته خود   با افت 5/ 1 درصدی مواجه شد و به میانه کانال 1600 دلاری رسید. البته در این میان رئیس فدرال رزرو از وقوع رکود کوتاه‌مدت در پی افزایش نرخ بهره در سپتامبر خبر داد. به دنبال این موضوع برخی از تحلیل‌گران معتقدند که افت بازار طلا و رمز‌ارزها نیز اثرات ترس و وقوع رکودی است که فدرال رزرو از آن خبر داد.

منبع: دنياي اقتصاد

[اتحادیه هیچگونه مسئولیتی جهت صحت هرگونه پیش بینی مذکور در این مطلب ندارد]

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۸۵۴ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا