رشد آرام بازار ارز و سکه در هفته گذشته

کد خبر : 6316
19 شهریور 1401 - 10:06

روند قیمت شاخص ارزی در هفته‌ای که گذشت افزایشی بود. بر اساس مشاهدات به‌عمل آمده از معاملات بازار ارز تهران در هفته دوم شهریور، هر برگ اسکناس دلار غیررسمی از روز پنج‌شنبه ۱۱شهریور تا پایان روز پنج‌شنبه ۱۷ شهریور از ۲۹ هزار و ۸۵۰ تومان به ۳۰ هزار و ۱۵۰ تومان رسیده و حدود یک واحد درصد رشد داشته است.

کارشناسان ارزی بازار تهران کم‌رنگ شدن انتظارات مثبت معامله‌گران و افراد جامعه نسبت به نشست‌های هسته‌ای وین را مهم‌ترین عامل افزایش نرخ شاخص ارزی در هفته اخیر می‌دانند. از دیگر اخبار قابل توجه در بازار هفته دوم شهریور ماه نیز می‌توان به شکست سقف مقاومت ۳۰ هزار تومانی دلار پس از حدود ۱۸ روز اشاره کرد. در هفته گذشته با افزایش نرخ دلار در معاملات غیررسمی نرخ سکه طلا در معاملات بازار تهران نیز افزایشی بود. در همین راستا قیمت هر قطعه از این فلز گران‌بها در معاملات عصر روز پنج‌شنبه ۱۷ شهریور با حدود ۱۱۰ هزار تومان افزایش نسبت به نرخ روز چهارشنبه به ۱۳ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان رسید.

در هفته‌ای که گذشت نرخ دلار در معاملات غیر‌رسمی بازار تهران شاهد 3 حرکت افزایشی بود. در روز‌های پایانی هفته نخست شهریور ماه قیمت هر برگ اسکناس دلار آمریکا روی پله‌های پایانی کانال 29 هزار تومانی نوسان می‌کرد. با شروع معاملات دلار در هفته دوم این ماه تلاش‌هایی از شاخص ارزی جهت شکست سقف مقاومت 18 روزه مشاهده شد که در نهایت در روز یکشنبه 13 شهریور ماه این اتفاق صورت پذیرفت. در این میان روز دوشنبه را می‌توان به عنوان روز اصلاح نرخ شاخص ارزی نام برد چرا که در این روز قیمت دلار مجددا به پله‌های هشتم و نهم کانال 29 هزار تومانی بازگشت اما در روز میانی هفته قیمت این ارز مجددا به سطوح قیمتی کانال 30 هزار تومانی رسید.

در نهایت قیمت هر برگ اسکناس آمریکایی در ساعات پایانی بازار روز پنج‌شنبه 17 شهریور ماه با حدود 150 تومان افزایش نسبت به نرخ روز چهارشنبه به رقم 30 هزار و 150 تومان رسید. به عقیده بسیاری از تحلیلگران بازار ارز تهران روند افزایشی دلار در روز‌های اخیر ناشی از کاهش سطح انتظارات مثبت نسبت به آینده مذاکرات برجامی است. این افراد ضمن اشاره به سیگنال‌های منفی منتشر شده در هفته گذشته بر این‌باورند که سخنان مقامات اروپایی در زمینه کم‌رنگ شدن چشم‌انداز مثبت از آینده نشست‌های هسته‌ای وین توانست پس از حدود 18 روز نرخ دلار را از کانال 29 هزار تومانی خارج کند.

با افزایش نرخ دلار، قیمت سکه طلا نیز افزایشی شد، اما نرخ این کالای سرمایه‌ای نتوانست کانال 13 میلیون تومانی را ترک کند. طبق فرمول محاسبه نرخ سکه طلا در بازار تهران، عواملی چون قیمت دلار در معاملات غیر‌رسمی و همین‌طور نرخ جهانی اونس طلا تاثیر قابل توجهی بر نوسان قیمت سکه دارند. در هفته گذشته با وجود افزایش قیمت دلار، ارزش طلا در معاملات جهانی شاهد تحرکات کاهشی بود که بخشی از این کاهش ارزش اونس از افزایش نرخ سکه جلوگیری کرده و بخش دیگری از آن نیز سبب افزایش نرخ حباب سکه شد.

سبقت مجدد یورو از دلار
در روز‌های ابتدایی دهه سوم تیر ماه بود که با اتخاذ برخی سیاست‌های ضد تورمی توسط بانک مرکزی آمریکا و افزایش نرخ بهره در بانک‌های این کشور ارزش جهانی شاخص دلار از مرز تاریخی خود عبور کرد و نرخ برابری یورو به دلار پس از حدود 20 سال به نزدیک یک واحد رسید. در مرداد ماه سال جاری پیشروی شاخص جهانی دلار در معاملات جهانی سرعت بیشتری گرفت و در همین راستا یورو نسبت به دلار در سطوح قیمتی کمتری معامله شد. این در حالی بود که رقابت این دو ارز در بازار تهران بر خلاف روند جهانی پیش می‌رفت.

به عقیده بسیاری از تحلیلگران ارزی عدم کاهش ارزش یورو نسبت به دلار در بازار تهران به دلیل استفاده‌های متعدد از اسکناس آمریکایی در سیستم‌های سیاست‌گذاری بانک مرکزی و همچنین نا مشخص بودن حجم دقیق عرضه و تقاضای دلار در بازار تهران صورت گرفته بوده است. البته این افراد عدم ارتباط کامل بازار تهران با بازار جهانی را نیز از جمله دیگر علل پیروزی یورو در رقابت با دلار در بازار تهران می‌دانستند. اما در روز‌های ابتدایی شهریور ماه ورق این رقابت در بازار تهران نیز برگشت و دلار در سطوح قیمتی بالاتری نسبت به یورو قیمت خورد. با این حال در روز‌های پایانی هفته گذشته و با افزایش مجدد نرخ برابری یورو به دلار در معاملات جهانی قیمت این ارز مجددا از دلار پیشی گرفت و با اختلاف قیمتی حدودا 100 تومانی نسبت به دلار در رقم 30 هزار و 260 تومان معامله شد.

منبع: دنياي اقتصاد

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۷۲۴ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا