تثبیت سکه در کانال ۱۳ / بند‌بازی دلار روی خط ۳۰

کد خبر : 6293
16 شهریور 1401 - 10:06

 قیمت دلار در روز میانی هفته مجددا به سطوح قیمتی کانال ۳۰ هزار تومانی بازگشت. کارشناسان دلیل عبور دوباره قیمت این ارز از مرز مقاومت ۳۰ هزار تومانی را افزایش سطح سیگنال‌های منفی مذاکراتی می‌دانند.

روز گذشته پس از انتشار سخنان نسبتا منفی جوزپ بورل، مسوول هماهنگ‌کننده نشست‌های هسته‌ای وین، در زمینه آینده این نشست‌ها قیمت دلار در معاملات غیر‌رسمی بازار تهران از پله هشتم کانال ۲۹ هزار تومانی به سمت پله‌های دوم و سوم کانال ۳۰ هزار تومانی حرکت کرد.

اما در ساعات میانی روز گذشته روند افزایشی دلار تقریبا متوقف شده و نرخ هر برگ از این اسکناس آمریکایی با حدود 330 تومان افزایش نسبت به نرخ روز دوشنبه به سطح قیمتی 30هزار و 100 تومانی رسید. فعالان بازار تهران نیز افزایش حجم تزریق ارز توسط نهاد‌های بازار‌ساز را مهم‌ترین عامل توقف روند افزایشی نرخ دلار در معاملات روز گذشته خواندند. هر قطعه سکه طلا ضرب امامی نیز در معاملات روز گذشته با حدود 45 هزار تومان افزایش قیمت نسبت به نرخ روز دوشنبه به رقم 13 میلیون و 915 هزار تومان رسید. دیروز سه‌شنبه 15 شهریور ماه روند نرخ دلار غیر‌رسمی در معاملات بازار ارز تهران افزایشی بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی در نخستین معاملات روز گذشته با حدود 430تومان افزایش نسبت به نرخ روز دوشنبه فعالیت خود را در رقم 30 هزار و 200 تومان آغاز کرد. در ادامه تلاش‌های دیگری نیز از شاخص ارزی جهت افزایش قیمت‌های بیشتر مشاهده شد، اما با نزدیک شدن به معاملات عصر روز گذشته روند افزایشی دلار متوقف شده و قیمت این ارز در رقم 30 هزار و 100 تومان به فعالیت خود پایان داد. تحلیلگران بازار تهران سخنان مقام مسوول اروپایی در ساعات پایانی روز دوشنبه را جزو عوامل اصلی افزایش نرخ دلار در معاملات روز گذشته می‌دانند. جوزپ بورل در شامگاه روز دوشنبه در نشستی مطبوعاتی گفت: مذاکرات هسته‌ای ایران در حال انحراف و نه همگرایی است. من همچنان در حال گفت‌وگو با مشارکت‌کنندگان توافق هسته‌ای ایران هستم. بورل همچنین در زمینه چشم‌انداز گفت‌وگو‌ها افزود: امروز من اطمینان کمتری در این باره دارم که توافق هسته‌ای ایران به سرانجام خواهد رسید. پس از انتشار سخنان مذکور سمت و سوی انتظارات بازار تهران تغییر کرد و روند افزایشی نرخ ارز آغاز شد. فعالان بازار ارز تهران بر این باورند که سخنان مذکور از پتانسیل لازم جهت افزایش بیشتر نرخ ارز نیز بهره‌مند بود، با این حال در معاملات عصر روز گذشته روند افزایشی متوقف شد. به عقیده این افراد افزایش حجم تزریق‌های ارزی توسط نهاد‌های بازار‌ساز عامل اصلی توقف روند افزایشی نرخ ارز بوده است. گفتنی است که از روز‌های میانی دهه سوم مرداد ماه تا ابتدای هفته جاری، شاخص ارزی تلاش‌های زیادی جهت عبور از سقف مقاومت 30 هزار تومانی به‌عمل آورده بود که تمامی این تلاش‌ها بی‌نتیجه بود اما پس از شکست این مقاومت در روز یکشنبه 13 شهریور به نظر می‌رسد سطوح قیمتی کانال 30هزار تومانی می‌تواند کریدور جدید نوسان نرخ دلار غیررسمی باشد.

منبع: دنياي اقتصاد

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۶۷۰ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا