دلار پشت سد ۳۰

ماندگاری سکه در کانال 13 میلیونی

کد خبر : 6179
13 شهریور 1401 - 10:06

به عقیده بسیاری از تحلیلگران بازار ارز تهران حجم قابل توجه انتظارات مثبت نسبت به آینده نشست‌های برجامی عامل اصلی تقویت سقف مقاومت ۳۰ هزار تومانی در روز‌های اخیر بوده است.

نرخ شاخص ارزی در معاملات غیر‌رسمی نخستین روز هفته در کانال ۲۹هزار تومانی بسته شد. این در حالی است که در روز‌های پایانی هفته گذشته و پس از ارسال پاسخ ایران به متن آمریکایی، زمزمه‌هایی از سیگنال‌های منفی در بازار شنیده می‌شد و احتمال می‌رفت که بازار به صورت افزایشی فعالیت خود را آغاز کند. به عقیده بسیاری از تحلیلگران بازار ارز تهران حجم قابل توجه انتظارات مثبت نسبت به آینده نشست‌های برجامی عامل اصلی تقویت سقف مقاومت ۳۰ هزار تومانی در روز‌های اخیر بوده است.

از روز 26 مرداد سال جاری تا کنون 18 روز متوالی نوسان نرخ شاخص ارزی زیر سقف 30 هزار تومانی بوده است. در نهایت قیمت هر برگ اسکناس آمریکایی در معاملات عصر روز شنبه با حدود 70 تومان افزایش نسبت به نرخ روز‌های پایانی هفته گذشته به رقم 29 هزار و 920 تومان رسید. با افزایش قیمت دلار غیر‌رسمی و انتشار برخی سیگنال‌های منفی در فضای انتظارات بازار، نرخ سکه طلا نیز دچار نوسانات افزایشی شد. هر قطعه از این فلز گران‌بها در معاملات عصر روز گذشته روی پله نهایی کانال 13 میلیون تومانی ایستاد.

دیروز شنبه 12 شهریور ماه روند نرخ دلار غیر‌رسمی در معاملات بازار تهران افزایشی بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی در معاملات ابتدایی صبح روز گذشته با حدود 50 تومان افزایش نسبت به نرخ روز پنج‌شنبه 10 شهریور ماه در سطح قیمتی 29هزار و 900 تومان فعالیت خود را آغاز کرد. حوالی ظهر روز گذشته ارقام ارائه شده در معاملات فردایی دلار از سقف مقاومت 30 هزار تومانی نیز عبور کرد، اما نرخ نقدی با روند افزایشی فردایی‌ها همراهی نکرد و در ساعات پایانی معاملات روز گذشته این ارز در رقم 29 هزار و 920 تومان به فعالیت روزانه خود پایان داد.

بر اساس مشاهدات به عمل آمده از روند بازار ارز در روز‌های گذشته این نخستین‌باری نیست که معاملات نقدی دلار با ارقام فردایی همراهی نکرده است. از روز 26 مرداد ماه سال جاری و پس از ورود نرخ دلار به سطوح قیمتی کانال 29 هزار تومانی، فعالان بازار ارز تهران بار‌ها شاهد تلاش‌هایی از نرخ دلار جهت خروج از کانال مذکور و ورود به کانال 30 هزار تومانی بودند. به عقیده تحلیلگران بازار ارز تهران با وجود انتشار برخی سیگنال‌های نگران‌کننده نسبت به آینده نشست‌های هسته‌ای وین حجم انتظارات مثبت در فضای بازار به گونه‌ای است که نرخ آزاد ارز همچنان پتانسیل افزایش قیمت چشمگیر را ندارد.

خیز سکه به سمت پله 14
بر اساس فرمول محاسبه نرخ سکه طلا در بازار تهران، نوسانات قیمتی دلار غیررسمی به صورت مستقیم در نرخ سکه تاثیر می‌گذارد. در همین راستا با افزایش نسبی قیمت دلار غیر آزاد در معاملات روز گذشته، قیمت سکه نیز افزایش یافت. هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در معاملات روز شنبه با حدود 280 هزار تومان افزایش قیمت به رقم 13 میلیون و 930 هزار تومان رسید. گفتنی است که حباب این قطع سکه نیز روز گذشته در محدوده قیمتی یک میلیون و 800 هزار تومانی محاسبه شد.

منبع: دنياي اقتصاد

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۶۹۲ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا