سکه به کانال ۱۳ بازگشت/ دو فشار متضاد بازار ارز

کد خبر : 6090
7 شهریور 1401 - 11:06

  نرخ شاخص ارزی در دومین روز هفته جاری کاهشی بود. به عقیده بسیاری از کارشناسان بازار، دلیل عدم تحرک نرخ دلار آزاد به کانال‌های بالاتر یا پایین‌تر در روزهای اخیر، وجود دو نیروی قابل‌توجه و متضاد در فضای انتظارات این بازار است.

عده‌ای از فعالان ارزی ضمن اشاره به سیگنال‌های مثبت منتشر‌شده حول محور مذاکرات هسته‌ای وین، قویا بر این عقیده‌اند که طی روزها و هفته‌های آتی توافق جدید میان ایران و قدرت‌های جهانی به دست آمده و در همین راستا نرخ ارز دچار نوسانات کاهشی خواهد شد.

این افراد با تکیه بر انتظارت مثبت خود، اقدام به خرید ارز در سطوح قیمتی بالاتر نکرده و به‌نوعی در راستای تقویت سطح مقاومت 30هزار تومانی تلاش می‌کنند. اما از سوی دیگر فعالان طرف افزایشی بازار کاملا برخلاف گروه اول عمل کرده و معتقدند برایند سیگنال‌های سیاسی موجود در اخبار به سمت عدم نتیجه‌بخشی نشست‌های وین میل می‌کند. این افراد نیز با افزایش حجم خرید‌های دلاری خود در سطوح قیمتی کانال 29هزار‌تومانی در راستای کسب سود پس از تحرکات افزایشی دلار تلاش می‌کنند که این امر خود سبب به وجود آمدن نوعی حمایت در مقابل کاهش قیمت اسکناس آمریکایی شده است. در‌نهایت قیمت هر برگ دلار غیر‌رسمی در معاملات روز یکشنبه با حدود 50تومان کاهش نسبت به نرخ روز شنبه، به رقم 29‌هزار و 600تومان رسید.

دیروز یکشنبه 6 شهریور‌ماه روند قیمت دلار در معاملات نقدی کاهشی و در فردایی‌ها افزایشی بود. هر برگ اسکناس آمریکایی در معاملات صبح روز گذشته با حدود 100تومان افزایش نسبت به نرخ روز شنبه، در رقم 29هزار و 750تومان فعالیت خود را آغاز کرد. با گذشت چند ساعت از معاملات بازار روز شنبه، نرخ این ارز دچار نوسانات کاهشی شده و به پله هفتم کانال 29هزار تومانی بازگشت. روند کاهشی مذکور به گونه‌ای بود که برخی معاملات نقدی اسکناس آمریکایی در حوالی ظهر روز گذشته در رقم 29هزار و 550تومان نیز ثبت شد. اما در نهایت قیمت این ارز در معاملات عصر یکشنبه با 50تومان کاهش نسبت به نرخ روز ابتدایی هفته، در رقم 29هزار و 600تومان گزارش شد.

روند کاهشی معاملات نقدی دلار در شرایطی بود که نرخ این ارز در معاملات فردایی، به صورت افزایشی ارائه می‌شد. به عقیده بسیاری از فعالان ارزی، ثبات نسبی نرخ ارز در روز‌های اخیر بازار و درجا زدن نرخ دلار غیر‌رسمی ناشی از تقابل دو نیروی متضاد در انتظارات معامله‌گران است. طبق مشاهدات به‌عمل‌آمده از فضای بازار در هفته‌های اخیر، پس از انتشار سیگنال‌های امیدوار‌کننده از پاسخ طرفین قرارداد به پیش‌نویس اروپایی، بخش عمده‌ای از معامله‌گران بازار تهران اقدام به تخلیه دارایی‌های ارزی خود به ریال کردند.

این افراد که دارایی‌های خود را در سطوح قیمتی کانال 29هزار‌تومانی تبدیل کرده بودند اکنون حاضر به خرید دلار در ارقام بالاتر نیستند که این امر خود سبب به وجود آمدن سقف مقاومت 30هزار تومانی برای دلار شده است. در سوی دیگر نیز افرادی که در سطوح قیمتی بالاتر و با انتظارات افزایشی اقدام به خرید ارز کرده بودند، حاضر به فروش دارایی‌های خود در ارقام حال حاضر بازار نبوده و مانع از افزایش قیمت مجدد این ارز می‌شوند. با کاهش نسبی نرخ دلار غیر‌رسمی در معاملات روز گذشته، قیمت هر قطعه سکه طلا ضرب امامی نیز با حدود 120هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز شنبه به رقم 13میلیون و 880هزار تومان رسید.

منبع: دنياي اقتصاد

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۸۷۴ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا