نوسانات سکه و ارز در هفته ای که گذشت

کد خبر : 5919
5 شهریور 1401 - 11:06

 در هفته‌ای که گذشت نرخ شاخص ارزی میان ۲ کانال قیمتی ۲۸ و ۲۹ هزار تومانی در رفت‌وآمد بود.

با انتشار اخبار ضدونقیض حول محور مذاکرات هسته‌ای وین در هفته گذشته قیمت اسکناس دلار در معاملات غیر‌رسمی بازار تهران در روز‌های یکشنبه ۳۰ مرداد و چهارشنبه ۲ شهریور وارد سطوح قیمتی کانال ۲۸ هزار تومانی شد. در روز‌های پایانی هفته گذشته نیز با انتشار سیگنال‌هایی از جوابیه دولت آمریکا به ایران، روند قیمت ارز مذکور تغییر فاز داد و مجددا افزایشی شد.

در همین راستا قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد در معاملات نقدی ظهر روز پنج‌شنبه با حدود ۶۰۰ تومان افزایش نسبت به نرخ روز چهارشنبه به رقم ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. با افزایش قیمت دلار نرخ سکه طلا نیز دچار نوسانات افزایشی شد. قیمت هر قطعه از این فلز گران‌بها با حدود ۴۶۰ هزار تومان افزایش قیمت به رقم ۱۳ میلیون و ۹۳۰ هزار تومان رسید.

در هفته‌ای که گذشت نرخ دلار در معاملات غیر‌رسمی بازار تهران نوسانات افزایشی و کاهشی چشمگیری را تجربه کرد. در روز‌های ابتدایی هفته و با ازدیاد سیگنال‌های مثبت مذاکراتی قیمت دلار آماده خروج از سطوح قیمتی کانال 29 هزار تومانی شد. نخستین حضور دلار در کانال 28 هزار تومانی در روز یکشنبه 30 مرداد ماه صورت گرفت که هر برگ از این اسکناس آمریکایی با 500 تومان کاهش نسبت به نرخ روز ابتدایی هفته در پله میانی کانال 28 هزار تومانی معامله شد.

حضور دلار در سطوح قیمت کانال مذکور طولی نکشید و با شروع معاملات روز دوشنبه نرخ این ارز مجددا به کانال 29 هزار تومانی بازگشت. در روز میانی هفته روند کاهشی جدیدی در نرخ شاخص ارزی شروع شد و در راستای این روند قیمت دلار مجددا در آستانه خروج از کانال 29 هزار تومانی قرار گرفت. دومین حضور نرخ دلار غیر‌رسمی در کانال 28 هزار تومانی در روز چهارشنبه 2 شهریور ماه صورت گرفت، اما این تحرک کاهشی دلار نیز موفقیت‌آمیز نبود و نرخ این ارز در معاملات روز‌های پایانی هفته گذشته مجددا به سطوح قیمتی میانی کانال 29 هزار تومانی رسید.

طبق بررسی‌های به عمل آمده از فضای بازار ارز تهران در هفته گذشته، کاهش و افزایش سطح انتظارات تورمی مهم‌ترین عامل نوسانات نرخ دلار در روز‌های اخیر بوده است. با اتمام مهلت پاسخگویی دولت آمریکا به متن ارسال شده از سوی ایران سیگنال‌های متفاوتی در فضای بازار تهران مطرح شد. برخی از معامله‌گران با اتکا به سخنان مقامات اروپایی مبنی بر معقول بودن متن ایران، به فروش دارایی‌های ارزی خود دست زدند که این امر توانست فشار فروش قابل توجهی در بازار ایجاد کند. اما در سوی دیگر فعالان افزایشی بازار تهران با محوریت سیگنال‌هایی منفی مبنی بر رد درخواست‌های ایران توسط آمریکا به افزایش سطح نااطمینانی در بازار دامن زده و باعث افزایش قیمت ارز در معاملات آزاد شدند.

با افزایش قیمت ارز در معاملات پایانی هفته گذشته قیمت هر قطعه سکه طلا ضرب امامی نیز با حدود 460 هزار تومان افزایش قیمت به پله‌های پایانی کانال 13 میلیون تومانی رسید و آماده ورود به کانال 14 میلیون تومانی شد.

 

منبع: دنياي اقتصاد

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۷۲۰ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا