زلزله در بازار طلا و دلار

کد خبر : 6002
5 شهریور 1401 - 16:06

تحلیل گران سخنان پاول را سخنانی انقباضی ارزیابی کردند و چون مهم ترین عامل پیش روی طلا افزایش نرخ بهره است فشار فروش در این بازار افزایش پیدا کرد.

طلا واکنش شدیدی به سیگنال های مخابره شده از نشست جکسون هول داشت و در روز جمعه بیش از 1 درصد ریزش قیمت داشت.
در حالی که بسیاری از بازارها در انتظار صحبت های جرومی پاول، رییس فدرال رزرو در نشست جکسون هول بودند، این سخنان با واکنش بازارها مواجه شد. جرومی پاول در صحبت های خود در بعداظهر روز جمعه گفت که اقتصاد آمریکا برای مدت زمانی نیاز به سیاست پولی انقباضی دارد تا بتوان تورم را مجددا به کنترل درآورد.

با اینکه در ماه گذشته تورم آمریکا اندکی کاهش پیدا کرده بود اما سیاست گذاران اقتصادی بانک مرکزی هنوز تورم را اولویت اصلی این نهاد می دانند. صحبت های پاول سبب شد تا قیمت هر اونس طلا نزدیک به ۱.۳ درصد کاهش پیدا کند و به محدوده ۱۷۳۵ دلار برسد.

پاول در ادامه صحبت های خود افزود که این سیاست پولی ممکن است عواقبی همچون رشد اقتصادی پایین تر، بازار کاری ضعیف تر و اندکی سختی برای خانوارهای آمریکایی به دنبال داشته باشد، اما در سخنان او هیچ اشاره مستقیمی به آنچه فدرال رزرو قرار است در نشست ماه سپتامبر انجام دهد نداشت.

تحلیل گران سخنان پاول را سخنانی انقباضی ارزیابی کردند و چون مهم ترین عامل پیش روی طلا افزایش نرخ بهره است فشار فروش در این بازار افزایش پیدا کرد.

طلا در بازه های زمانی که نرخ بهره افزایش پیدا می کند به دلیل افزایش هزینه فرصت نگهداری با کاهش تقاضا مواجه می شود.

این در حالی بود که پس از نشست جکسون هول شاخص دلار افزایش پیدا کرد هر چند این افزایش محدود بود و در انتها شاخص دلار در محدوده ۱۰۸.۷ واحدی نوسان کرد. دلار در میان بازارهای جهانی در هفته های اخیر یکی از مقاصد محبوب سرمایه گذاران بوده است به نحوی که پس از بیست سال نرخ برابری دلار در برابر یورو مرز یک واحدی را پشت سر گذاشته است.

منبع: اکوایران

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۶۷۶ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا