هر ایرانی یک کد اقتصادی دریافت می‌کند

کد خبر : 5845
31 مرداد 1401 - 12:05

رئیس کل سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه یکی دیگر از برنامه‌های آتی نظام مالیاتی ایجاد کد اقتصادی برای هر ایرانی است، گفت: مالیات داروی تلخ درمان مشکلات اقتصادی است.

داود منظور، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، در نشستی که با حضور بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران و کارشناسان دو مجموعه برگزار شد، تصریح کرد: در چارچوب رویکرد تحول آفرینی، استفاده حداکثری از داده‌ها و سامانه‌ها برای انجام راهبردهای نظام مالیاتی در دستور کار قرار گرفته و ضمن تشکیل کارگروه حکمرانی داده‌ها و استفاده از نظرات اندیشمندان و خبرگان داخل و خارج از سازمان، تلاش شده تا نقشه راه استفاده از داده‌ ها برای شناسایی و مقابله بهتر با فرار مالیاتی میسر گردد.

منظور در این نشست، مبارزه با فرار مالیاتی را از اولویت های اصلی سازمان امور مالیاتی عنوان کرد و گفت: یکی از مشکلات در این زمینه، ضعف اطلاعات و به عبارتی کثیف بودن داده‌ها به معنای ناقص بودن، اشتباه یا به موقع ارسال نشدن اطلاعات می باشد که در این راستا، به دنبال طراحی وب سرویس هایی هستیم که بتواند اطلاعات بروز و سالم را از سازمان‌ها و مراکز دارای اطلاعات اقتصادی دریافت کند.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه براساس ریل‎گذاری جدید، برخی از رویه‌های گذشته تغییر کرده افزود: برنامه‌های جدیدی در حال تدوین و تبیین است و باید به گونه‌ای عمل شود که اولاً، زمینه شناسایی فعالان اقتصادی که تاکنون مودی نبوده‌اند، فراهم شود. ثانیاً، کتمان درآمدها برای هیچ فعال اقتصادی میسر نباشد تا گام‌های اساسی در حوزه تحول نظام مالیاتی مبتنی بر اطلاعات دقیق اقتصادی و ایجاد پروفایل اقتصادی فعالان بر مبنای هویت اقتصادی به منظور شفاف‌سازی اطلاعات اقتصادی و امکان رصد و بررسی و ثبت تعاملات اقتصادی برداشته شود.

وی یکی دیگر از برنامه‌های آتی نظام مالیاتی را ایجاد کد اقتصادی برای هر ایرانی برشمرد و گفت: این اقدام، نه تنها باعث تحول جدی در حوزه مالیات ستانی می‌ شود بلکه این اتفاق، جلوی بسیاری از مشکلات حوزه های مختلف اقتصادی و فرار مالیاتی مانند ثبت شرکت‌های صوری، فاکتور فروشی، سند سازی‌ها و… را مسدود می کند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در ادامه به اجرای قانون پایانه های فروشگاهی نیز اشاره کرد و گفت: تحقق قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، نه تنها موجب رشد چشمگیر وصولی مالیات بر ارزش افزوده و شفاف سازی این امر می شود، بلکه گام بزرگی در جهت رفع چالش‌های مالیاتی و مبارزه با فرار مالیاتی می باشد.

منظور در ادامه، مالیات را داروی درمان اصلی اقتصاد کشور دانست و گفت: تحولات نظام مالیاتی می‌تواند هدف گذاری کلان رهایی از وابستگی به درآمدهای نفتی را محقق ساخته و با تامین هزینه‌های دولت، درآمدهای نفتی صرف عمران بیشتر و آبادانی و تقویت زیرساخت‌های کشور شود.

بابک  نگاهداری، رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست، ضمن تقدیر از اقدامات بسیار موثر سازمان امور مالیاتی در دوره حدود یکسال گذشته، از اعلام آمادگی کامل این مرکز برای کمک به استمرار و گسترش تحولات نظام مالیاتی خبر داد و گفت: کارشناسان مرکز پژوهش‌‌‌های مجلس شورای اسلامی با روحیه جهادی و عدالت خواهی آمادگی کامل برای همکاری کامل جهت تحقق اهداف و برنامه‌های ارزشمند سازمان امور مالیاتی در حوزه های تقنینی و حوزه های نظارتی دارند.

در پایان این نشست، مقرر شد با تشکیل کارگروه مشترک و تبادل همکاری‌های دوجانبه و امضای تفاهم نامه مربوطه، گزارشات و طرح های پژوهشی مشترک انجام شود و از طریق مرکز پژوهش ها در اختیار نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و سایر مراجع و مراکز ذیربط قرار گیرد.

 

انتهای پیام

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۷۶۰ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا