تمدید انتظار بازار ارز

کد خبر : 3831
26 مرداد 1401 - 11:05

 اخبار مورد پسند فعالان ارزی به بازار نرسید. با به پایان رسیدن مهلت پاسخ‌گویی ایران به پیش‌نویس جدید قرارداد هسته‌ای احتمالی، انتظار می‌رفت زمینه شروع روند‌های کاهشی و افزایشی جدید برای نرخ ارز فراهم شود.

با شروع بازار سه‌شنبه و عدم انتشار اخبار جریان‌ساز جدید قیمت دلار غیررسمی در معاملات بازار تهران به روند روز‌های اخیر خود ادامه داد و در سطوح قیمتی پایه کانال ۳۰ هزار تومانی نوسان کرد. این در حالی است که طبق بررسی‌های به‌عمل آمده از گفت‌وگوی فعالان ارزی در هسته مرکزی بازار تهران انتظارات متفاوتی نسبت به آینده این نشست‌ها مشاهده می‌شود.

به گفته برخی از این افراد حجم اضطراب و استرس در معامله‌گران ارزی با نزدیک شدن به ساعات پایانی روز دوشنبه به بالاترین سطح خود در سال‌های اخیر رسید و اکثر فعالان این بازار تا ساعات بامدادی روز سه‌شنبه با پیگیری اخبار به دنبال سیگنال مناسب معاملاتی بودند. در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار در معاملات عصر روز سه‌شنبه با حدود 120 تومان افزایش نسبت به نرخ روز دوشنبه به رقم 30 هزار و 170 تومان رسید.  دیروز سه‌شنبه 25 مرداد ماه شاخص ارزی در شرایط نا‌اطمینانی معامله‌گران، افزایش نرخ اندکی را تجربه کرد. در روز‌های گذشته و با نزدیک شدن به مهلت پاسخگویی ایران به پیش‌نویس جدید قرارداد برجام، سناریو‌های مختلفی از روند قیمت ارز در هفته‌های آتی توسط فعالان و تحلیلگران بازار ارز مطرح می‌شد. عده‌ای از این افراد با بررسی ریزش‌های ارزی در گردنه‌های سیاسی گذشته احتمالاتی از کاهش حدودا 20 تا 30 درصدی نرخ ارز پس از توافق را مطرح می‌کردند. عده‌ای دیگر از این بازیگران بازار ارز نیز با بررسی احتمالاتی از عدم حصول توافق فرضیه‌هایی از رشد نرخ دلار غیررسمی تا سقف 33 هزار و 150 تومانی را ارائه می‌دادند.

با این حال پس از ارسال جوابیه ایران به طرفین اروپایی و عدم انتشار اخبار رسمی از محتوای این جوابیه اکثر سناریو‌های موجود شکست خورد و زمان انتظار فعالان ارزی تمدید شد. بررسی‌های به‌عمل آمده از فضای گفت‌وگو‌های بازار ارز تهران حاکی از آن است که چند دستگی قابل‌توجهی در میان معامله‌گران به وجود آمده است. مال‌دار‌ها، گروهی که با انتظارات افزایشی اقدام به خرید دارایی‌های ارزی کرده‌اند، از اندک سیگنال‌های منفی موجود در اخبار نهایت استقبال را به عمل آورده و درصدد افزایش سطح انتظارات تورمی تلاش می‌کنند. در سوی دیگر افرادی که طی عملیات تخلیه روز‌های اخیر بازار ارز دارایی‌های خود را به ریال تبدیل کرده‌اند با نگاه امیدوار اخبار مثبت را دنبال کرده و بی‌صبرانه در انتظار انتشار خبر نهایی حصول توافق نشسته‌اند.

در نهایت برآیند بیم و امید‌های فعالان ارزی در بازار روز سه‌شنبه افزایش 120 تومانی نرخ اسکناس آمریکایی و معامله این ارز در سطح قیمتی 30 هزار و 170 تومانی شد. با افزایش قیمت دلار غیر‌رسمی در معاملات روز گذشته، نرخ سکه طلا ضرب امامی نیز دچار افزایش قیمت شد و به سطوح قیمتی کانال 14 میلیون تومانی بازگشت. روز گذشته قیمت هر قطعه از این فلز گرا‌ن‌بها با حدود 130 هزار تومان افزایش نسبت به نرخ روز دوشنبه به رقم 14 میلیون و 100 هزار تومان رسید.

منبع: دنياي اقتصاد

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۶۴۷ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا