سکه در پله‌های ابتدایی کانال ۱۴ ایستاد محبوبیت ریال در بازار دلار

کد خبر : 3804
24 مرداد 1401 - 10:05

 فشار فروش در بازار ارز تهران همچنان ادامه دارد. در راستای روند کاهشی آغاز شده در روز‌های میانی هفته گذشته دیروز نیز نرخ شاخص ارزی دچار کاهش قیمت شد.

بررسی‌های به‌عمل آمده از هسته مرکزی بازار ارز تهران حاکی از آن است که تخلیه دارایی‌های ارزی توسط بازیگران ارزی ادامه داشته و محبوبیت ریال در فضای معاملات این بازار افزایش چشمگیری داشته است. از سوی دیگر مشاهدات نشان می‌دهد که انتظارات غیر تورمی همچنان اصلی‌ترین قوه محرکه معاملات ارزی در روز‌های اخیر است. به عقیده بسیاری از تحلیلگران بازار تهران روند کاهشی روز‌های اخیر دلار شباهت قابل توجهی به روند قیمت این ارز در زمستان ۱۴۰۰ دارد. این افراد ضمن اشاره به کاهش ۵ کانالی نرخ اسکناس آمریکایی در ۳ ماه پایانی سال گذشته بر این باورند که در صورت انتشار خبر قطعی احیای قرارداد هسته‌ای برجام قیمت دلار پتانسیل ریزش‌های قابلی توجهی را دارد. در همین راستا روز گذشته قیمت دلار غیررسمی در بعضی معاملات فردایی پس از حدود ۲ ماه و نیم در سطوح قیمتی پایانی کانال ۲۹ هزار تومانی ارائه شد.

دیروز یکشنبه 23 مرداد بازار ارز تهران به روند کاهشی روز‌های اخیر خود ادامه داد. در ساعات ابتدایی معاملات بازار ارز در روز گذشته هر برگ اسکناس دلار آمریکا با حدود 500 تومان کاهش نسبت به نرخ روز شنبه در رقم 30 هزار و 150 تومان فعالیت خود را آغاز کرد. این کاهش نرخ تا حوالی ظهر روز گذشته ادامه داشت به صورتی که برخی ارقام ارائه شده در معاملات فردایی ظهر یکشنبه پس از حدود 80 روز در محدوده قیمتی کانال 29 هزار تومانی مطرح می‌شد. اما در معاملات بعد‌از‌ظهر روز گذشته روند قیمت ارز مذکور تغییر فاز داد و طی عملیات اصلاح نرخ به پله‌های ابتدایی کانال 30 هزار تومانی بازگشت.

در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار غیر‌رسمی در معاملات عصر روز گذشته با حدود 350 تومان کاهش نسبت به نرخ روز شنبه به رقم 30 هزار و 300 تومان رسید. شنیده‌ها از هسته مرکزی بازار ارز تهران حاکی از آن است که انتظارات مثبت فعالان ارزی نسبت به آینده قرارداد برجام همچنان نقش اول را در تعیین مسیر قیمت ارز ایفا می‌کند. این در حالی است که در میان تحلیلگران بازار ارز تهران 2 دیدگاه کلی و متفاوت نسبت به چشم‌انداز قیمت ارز پس از احیای قرارداد احتمالی وجود دارد.

دسته اول تحلیلگران ضمن اشاره به ریزش 5 کانالی قیمت دلار در زمستان سال گذشته بر این باورند که تمامی تحرکات کاهشی نرخ ارز از ابتدای مذاکرات وین تاکنون تنها بر حسب سیگنال‌های مثبت بوده و در نتیجه با انتشار خبر قطعی احیای قرارداد هسته‌ای برجام قیمت ارز پتانسیل ریزش‌های چشمگیر‌تری را نیز دارد. اما در این میان برخی دیگر از کارشناسان بازار نیز هستند که معتقدند بخشی از تحرکات کاهشی نرخ ارز پیش از انتشار خبر قطعی و تنها بر اثر انتظارات مثبت صورت گرفته و کاهش قیمت ارز اصطلاحا پیش‌خور شده است. به عقیده این افراد درصورت انعقاد قرارداد احتمالی کف جدید اسکناس آمریکایی در محدوده کانال‌های 27 و 28 هزار تومانی خواهد بود.

بازی سکه پشت دست دلار
در راستای کاهش قیمت دلار غیر‌رسمی نرخ سکه طلا نیز در معاملات روز گذشته بازار تهران نو‌سانات چشمگیری را تجربه کرد. بر اساس فرمول محاسبه نرخ سکه طلا در بازار تهران قیمت دلار در معاملات غیر‌رسمی از عوامل مهم تشکیل‌دهنده قیمت سکه طلا است. روز گذشته نیز با کاهش حدودا 350 تومانی قیمت دلار آزاد هر قطعه سکه طلا با حدود 440 هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز شنبه به رقم 14 میلیون و 150 هزار تومان رسید.

منبع: دنياي اقتصاد

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۱۴۷۶ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا