حجم معاملات غیر‌رسمی بازار ارز کاهش یافت

روز‌های حساس بازار ارز

کد خبر : 3725
15 مرداد 1401 - 18:05

 پس از بازگشت طرفین مذاکره‌‌کننده برجام بر سر میز مذاکرات در وین، حساسیت به معاملات ارزی غیر‌رسمی بازار ارز بازگشت.

به عقیده تحلیلگران سیاسی- اقتصادی بازار تهران سفر ناگهانی مقامات گروه ۱+۵ به وین توانست انتظارات مثبت قابل توجهی را نسبت به آینده مناسبات سیاست خارجی کشور در فضای بازار ایجاد کند. این انتظارات در وهله اول سبب افت قیمت شاخص ارزی از سطوح قیمتی نیمه دوم کانال ۳۱ هزار تومانی به پله‌های اول کانال مذکور شد و در ادامه با کاهش چشمگیر حجم معاملات غیر‌رسمی حساسیت در این‌گونه از معاملات را افزایش داد.

البته این در حالی است که پیش از این نیز برخی مقامات مسوول کشوری نسبت به از سر‌گیری مذاکرات هسته‌ای وین پس از تعطیلات تاسوعا و عاشورای حسینی اظهار امیدواری کرده بودند. از سوی دیگر سیگنال‌های ضد و نقیض مخابره شده از هتل کوبورگ، مقر نشست‌های برجامی، به ترس معامله‌گران نسبت به معاملات جدید دامن زده است. در شرایطی که به گفته برخی منابع مطلع میزان اختلافات طرفین اصلی قرارداد، ایران و آمریکا، نسبت به زمان شروع گفت‌وگو‌ها افزایش یافته است، روز گذشته یک مقام اروپایی نزدیک به نشست‌های وین از رضایت ایران نسبت به متن جدید تنظیم شده خبر داد. در نهایت قیمت دلار در فضای خلوت بازار روز‌های پایانی هفته گذشته با افزایش قیمت 20 تومانی نسبت به نرخ روز چهارشنبه 12 مرداد به 31 هزار و 220 تومان رسید. بعد‌از‌ظهر چهارشنبه خبری مبنی بر سفر علی باقری‌کنی، مذاکره‌کننده ارشد کشور در نشست‌های رفع تحریم‌ها، به وین منتشر شد. معامله‌گران غیر‌رسمی بازار نیز که از سال‌های گذشته سابقه سود و زیان‌های چشمگیر در زمان مذاکرات سیاسی را داشتند برحسب تجربه حجم معاملات خود را به میزان قابل توجهی کاهش داده و گوش به زنگ اخبار به کار خود ادامه دادند. به عقیده این افراد در شرایطی که تا پیش از این، از سر‌گیری نشست‌های هسته‌ای در هفته‌های آتی و آن هم به‌صورت احتمالی مطرح می‌شد، بازگشت طرفین بر سر میز قرارداد به‌صورت ناگهانی و بدون اعلام قبلی توانسته حجم قابل توجهی از انتظارات سیاسی مثبت را به بازار تزریق کند. از سوی دیگر اخبار منتشر شده از محل این نشست‌ها نیز حاوی سیگنال‌های ضد و نقیض است. در شرایطی که طرفین اصلی مذاکرات از انتظارات اندک خود نسبت به دور جدید نشست‌ها سخن می‌گویند روز گذشته یک مقام اروپایی نسبت به رضایت ایران از متن جدید توافق اظهار امیدواری کرد. این تناقض در اخبار منتشر شده نیز توانسته حساسیت و احتیاط معامله‌گران دلار را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. در نهایت قیمت هر دلار در معاملات روز‌های پایانی هفته گذشته فعالیت قابل توجهی از خود به نمایش نگذاشت و با افزایش اندک 20 تومانی نسبت به نرخ روز چهارشنبه به 31 هزار و 220 تومان رسید.

اما در معاملات بازار سکه افزایش نسبی نرخ جهانی اونس طلا سبب شد هر قطعه از این فلز گران‌بها با حدود 90 هزار تومان افزایش نسبت به نرخ روز چهارشنبه در رقم 14 میلیون و 860 هزار تومان معامله شود.

منبع: دنیای اقتصاد

نویسنده: اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران ۶۶۴ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا