این افراد ضمن اشاره به تزریق‌های ارزی صورت گرفته توسط بانک مرکزی در راستای کنترل نرخ ارز در ماه‌های گذشته معتقدند که با وجود بهبود درآمد‌های ارزی کشور از طریق صادرات نفت، نهاد‌های بازار‌ساز در صورت تمایل می‌توانند سبب تغییر روند نرخ دلار به سمت کانال‌های پایین‌تر شوند.

از سوی دیگر برخی از کارشناسان بر این باورند که حجم عمده تزریق‌ها در معاملات توافقی بازار ارز صورت گرفته و بانک مرکزی در تلاش است تا با از رونق انداختن معاملات آزاد از طریق افزایش حجم معاملات توافقی، قیمت ارز در بازار‌های غیررسمی را کاهش دهد. در نهایت روز گذشته قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد با حدود 80 تومان افزایش نسبت به نرخ روز دوشنبه به سطح قیمتی 31 هزار و 900 تومان رسید.

دیروز سه‌شنبه 4 مرداد ماه روند قیمت دلار آزاد در بازار تهران افزایشی بود. هر برگ اسکناس دلار آزاد در معاملات روز گذشته با حدود 30 تومان افزایش نسبت به نرخ روز دوشنبه در رقم 31 هزار و 850 تومان فعالیت خود را آغاز کرد. با گذشت چند ساعت از شروع معاملات نرخ ارز مذکور مجددا دچار تحرکات افزایشی شد و در حوالی ظهر روز گذشته به رقم 31 هزار و 900 تومان رسید. در صورتی که هر کانال قیمتی را به 10 پله یکسان تقسیم کنیم، عمده ارقام مطرح شده به عنوان نرخ‌های فردایی دلار آزاد نیز ‌مانند نرخ نقدی روی پله دهم کانال 31 هزار تومانی قرار داشت.

طبق بررسی‌های به ‌عمل آمده از روند قیمت این ارز از ابتدای تابستان 1401 مشاهده می‌شود که از نیمه دوم تیر ماه تاکنون نرخ دلار آزاد در کریدور قیمتی 31 هزار تومانی در حال نوسان بوده است.

به عقیده عده‌ای از تحلیلگران بازار ارز حضور طولانی مدت قیمت دلار غیر‌رسمی در این بازه قیمتی ناشی از رضایت بانک مرکزی نسبت به رنج قیمتی حال حاضر دلار آزاد است.

همچنین این افراد بر این باورند که با توجه به سیگنال‌های مختلف در زمینه بهبود درآمد‌های ارزی کشور، بانک مرکزی در صورت تمایل می‌تواند با افزایش حجم عرضه خود نرخ دلار در معاملات غیر‌رسمی را مجددا کاهش دهد.

اما از سوی دیگر برخی از کارشناسان بازار معتقدند که از ابتدای تیر ماه و با اجرای سیاست جدید بانک مرکزی تحت عنوان خریدوفروش ارز با نرخ توافقی، این نهاد در تلاش است تا با افزایش حجم عرضه خود در معاملات توافقی از تب‌وتاب معاملات بازار آزاد بکاهد و به نوعی این‌گونه از معاملات را با کاهش تقاضا فلج کند.

سکه طلا طرح جدید در بازار روز گذشته نوسانات قیمتی قابل توجهی از خود نشان نداد. قیمت هر قطعه از این فلز گران‌بها با حدود 10هزار تومان افزایش نسبت به نرخ روز دوشنبه به رقم 14 میلیون و 870 هزار تومان رسید.