گران شدن طلا هيچ نفعي براي فروشنده و صنعتگر اين صنف ندارد/ اگر حرفه‌اي نيستيد طلاي دست‌دوم نخريد

کد خبر : 480
15 تیر 1401 - 00:04

ابراهيم محمدولي، رئيس اتحاديه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران بيان کرد: اگر امروز طلا گرمي يک ميليون و چهارصد هزارتومان است، هيچ نفعي براي صنعتگران و طلافروشان ندارد. ما زماني خوشحال هستيم که قيمت ثبات پيدا کند. وي تاکيد کرد: در شرايط نوسان، خيلي از همکارهاي ما سه چهار روز فروش ندارند. بنابراين […]

ابراهيم محمدولي، رئيس اتحاديه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران بيان کرد: اگر امروز طلا گرمي يک ميليون و چهارصد هزارتومان است، هيچ نفعي براي صنعتگران و طلافروشان ندارد. ما زماني خوشحال هستيم که قيمت ثبات پيدا کند.

وي تاکيد کرد: در شرايط نوسان، خيلي از همکارهاي ما سه چهار روز فروش ندارند. بنابراين بالا رفتن قيمت طلا نه تنها نفعي براي ما ندارد، بلکه تقاضا را هم کاهش ميدهد.
محمدولي افزود: به باور من، اعضاي هيچ صنفي دنبال اينکه اجناس و کالاي شان افزايش قيمت پيدا کند، نيستند. فعالان صنعت طلا هم دوست دارند قيمت طلا به اندازه باشد تا مردم، هم رغبت و هم قدرت خريد داشته باشند.

يکي از بحث هاي پردامنه در مورد طلا، مباحث مالياتي بوده است. الان سازوکار اخذ ماليات چيست و شما چه پيشنهاد براي بهبود روندهاي اخذ ماليات داريد؟

رئيس اتحاديه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران در ارتباط با سازوکار اخذ ماليات و پيشنهاد اتحاديه براي بهبود روندهاي اخذ ماليات بيان کرد: طبق برنامه ريزي ها و نتايج جلسات هشت سال گذشته با سازمان امور مالياتي و نمايندگان محترم مجلس، نشان داديم ماليات بر ارزش افزوده، به آن شيوه، منصفانه نيست و به صنعت طلا ضربه مي زند. خوشبختانه توانستيم دلايل قانع کننده اي ارائه بدهيم و اين قانون بعد از سال ها اصلاح و از دي ماه سال گذشته، ماليات از اصل طلا برداشته شد. اميدواريم کمکم اين نوسانات در قيمت طلا هم از بين برود و بازار به ثبات برسد تا اثر مثبت اصلاح قانون و روش اخذ ماليات خود را نشان بدهد.

وي افزود: خوشبختانه وزارت امور دارايي و وزارت صنعت و معدن، مشغول طراحي سازوکاري هستند که هرگونه خريد و فروش و فاکتور در آن ثبت ميشود. راه اندازي اين سامانه که گفته اند چند ماه ديگر آماده مي شود، مبادلات را شفاف مي کند و سبب مي شود بازار منطقي پيش برود. ديگر مشکلاتي نظير عدم ثبت اطلاعات يا فرار مالياتي پيش نميآيد.

محمدولي تصريح کرد: در کل صنعت طلا اين آمادگي را دارد که رقم تعيين شده به عنوان ماليات، در لحظه کشيدن کارت بانکي يعني هنگامي که مبادله انجام شد، برداشت شود و همه اسناد مالي هم در سامانه ثبت شوند. به هر حال ما آمادگي داريم مناسبات مالي صنف را تحت سامانه انجام دهيم اما اينکه چه زماني اين سازوکار راهاندازي مي شود را نميدانم.

رئيس اتحاديه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران در ارزيابي ميزان تقاضا براي خريد طلا و جواهر جهت سرمايه گذاري يا استفاده هاي معمول زينتي و هديه اي اظهار داشت: درحال حاضر با توجه به نوسان زياد بازار طلا و سکه نسبت به گذشته، طبيعتا تقاضا خيلي مطلوب و زياد نيست. بازار طلا در ايران تابعي از قيمت بازار جهاني طلا و بازار ارز است. زماني که نوسان زياد ميشود، کساني که پول کافي دارند و مي خواهند ارزش پولشان را حفظ کنند، مسيري بهتر از بازار طلا نمي بينند؛ چرا که نقدشوندگي اش تضمين شده است، نگهداري اش بسيار راحت تر از هر کالاي ديگري است و علاوه بر آن در درازمدت هم دچار ضرر و زيان نمي شوند. بنابراين در شرايط بي ثباتي اقتصادي و بروز تورم يا نوسان در بازار ارز، بيشتر تقاضاها در بازار طلا به تقاضاي سرمايه گذاري تبديل ميشود.

محمدولي ادامه داد: پيشنهاد ما به خريداراني که به طلا به عنوان يک کالاي سرمايه اي نگاه مي کنند اين است که با انگيزه سود بردن در کوتاه مدت وارد اين بازار نشوند چون متضرر مي شوند. پيشنهاد ديگرم اين است که بدون اطلاعات فني و آشنايي با زير و بم بازار، براي خريد طلاي خام و طلاي آب شده اقدام نکنند.

وي ادامه داد: گاهي مواقع اتفاق مي افتد که برخي با هدف سرمايه گذاري در بازار طلا، دنبال خريد مصنوعات دست دوم هستند که اين را هم ما پيشنهاد نمي کنيم؛ چرا که خريد طلاي دست دوم نيازمند به اطلاعات فني است و با خريد کالاهاي دست دوم ديگر تفاوت دارد. ضمن اينکه خريد طلاي دست دوم، موجب لطمه زدن به توليدکنندگان اين صنعت مي شود و از آنجا که توليد ملي از دغدغه هاي بسيار مهم کشور است و مقام معظم رهبري هم در چند سال اخير، بر اين موضوع تاکيد بسيار داشته اند، بايد بخش توليد را حمايت کنيم.

رئيس اتحاديه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران در پاسخ به اين اينکه با ممنوعيت واردات مصنوعات طلا موافقيد؟ گفت: ببينيد، واردات طلا به صورت خام يا همان شمش، ممنوع نيست و حتي وارداتش، ماليات و عوارض هم ندارد. اما در بحث مصنوعات، واردات ممنوع است. کار ساخته شده نبايد ورود پيدا کند تا از توليدکننده داخل حمايت شود. ما در بحث توليد، چيزي کم از کشورهاي پيشگام اين حوزه يعني ترکيه و ايتاليا نداريم. چه بسا با توجه به تحريم هاي غيرمنصفانه، در بخش هايي حتي از اين کشورها، بهتر هم هستيم و مي توانيم با آنها رقابت کنيم.

محمدولي با بيان اينکه در سال هاي اخير، در کل کشور چيزي حدود ۳۰ الي ۳۵ درصد از کارگاه ها تعطيل شده يا تعديل نيرو کرده اند گفت: ماليات بر ارزش افزوده که از اصل سرمايه گرفته مي شد، سهم بزرگي در اين وضع داشت چون باعث کندشدن روند توليد و گردش سرمايه مي شد.

رئيس اتحاديه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران در خصوص آمار دستبرد و يا دزدي از طلافروشي ها نيز بيان کرد: اتفاقا جرم و جنايت در صنف طلا و جواهر نسبت به قبل بسيار کمتر شده است که جا دارد از نيروي انتظامي و مسئولان دولتي که در اين زمينه فعاليت دارند، تشکر کنم

نویسنده: اتحادیه صنف فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر و سکه تهران ۵۰۹ بازدید بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی شده توسط: آریان دیتا