روند معاملات طلای جهانی در هفته گذشته با نوسانات زیادی روبهرو بود. معاملات فلز زرد در ابتدای هفته در روز دوشنبه با قیمت ۳۲۳۸ دلار در هر اونس گشایش شد و قیمت این فلز گرانبها در پایان روز سهشنبه به ۳۴۳۱ دلار رسید. با وجود این رشد چشمگیر، روند معاملات طلا طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه معکوس شد و قیمت آن بیش از ۱۱۰دلار کاهش یافت.
با این حال، قیمت این فلز ارزشمند در بالای سطح ۳۳۰۰ دلار باقی ماند و در قیمت ۳۳۰۵ دلار در هر اونس تثبیت شد. روز گذشته نیز قیمت طلای جهانی اندکی افزایش یافت و در کانال ۳۳۳۰ دلار به نوسان ادامه داد. طبق تحلیل جدید گریس پیترز، استراتژیست در بانک جیپیمورگان، قیمت طلا ممکن است تا تابستان آینده به ۴هزار دلار در هر اونس برسد، حتی در شرایطی که رشد اقتصادی جهانی و آمریکا مثبت باشد.
موسسه جیپیمورگان در آغاز سال هدف قیمتی ۳۵۰۰ دلار را برای طلا تعیین کرده بود؛ اما اکنون شکسته شده و هدف جدید برای ۱۲ ماه آینده ۴هزار دلار است. عوامل موثر در این رشد شامل خریدهای بانکهای مرکزی در کشورهای درحال توسعه، رشد تقاضای سرمایهگذاری در صندوقهای ETF طلا و تقاضای صنعتی و جواهرسازی است. در سطح جهانی، توافق تجاری آمریکا و بریتانیا موجب افزایش ریسکپذیری و رشد بازارهای سهام شد. شاخصهای بورس اروپا و آسیا رشد کردند و قیمت نفت و بیتکوین نیز افزایش یافت. با این حال، تحلیلگران نسبت به اثر واقعی توافقات تجاری تردید دارند و آن را محدود به برخی موضوعات جزئی میدانند. همچنین، معاملهگران نسبت به ادامه مذاکرات آمریکا و چین که قرار است در سوئیس انجام شود، ضمن رعایت جانب احتیاط، خوشبین هستند.
چالش ساعتسازان با فلز زرد
از طرفی، به گزارش فایننشالتایمز، افزایش مداوم قیمت طلا، شرکتهای لوکس ساعتسازی را با چالشهای بزرگی مواجه کرده است؛ از انتخاب مواد اولیه و تنظیم قیمت، تا مدیریت موجودی، حفظ سودآوری و پاسخ به نیازهای متغیر بازار. رشد ۴۰ درصدی طلا، حاشیه سود تولیدکنندگان ساعتهای طلا را کاهش داده است. با توجه به وضعیت ناپایدار بازارهای مالی نیز به نظر نمیرسد که قیمت طلا بهزودی کاهش یابد. بر اساس آمار فدراسیون صنعت ساعتسازی سوئیس، اگرچه ساعتهای طلا تنها ۲.۷درصد از تعداد کل صادرات را شامل میشوند، اما ۴۰ درصد از ارزش کل صادرات ساعتهای سوئیسی را به خود اختصاص دادهاند.
در نتیجه، تغییرات قیمت طلا تاثیر قابلتوجهی بر این صنعت دارد. برندهایی مانند رولکس، افزایش قیمت طلا را مستقیما به مشتریان منتقل کردهاند و در سال جاری چندین بار قیمت محصولات خود را افزایش دادهاند. در مقابل، برندهایی چون کارتیه، حجم عرضه ساعتهای طلا را کاهش دادهاند. برندهای کوچکتر نیز رویکردی محتاطانه اتخاذ کردهاند و تمرکز خود را بهجای طلا بر استفاده از موادی مانند فولاد و سرامیک گذاشتهاند. برند Zenith نیز که طلا سهم قابلتوجهی در درآمد آن دارد، به جای طلا از فلزات گرانقیمت دیگری چون پلاتین و تانتالیوم استفاده میکند که سودآوری بیشتری دارند.
با این حال، تقاضا برای ساعتهای طلای لوکس در برخی بازارها مانند امارات متحده عربی همچنان بالا باقی مانده است. اما تحلیلگران هشدار میدهند که برندهای کوچکتر و پایینرده در زنجیره ارزش ممکن است ناچار به کاهش ظرفیت تولید شوند. راهکارهایی مانند کاهش میزان طلای استفادهشده در ساخت یا جایگزینی با مواد دیگر در حال بررسی است، اما این تغییرات ممکن است بر تصویر برندها در بازار ساعتهای لوکس تاثیر بگذارند. افزایش قیمت طلا میتواند بازار ساعتهای دستدوم را نیز تحت تاثیر قرار دهد؛ با اینکه ارزش طلا بخش کوچکی از قیمت کلی یک ساعت است، اما مدلهای طلای رولکس در سالهای اخیر عملکرد بهتری نسبت به مدلهای استیل داشتهاند. با این حال، بازار ثانویه هنوز واکنش معناداری نشان نداده است.