اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران

شبکه اطلاع رسانی طلا،جواهر،نقره و سکه
شناسه: 13319 زمان: 6 آذر 1402 - 18:09
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران:

 ثبت معاملات در سامانه جامع تجارت لازم اجراست ولی نیاز به کارشناسی بیشتری دارد

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر، سکه و نقره تهران اعلام کرد؛ ثبت معاملات طلا در سامانه جامع تجارت لازم اجراست ولی نیاز به کارشناسی بیشتری دارد.

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر، نقره و سکه تهران در خصوص روند ثبت معاملات در سامانه جامع تجارت گفت: ثبت معاملات در سامانه جامع تجارت طبق قانون لازم اجراست و مصوبه ثبت معاملات در سال ۱۳۹۲ مصوب شد و دستورالعمل ثبت معاملات در سامانه جامع تجارت در ۲۴ مهرماه سال ۱۴۰۱ اجرایی شد که به دلیل آماده نبودن بسترهای آموزشی به تعویق افتاد.

نادر بذرافشان اظهار کرد: چرخه تولید تا توزیع طلا شرایط خاص خودش را دارد و ثبت معاملات سکه و طلا در سامانه جامع تجارت نیاز به فراهم‌ شدن زیر ساخت های لازم و برگزاری کلاس آموزشی برای فعالان این صنف دارد که تا حدودی کلاس های آموزشی برای برخی از اعضا برگزار شده اما کافی نیست و نیاز به زمان بیشتری می باشد.

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر، نقره و سکه تهران افزود: با پیگیری اتحادیه طلا و جواهر تهران تا کنون از دو هزار و چهارصد عضو اتحادیه برای آموزش دعوت به عمل آمده که حدود یک چهارم از این تعداد در کلاس های آموزشی شرکت کردند و برای اتمام دوره های آموزشی برای تمامی واحدهای صنفی طلا و جواهر نیاز به زمان بیشتری داریم.

بذرافشان تصریح کرد: سامانه جامع تجارت در راستای تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به منظور شفاف سازی معاملات و جلوگیری از فروش کالای قاچاق صورت گرفته که در این راستا باید کارشناسی بیشتری صورت بگیرد و ابهامات و اصلاحات سامانه برطرف شود.

وی افزود: یکی از ابهامات این سامانه بحث امنیت واحدهای صنفی است که دلیل نارضایتی واحدهای صنفی اینست، که در صورت ثبت تمامی دارایی و سرمایه یک واحدصنفی آیا امنیت جانی و مالی واحدصنفی حفظ می شود؟ و همین طور ثبت در سامانه جامع تجارت نباید دلیلی برای افزایش محاسبه مالیات قرار بگیرد ولازم است این ابهامات رفع شود.

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر ، نقره و سکه تهران اظهار کرد: با نامه نگاری های انجام شده از سوی رؤسای اتحادیه طلا در کشور خواستار مهلت ۱۸ ماهه برای اجرای این طرح شدیم تا در این بازه زمانی هم ایرادات و ابهامات سامانه رفع شود و هم بسترهای لازم برای آموزش ایجاد گردد و همچنین نیاز به فرهنگ سازی برای مشتریان برای ارائه کارت ملی در زمان خرید از طریق رسانه ها نیز لازم است.

بذرافشان تصریح کرد: در سال های اخیر با افزایش تولیدات طلا میزان واردات مصنوعات طلا بسیار کاهش یافته و بیش از ۹۰ درصد تولیدات بازار، تولید داخلی است و با حمایت از صنعت طلا می توان زمینه های ورود به بازارهای صادراتی ایجاد کرد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تاکید کرد: اجرای طرح ثبت معاملات طلا در سامانه جامع تجارت نیاز به زمان و کار کارشناسی و فرهنگ سازی برای خرید مصرف کنندگان نیز دارد و در صورتی که مشکلات اجرایی این طرح رفع نشود ممکن است مصرف کنندگان به سمت خرید از دلالان و فضای مجازی و …. رو بیاورند که این مساله نیز ممکن است باعث ایجاد فرارهای مالیاتی، ورود سکه های تقلبی و غیربانکی و ‌‌…. در بازار شود.

بذرافشان افزود: حدود ۴ هزار واحد صنفی دارای پروانه کسب در تهران داریم که برای آموزش این واحدها اقدامات لازم انجام شده است و نیاز به زمان لازم برای آموزش های تکمیلی داریم.

 

 

انتهای پیام