اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران

شبکه اطلاع رسانی طلا،جواهر،نقره و سکه
شناسه: 9838 زمان: 6 فروردین 1402 - 13:01

بازار طلا و سکه در سال جدید به چه سمتی می‌رود؟

رییس اتحادیه طلا و جواهر با بیان این‌که باید ببینیم نرخ تورم در سال جدید به چه سمتی می‌رود؟ می‌گوید: به اعتقاد من از حالا پیش‌بینی بازار یک مقدار سخت است و نمی‌توان وضعیت آینده بازار را پیش‌بینی کرد؛ باید ببینیم شرایط روز سیاسی و اقتصادی در دنیا چه خواهد بود.


بازارهای ایران در سالی که گذشت، روزهای پرنوسانی را تجربه کردند؛ به طوری که افزایش قابل توجه قیمت دلار در نیمه دوم سال، تمامی بازارها را تحت تاثیر خود قرار داد.

بررسی روند قیمت‌ها در بازار طلا، سکه و ارز در طول یک‌سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که نرخ دلار از ۲۶ هزار تومان به ۴۶ هزار تومان افزایش یافت و قیمت سکه تمام بهارآزادی از ۱۲ میلیون و ۳۷۳ هزار تومان به بیش از ۲۹ میلیون تومان و هر گرم طلای ۱۸عیار از یک میلیون و ۲۳۹ هزار تومان به ۲ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان رسید.

در این شرایط اما با توجه به شرایط اقتصادی کشور و چشم‌انداز افزایشی تورم در سال ۱۴۰۲، این سوال مطرح است که بازار طلا و سکه به چه سمتی خواهد رفت؟ در این خصوص نادر بذرافشان، رییس اتحادیه طلا و جواهر در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره وضعیت بازار طلا و سکه در سال ۱۴۰۱ و احتمالاتی که درباره بازار در سال جدید وجود دارد، می‌گوید: هنوز بازار طلا و سکه شروع به کار نکرده است؛ اگرچه در حوزه اونس جهانی طلا افزایش داشته است.

وی با بیان این‌که باید ببینیم در حوزه بازار ارز و تقاضا در بازار چه اتفاقی می‌افتد، می‌افزاید: در روزهای پایانی سال تقاضا نسبت به سال‌های گذشته کم بوده است و شاهد افت تقاضا بودیم.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تصریح می‌کند: بازار تهران به صورت رسمی از روز چهاردهم فروردین‌ماه شروع به کار می‌کند و با توجه به این‌که هم‌اکنون قیمت‌ها دقیق نیست و معاملات به صورت حدودی است و حتی معاملاتی هم صورت نمی‌گیرد، چون اکثرا واحدهای صنفی در بازار تعطیل هستند، به تبع طلا و سکه با قیمت‌های قبل از تعطیلات عید محاسبه می‌شود.

بذرافشان عنوان می‌کند: زمانی قیمت‌ها حالت رسمی به خود پیدا می‌کند که در بازار معاملات اتفاق بیفتد و به صورت فیزیکی در بازار خرید و فروش و مبادلات انجام شود. اما الان به دلیل این‌که بازار تعطیل است و خرید و فروش به صورت جسته و گریخته اتفاق می‌افتد، بر همین اساس، قیمت‌های قبل تعطیلی را در بازار اعلام می‌کنند.

وی متذکر می‌شود: طلافروشی‌های خیابان‌ها باز هستند، اما در بازار تهران به صورت رسمی پاساژهایی که فعالیت خرید و فروش طلا و سکه انجام می‌دهند، از روز چهاردهم فروردین به صورت رسمی کار خود را شروع می‌کنند.

رییس اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به افزایش قیمت اونس جهانی طلا، می‌گوید: قیمت طلا در بازار جهانی تا ۲ هزار دلار هم رفت، ولی در حال حاضر در حدود یک هزار و ۹۸۰ دلار قیمت دارد.

بذرافشان می‌افزاید: قیمت طلا و سکه هم همان‌طور که گفتم، حدودی است و به صورت رسمی نیست و تقریبا برمبنای قیمت‌های قبل از تعطیلات است.

وی با اشاره به نوسان قیمت‌ها در بازار جهانی طلا، بازار ارز و عرضه و تقاضا، تصریح می‌کند: در حال حاضر باید ببینیم بعد از باز شدن رسمی بازار چه اتفاقی می‌افتد و آن زمان بتوانیم درباره برای روزهای آینده و ماه‌های آینده نظر بدهیم.

قیمت‌ها در سال ۱۴۰۱ چقدر بالا رفت؟

رییس اتحادیه طلا و جواهر در پاسخ به این پرسش خبرگزاری خبرآنلاین درباره این‌که در سال ۱۴۰۱ با توجه به افزایش قیمت‌هایی که اتفاق افتاد، چقدر کاهش تقاضا در بازار داشتیم؟ می‌گوید: ببینید، ما در دوره‌ای کاهش و در دوره‌ای هم افزایش تقاضا داشتیم. برای مثال، در اوج قیمت‌ها در ماه‌های دی و بهمن افزایش تقاضا داشتیم، اما در اسفند به دلیل کاهش قیمت‌ها، با کاهش تقاضا هم روبه‌رو بودیم.

بذرافشان می‌افزاید: البته در طول سال در کل قیمت‌ها افزایشی بوده است. از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا ۲۵ اسفندماه به طور میانگین ۱۱ دلار افزایش قیمت اونس جهانی طلا را داشتیم. در بازارهای داخلی هم حدودا ۸۲.۸ درصد افزایش هر مثقال طلای ۱۷عیار اتفاق افتاد. همچنین ۸۲.۸ درصد هر گرم طلای ۱۸عیار افزایش قیمت داشت.

وی عنوان می‌کند: در این بازه زمانی به طور حدودی سکه طرح جدید ۱۳۳ درصد، سکه طرح قدیم ۱۱۶ درصد، نیم‌سکه ۱۴۴ درصد، ربع‌سکه ۱۶۱ درصد و سکه یک گرمی ۱۴۴ درصد افزایش قیمت داشته است.

وی با اشاره به حباب سکه، تصریح می‌کند: حباب سکه در ابتدای سال ۱۴۰۱ در حدود ۲۲۰ هزار تومان بود که در پایان سال به ۶ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان افزایش یافته است.

اگر برجام اتفاق بیفتد، قیمت‌ها به چه سمتی می‌رود؟

رییس اتحادیه طلا و جواهر در پاسخ به این پرسش که اگر برجام اتفاق بیفتد، قیمت‌ها به چه سمتی می‌رود؟ می‌گوید: این سوالی است که خیلی از مردم دارند، اما هیچ‌کس نمی‌تواند درباره شرایط قضاوت کند.

بذرافشان می‌افزاید: برجام، موضوعی است در رابطه با وضعیت کلی کشور و شرایط اقتصادی را می‌تواند تحت‌تاثیر قرار دهد. این‌که بگوییم حتما با برجام، قیمت‌ها ریزش می‌کند یا نمی‌کند، باید ببینیم شرایط چگونه خواهد بود.

وی تصریح می‌کند: در کنار برجام، خبرهای اقتصادی و سیاسی در سطح دنیا، نقش محوری در رابطه با افزایش یا کاهش قیمت‌ها دارد. همچنین نوسانات بازار ارز و ثبات قیمت ارز، نقش مهمی روی بازار طلا و سکه دارد. در این میان، موضوع افزایش و کاهش تقاضا هم مطرح است.

رییس اتحادیه طلا و جواهر با بیان این‌که باید ببینیم نرخ تورم در سال جدید به چه سمتی می‌رود؟ عنوان می‌کند: به اعتقاد من از حالا پیش‌بینی بازار یک مقدار سخت است و نمی‌توان وضعیت آینده بازار را پیش‌بینی کرد و باید ببینیم شرایط روز سیاسی و اقتصادی در دنیا چه خواهد بود.

 

انتهای پیام