اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران

شبکه اطلاع رسانی طلا،جواهر،نقره و سکه
شناسه: 9744 زمان: 22 اسفند 1401 - 16:12

رشد اقتصادی به 5.3 درصد رسید/ جهش 16.6 درصدی تشکیل سرمایه در اقتصاد ایران

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت:‌ رشد اقتصادی کشور با نفت 5.3 درصد و بدون نفت 4.5 درصد شد.

پیمان قربانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی در ارتباط زنده با بخش خبر 14 سیما اظهار داشت:‌ رشد اقتصادی که از سوی بانک مرکزی امروز محاسبه شده به قیمت پایه سال 1395 به رقم 5.3 درصد با نفت و بدون نفت به 4.5 درصد رسیده این ارقام در سال گذشته 4.8 درصد بوده است.

وی همچنین گفت:‌ رشد اقتصادی امسال در فصل اول 2.2 درصد، فصل دوم 3.6 درصد، فصل سوم 5.3 درصد بوده که نسبت به سال قبل روند افزایشی داشته است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی نرخ رشد کشاورزی را 1.1 درصد رشد نفت 15.4 درصد بخش صنایع و معادن  8.9 درصد، بخش صنعت 11.6 درصد، خدمات 3.3 درصد بوده است.

قربانی همچنین گفت: در 9 ماه سال جاری رشد اقتصادی 3.7 درصد با نفت و رشد بدون نفت 3.2 درصد بوده است. اجزای هزینه ناخالص داخلی ارقام امیدبخشی نشان می‌دهد که مصرف بخش خصوصی در فصل پاییز، 11.9 درصد رشد کرده در حالی که این رقم در سال قبل 2.9 درصد بوده است. مصرف بخش دولتی 16 درصد رشد داشته، روند تشکیل سرمایه ثابت در سه ماه سوم 16.6 درصد در بخش ماشین‌آلات 28.3 درصد،‌بخش ساختمان 6.9 درصد رشد داشته است.

وی این را هم گفت:‌ رشد حوزه ساختمان به خاطر پروژه‌های عمرانی و رونق ساخت و ساز، واردات ماشین‌آلات و بکارگیری ماشین‌آلات در کارخانجات بوده است که روند رشد اقتصادی مثبت و امیدبخش را نشان می‌دهد.در سرمایه‌گذاری هم روند مثبتی مشاهده می‌شود.

معاون بانک مرکزی نرخ تورم در یکساله منتهی به بهمن امسال را 43.6 درصد عنوان کرد و گفت:‌تحولات نرخ تورم در بخش تولیدکننده نشان می‌دهد 36.1 درصد بوده است.

قربانی گفت: عمده التهابات بازار در نرخ ارز باعث افزایش تورم شده که این التهابات ناشی از جنگ ترکیبی علیه اقتصاد کشور بوده است که در تحولات اخیر شاهد بودیم اما بانک مرکزی با سیاست‌های خود درصدد کنترل نرخ تورم ناشی از شوک‌های ارزی برآمده و امیدواریم سال آینده اثر التهابات ارزی بر تورم به حداقل کاهش پیدا کند.

معاون اقتصادی بانک مرکزی در مورد کنترل نرخ رشد نقدینگی گفت:‌ در اسفند ماه 1400 رشد نقدینگی 39 درصد بود الان در 12 ماهه این نرخ به 32 درصد در پایان بهمن رسیده و رشد نقدینگی در 11 ماه سال جاری 26.3 درصد بوده است و همانگونه که در برنامه سیاست‌های پولی هدف رشد نقدینگی 30 درصد در نظر گرفته شده و رئیس‌جمهور هم در جلسه با بانک مرکزی بر آن تأکید کرده بود به این هدف خواهیم رسید.

وی این را هم اضافه کرد: رشد نقدینگی محدود شده و رشد اقتصادی مسیر خوبی طی کرده است و هزینه رشد اقتصادی در سیاست‌های ضدتورمی نداشتیم و تلاش بر این است که رشد اقتصادی در زندگی مردم انعکاس داده شود و سفره مردم رونق بگیرد نرخ تورم کاهش پیدا کند چون تورم اخیرا کام مردم را تلخ کرد، اما تحولات اقتصادی ناشی از رشد سرمایه‌گذاری و روند مثبت رشد اقتصادی نشان می‌دهد، در آینده زندگی مردم بهتر شود.

پایان پیام