اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران

شبکه اطلاع رسانی طلا،جواهر،نقره و سکه
شناسه: 9333 زمان: 9 اسفند 1401 - 11:12

عملیات عرضه ارز به خریداران خرد ادامه یافت/ افت بها در بازار سکه

 نرخ دلار غیر‌رسمی در روز‌های اخیر نوسانات کاهشی و افزایشی چشمگیری را تجربه کرد که برآیند این نوسانات قیمتی را می‌توان افزایشی دانست.

روز گذشته برخلاف روز یکشنبه که نرخ ارز در بازار دچار اصلاح شده بود، قیمت اسکناس آمریکایی آرایش افزایشی به خود گرفت. تحلیلگران تعابیر متفاوتی از جریان قیمت دلار در روز گذشته ارائه می‌دهند. به عقیده برخی از این افراد اصلاح روند در روز یکشنبه به پایان رسیده و قیمت مجددا در حال افزایشی شدن است. این در حالی است که عده دیگری از این افراد معتقدند که نه تنها اصلاح قیمت به صورت کامل انجام نشده است، بلکه با توجه به بازگشت معاملات توافقی به بازار و آغاز مجدد عرضه ارز سهمیه‌ای، می‌توان روند کاهشی جدیدی را برای نرخ ارز متصور شد.

همچنین این افراد بر این باورند که طبق منطق معاملاتی جهش‌های افزایشی دلار در روز‌های اخیر مستلزم افت نرخ بوده و در صورت همراه شدن این افت قیمت با تداوم عرضه ارز سهمیه‌ای می‌توان به کاهش قیمت ارز در روز‌های آتی امیدوار بود. پیگیری‌های خبرنگار «دنیای اقتصاد» از هسته مرکزی بازار ارز تهران نیز حاکی از آن است که با وجود بعضی محدودیت‌ها، فرآیند عرضه ارز سهمیه‌ای همچنان در حال انجام است. گفتنی است که روز گذشته نرخ فروش دلار در این‌گونه از معاملات در بازه قیمتی ۵۲ تا ۵۳ هزار تومانی ثبت شد.

افت نرخ دلار سهمیه‌ای
دیروز دوشنبه ۸ اسفند ماه روند نرخ دلار در معاملات رسمی صرافی‌ها نسبت به روز گذشته کاهش یافت. در حالی که روز یکشنبه با نوسانات چشمگیر نرخ دلار آزاد قیمت ارز مذکور در صرافی‌ها حوالی کانال‌های ۵۳ و ۵۴ هزار تومانی نوسان می‌کرد، روز گذشته این نرخ تعدیل شد و در بازه ۵۲ تا ۵۳ هزارتومانی به فروش رسید. مشاهدات خبرنگار «دنیای اقتصاد» از ‌سازو‌کار فرآیند تامین ارز در روز گذشته حاکی از آن است که با وجود سهمیه‌های محدود، بنگاه‌ها و کارگزاری‌های رسمی در حال برطرف‌سازی نیاز‌های متقاضیان بودند.

کامران سلطانی‌زاده، دبیرکانون صرافان کشور نیز روز گذشته در آخرین اظهارنظر خود در رابطه با وضعیت معاملات توافقی گفت: هر صرافی روزانه ۱۰۰ هزار دلار از صرافی بانکی تحویل می‌گیرد و با توجه به افزایش سقف فروش ارز سهمیه‌ای به ۵ هزار یورو، نهایتا در هر روز به ۲۰ نفر می‌تواند ارز بفروشد. او همچنین اضافه کرد اگر حجم عرضه تقویت شود و تعداد صرافی‌ها افزایش یابد حتما قیمت‌ها تعدیل می‌شوند، ساعت کاری صرافی‌ها نیز باید افزایش یابد تا با افزایش مدت فعالیت، به تعداد بیشتری از مردم سرویس داده شود. تحلیل‌گران بر این‌باورند که تداوم حضور ارز سهمیه‌ای در بازار در صورت همراه شدن با اصلاح نرخ بازار آزاد می‌تواند زمینه‌ساز روند کاهشی در بازار شود. به عقیده این افراد از دیگر عواملی که می‌تواند سبب بازگشت آرامش به معاملات ارزی شود، کاهش شکاف میان ارقام رسمی و غیر‌رسمی در بازار است، چرا که در این صورت توجیه اقتصادی خرید دلار سهمیه‌ای و فروش آن در بازار آزاد از بین رفته و تقاضا‌های کاذب از بازار خارج می‌شوند.

افت تمام و ربع و رشد نیم
فعالان بازار روز گذشته در معاملات سکه و طلای تهران شاهد رشد قیمت نیم سکه در زمان افت نرخ سکه امامی و ربع بودند. هر قطعه سکه طلا طرح جدید در ساعات پایانی روز گذشته حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان نسبت به نرخ روز یکشنبه کاهش یافت تا در رقم ۳۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله شود. ربع سکه نیز افت قیمت روزانه ۴۰۰ هزار تومانی را تجربه کرد و به کانال ۱۱ میلیون تومانی بازگشت. این در حالی بود که هر قطعه نیم سکه نسبت به نرخ روز پیشین نیم میلیون تومان افزایش یافت و در رقم ۱۸ میلیون تومان به فروش رسید.