اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران

شبکه اطلاع رسانی طلا،جواهر،نقره و سکه
شناسه: 9239 زمان: 30 بهمن 1401 - 11:11

تاریخ‌سازی سکه در پایان بهمن

در روز‌های پایانی هفته گذشته نرخ ارز در معاملات رسمی و غیر‌رسمی بازار تهران مجددا افزایشی بود.

در حالی که در روز‌های میانی هفته گذشته نهاد بازار‌ساز بانک مرکزی مجوز رشد قیمت ارز در معاملات رسمی صرافی‌ها را صادر کرده بود، انتظارات تورمی فعالان بازار زمینه‌ساز رشد قیمت ارز در معاملات غیر‌رسمی شد و شکاف میان نرخ‌های بازار مجددا افزایش یافت.

این در حالی است که شنیده‌ها از هسته مرکزی بازار ارز تهران در روز پنج‌شنبه 27 بهمن ماه خبر از کمبود نسبی عرضه ارز در معاملات صرافی‌های مجاز می‌داد. این کمبود نسبی عرضه در کنار تلاش‌های افزایشی فعالان بازار غیر‌رسمی سبب نوسانات افزایشی دلار صرافی‌ها نیز شد و در ساعات پایانی بازار روز پنج‌شنبه قیمت هر برگ از این اسکناس آمریکایی با یک پله افزایش نسبت به نرخ روز چهارشنبه به رقم 45 هزار و 119 تومان رسید. بازار سکه و طلا نیز در روز‌های پایانی هفته گذشته افزایش نرخ ارز در معاملات آزاد را منعکس کرد. با رشد نرخ دلار غیر‌رسمی، قیمت هر قطعه سکه طلا طرح جدید که در پایان معاملات روز چهارشنبه در سطوح قیمتی نیمه نخست کانال 26 میلیون تومانی نوسان می‌کرد، در بازار روز پنج‌شنبه با رشد قیمت چشمگیر به میانه‌های کانال 27 میلیون تومانی رسید.

کشش افزایشی بازار ارز آخر هفته
تابلوی معاملات ارزی در روز‌های پایانی هفته گذشته سبز بود. با افزایش سطح انتظارات تورمی در میان معامله‌گران بازار ارز، قیمت اسکناس‌های خارجی در بازار روز پنج‌شنبه 27 بهمن ماه دچار نوسانات افزایشی شد. در همین راستا قیمت هر برگ اسکناس آمریکایی در معاملات غیر‌رسمی با فاصله گرفتن از کانال قیمتی 46 هزار تومانی در کانال بالاتر به نوسان پرداخت و هر برگ اسکناس یورو آزاد نیز در سطوح قیمتی میان 2 کانال 50 و 51 هزار تومانی معامله شد. رشد قیمت شاخص‌های ارزی در روز پنج‌شنبه تنها مختص به معاملات غیر‌رسمی نبود و معاملات رسمی صرافی‌ها نیز در این روز رشد یک پله‌ای دلار را تجربه کرد. به عقیده عده‌ای از تحلیل‌گران ارزی بازار تهران نوسانات افزایشی نرخ ارز در روز‌های اخیر ناشی از افزایش سطح انتظارات تورمی در میان جامعه بوده و افراد با هدف در امان نگاه داشتن دارایی‌های خود از موج تورمی اقدام به خرید ارز می‌کنند که این افزایش سطح تقاضا موجب برهم خوردن نرخ تعادلی بازار می‌شود. در این میان زمزمه‌هایی از آغاز فعالیت مرکز مبادله ارز و طلای کشور نیز در روز‌های پایانی هفته گذشته مطرح شد. سامانه بازار متشکل ارزی در ساعات پایانی روز چهارشنبه 26 بهمن ماه از زبان برخی تحلیل‌گران و کارشناسان اقتصادی کشور، لزوم تشکیل‌ سازو‌کاری در جهت تزریق آرامش به معاملات ارز و طلا را تشریح کرد. پیش‌تر محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، از ایجاد مرکز مبادله ارز و طلای کشور در بهمن ماه سال جاری خبر داده و این مرکز را سامانه‌ای جهت رفع عمده نیاز‌های ارزی جامعه خوانده بود.

حضور سکه در قله تاریخی
در روز‌های پایانی هفته گذشته با افزایشی شدن نرخ ارز در معاملات غیر‌رسمی بازار تهران، نرخ سکه طلا که خود حاصل‌ضرب قیمت دلار آزاد در بهای جهانی اونس طلا و ضریب تبدیل اونس به گرم سکه است نیز دچار نوسانات افزایشی شد. در همین راستا قیمت هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در پایان معاملات روز پنج‌شنبه با حدود یک میلیون و 395 هزار تومان افزایش نسبت به نرخ روز چهارشنبه به رقم 27 میلیون و 595 هزار تومان رسید. گفتنی است که حباب این قطع سکه طلا نیز در معاملات روز پنج‌شنبه افزایش چشمگیری را تجربه کرد و در کانال 6 میلیون و 700 هزار تومانی محاسبه شد.