اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران

شبکه اطلاع رسانی طلا،جواهر،نقره و سکه
شناسه: 9235 زمان: 28 بهمن 1401 - 21:11

سکه و طلا در بازار به کجا رسید؟ /بانک مرکزی نیم‌سکه و سکه تمام را هم در بورس عرضه کند

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ضمن اشاره به روند قیمت‌ها در بازار سکه و طلا که در نتیجه نوسان افزایشی نرخ ارز ایجاد شد، حباب سکه را بسیار بزرگ دانسته و تاکید دارد که در شرایط فعلی بایستی برای کنترل نرخ ارز و ایجاد ثبات آن، بانک مرکزی مجدد ورود و همچنین رویکرد عرضه سکه در بورس را برای نیم سکه و سکه تمام هم که می‌تواند نقش به‌سزایی در ثبات قیمت‌ها، کاهش حباب و حتی کاهش قیمت‌ها داشته باشد، اجرایی کند.

 

نادر بذرافشان در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلای داخلی، اظهار کرد: این هفته بازار جهانی طلا با کاهش قیمت همراه بود که در مجموع ۴۶ دلار کاهش قیمت اونس جهانی را داشته‌ایم اما در مقابل بازار داخلی سکه و طلا با روندی صعودی مواجه شد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در تشریح علت روند صعودی قیمت‌ها در بازار، گفت: بخشی اعظم این موضوع برگشت نوسان به بازار ارز بوده است؛ بخش بسیار اندک هم به دنبال همین روند صعودی تقاضا در بازار بود که تشدید شد. البته این افزایش تقاضا بسیار کم و در حد پنج درصد بوده و علت اصلی (باتوجه به اینکه قیمت‌ها در بازار جهانی نیز کاهشی رقم خورده است) نوسان نرخ ارز در بازار طی یک هفته اخیر بوده است.

وی ضمن تاکید براینکه به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم و سال‌های گذشته در این ایام، معمولاً تقاضا در بازار سکه و طلا بیشتر می‌شد، تصریح کرد: ممکن است اندکی امسال هم این تقاضا شکل گیرد اما از سوی دیگر این موضوع نیز مطرح است که احتمالاً به دلیل افزایش قیمت‌ها، ممکن است میزان تقاضایی که هر سال در این زمان شکل می‌گرفت، امسال وجود نداشته و محدود باشد. باتوجه به اینکه افزایش بها داشته است، امسال احتمالا به میزان سال‌های گذشته شاهد تقاضا نباشیم.

بانک مرکزی مجدد ورود کند 

بذرافشان تاکید کرد: در شرایط فعلی لازم است که مجدد بانک مرکزی در جهت کنترل نرخ ارز و کاهش آن ورود کند. از سوی دیگر در حال حاضر می‌طلبد که بانک مرکزی شیوه عرضه ربع سکه در بورس کالا را برای نیم سکه و ربع سکه هم پیاده‌سازی کند. این امر می‌تواند نقش مهمی در ثبات و حتی کاهش قیمت‌ها داشته باشد و منجر به تخلیه حباب سکه که بسیار هم بزرگ شده است، شود؛ چراکه از ابتدای سال جاری تاکنون بر روی سکه تمام، تنها حدود پنج میلیون تومان افزایش حباب داشته‌ایم. در یکی- دو ماهه ابتدایی سال، حباب سکه در محدوده ۳۰۰ هزار تومان قرار داشت اما اکنون به پنج میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسیده است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در رابطه با وضعیت حباب ربع سکه و نیم سکه نیز گفت: در حال حاضر در ربع سکه چهار میلیون تومان و در نیم سکه حدود سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان حباب دیده می‌شود که بسیار زیاد است؛ لذا به لحاظ اقتصادی و شرایط فعلی، توصیه ما این است که مردم اگر قصد سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش دارایی خود را دارند، به جای ورود به بازار سکه با این حجم از حباب، به سمت و سوی بازار مصنوعات طلا بروند؛ چراکه به لحاظ اقتصادی حتی با خرید طلا با بالاترین اجرت، حباب سکه را نمی‌پردازند، ضمن اینکه می‌توانند در تولید صنعتی کشور و باتوجه به پتانسیل‌هایی که در صنعت طلا وجود دارد، نقش مهمی در کمک به حوزه تولید صنعتی و تقویت تولید داشته باشند.

سکه تمام بیشترین افزایش بها را تجربه کرد

این مقام صنفی در رابطه با آخرین قیمت سکه و طلا در بازار این هفته و تغییرات آن نسبت به ابتدای هفته اظهار کرد: در این هفته هر قطعه سکه تمام طرح جدید با میانگین ٢ میلیون و ٣٠٠ هزار تومان افزایش نسبت به ابتدای هفته در پایان هفته به ۲۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و هر قطعه سکه تمام طرح قدیم با  یک میلیون  و ٨٠٠ هزار تومان رشد بها به ۲۵ میلیون و ۴۰۰ هزارتومان رسیده است. نیم سکه در هفته‌ای که گذشت افزایش ۶۵۰ هزار تومانی و ربع سکه افزایش ۴۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده‌اند و در آخرین معاملات روز گذشته (پنجشنبه) به ترتیب نیم سکه ۱۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و ربع سکه ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین قیمت شده‌اند. سکه‌های گرمی نیز در پایان هفته پنج میلیون و ۱۰ هزار تومان معامله شده که نسبت به ابتدای هفته ۱۰۰ هزار تومان تقویت شده است.

وی افزود: در این هفته هر اونس طلا در بازار جهانی ٤٦ دلار کاهش داشته و ۱۸۲۰ دلار را ثبت کرده است. در بازارهای داخلی نیز هر مثقال طلای ۱۷ عیار با ۲۹۰ هزار تومان افزایش نسبت به ابتدای هفته در آخرین معاملات به ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ۶۷ هزار تومان افزایش در آخرین معاملات روز گذشته (پنجشنبه) دو میلیون و ۱۹۳ هزار تومان دادوستد شده است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تاکید کرد: همانطور که اشاره شد، می‌طلبد که در این شرایط بانک مرکزی نرخ ارز را مدیریت کرده تا به یک ثبات رسیده و شاهد افزایش بیشتر هم نباشیم. از طرف دیگر علاوه بر ربع سکه، برای نیم سکه و سکه تمام هم که می‌تواند نقش به‌سزایی در کاهش قیمت‌ها و حباب داشت باشد، عرضه صورت گیرد.

انتهای پیام