اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران

شبکه اطلاع رسانی طلا،جواهر،نقره و سکه
شناسه: 8927 زمان: 10 بهمن 1401 - 17:11
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران:

سیاست‌های بانک مرکزی نقش مهمی در کنترل قیمت‌های طلا و سکه دارد

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: سیاست‌های بانک مرکزی در خصوص عرضه سکه در بورس و تسهیل شرایط واردات طلا، نقش مهمی در کنترل قیمت‌ها و تخلیه حباب سکه دارد.

بانک مرکزی روز گذشته تدابیری برای تسهیل شرایط واردات طلا به کشور تصویب کرد. انتظار می‌رود با مصوبه فوق موانع ورود طلا به کشور مرتفع شود.

«نادر بذرافشان» در خصوص مصوبه بانک مرکزی و تاثیر آن بر بازار گفت: رویکرد و مدیریت بانک مرکزی در کنترل قیمت طلا و سکه نقش مهمی بر این بازار دارد.

وی افزود: برای مثال طی هفته‌های گذشته با عرضه ربع سکه در بورس کالا شاهد ثبات قیمت‌ها، کاهش حباب ربع سکه بودیم. نرخ ارز نیز این هفته ثبات بیشتری داشته است و موجب شده بازار طلا نیز به ثبات برسد و ادامه این روند بی‌تاثیر بر بازار نیست.

بذرافشان پیشنهاد داد که بانک مرکزی سکه کامل و نیم سکه نیز در بازار بورس ارائه کند تا شاهد کاهش قیمت‌ها در این نوع از سکه‌ها نیز باشیم.

به گفته وی با اعمال سیاست‌های جدید بانک مرکزی در هفته‌های گذشته قیمت‌ها کاهشی شده و بازار روال عادی دارد و تقاضا نیز روند متعادل داشته و معاملات بدون التهابات انجام می‌شود.

مطابق مصوبه بانک مرکزی، شرط الزام به گشایش اعتبار اسنادی برای واردات طلا حذف شد و از این به بعد، واردکنندگان می‌توانند با استفاده از همه روش‌ها و ابزارهای پرداخت اقدام به واردات طلا کنند.

همچنین محدودیت استفاده از منابع ارزی خود وارد کننده برای واردات طلا حذف و استفاده از منابع ارزی حاصل از صادرات خود، صادرات دیگران و ارز دیگران نیز برای واردات طلا فراهم شد.