اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران

شبکه اطلاع رسانی طلا،جواهر،نقره و سکه
شناسه: 8835 زمان: 9 بهمن 1401 - 11:11

آرامش دلار پس از رانت‌زدایی

در نخستین روز کاری هفته دوم بهمن ماه نرخ شاخص ارزی در معاملات بازار متشکل به قیمت بازار آزاد رسید.

در حالی که در روز‌های پایانی هفته گذشته پس از عدم همراهی نرخ رسمی صرافی‌ها با نرخ بازار آزاد احتمالاتی از بی‌میلی بازار‌ساز نسبت به پذیرش نرخ‌های بالاتر مطرح می‌شد، با شروع بازار در روز گذشته و حضور نرخ اسکناس آمریکایی در کانال قیمتی ۴۳ هزار تومانی این احتمالات از میان رفت و بانک مرکزی بار دیگر انگیزه خود نسبت به از میان بردن نرخ‌های مختلف و تک نرخی کردن ارز را به نمایش گذاشت. به عقیده بسیاری از تحلیل‌گران اقتصادی بازار تهران افزایش نرخ دلار رسمی تا نرخ بازار آزاد امری مثبت در جهت حذف رانت موجود در بازار است.

به عقیده این افراد چارچوب بخشی به بازار ارز در وهله اول نیازمند حذف آربیتراژ میان نرخ‌های مختلف بوده تا از نوسانات قیمتی چشمگیر جلوگیری کرد و پس از آن می‌توان به عملیات کاهش نرخ ارز پرداخت. بررسی‌های به‌عمل آمده از هسته مرکزی بازار ارز تهران نیز حاکی از آن است که پس از از‌میان رفتن شکاف میان نرخ صرافی‌ها و معامله‌گران آزاد، از جمعیت متقاضیان در بازار به میزان قابل توجهی کاسته شده و صفی در بازار به چشم نمی‌آید که این امر حاکی از بازگشت آرامش نسبی به معاملات ارزی است.

بازار ارز برای ساعاتی تک‌نرخی شد
دیروز شنبه ۸ بهمن روند نرخ دلار صرافی‌ها در معاملات بازار تهران افزایشی بود. در روز‌های هفته نخست بهمن ماه بود که محمد‌رضا فرزین، رئیس‌کل جدید بانک مرکزی، از تصمیم این نهاد در زمینه ورود به معاملات ارزی آزاد خبر داد. در همین راستا علاوه بر حذف معاملات توافقی از بازار تهران، سقف خرید ارز سهمیه‌ای (با ارائه کارت ملی) نیز از ۲ هزار به ۵ هزار یورو (یا معادل آن به دیگر ارز‌ها) افزایش یافت. نرخ دلار آزاد نیز در نخستین واکنش افت قیمت چشمگیری را تجربه کرد. اما در ادامه نرخ ارز در صرافی‌ها با روند افزایشی بازار آزاد همراهی نکرد و مجددا شکاف قیمتی در بازار شکل گرفت. با شروع معاملات در روز شنبه نرخ فروش ارز توسط صرافی‌ها افزایش نرخ دیگری را نیز ثبت کرد تا با روند افزایشی روز‌های پایانی هفته گذشته همراهی کند و در نتیجه این امر معاملات ارزی آزاد از رونق افتاد. البته بررسی‌ها حاکی از آن است که ارز صرافی‌ها نیز تقاضای چشمگیری نداشته و حذف سود ناشی از سفته‌بازی که در راستای یکی شدن نرخ‌های بازار منجر شده است توانسته آرامش را به معاملات ارزی بازگرداند. در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار در معاملات رسمی روز گذشته با حدود هزار و ۷۴۷ تومان افزایش نسبت به نرخ روز پنج‌شنبه هفته گذشته به رقم ۴۳ هزار و ۷۶۳ تومان رسید. گفتنی است که نرخ هر قطعه سکه طلا ضرب امامی نیز در معاملات روز گذشته با افزایش ناچیز ۲۰ هزار تومانی نسبت به نرخ‌های پیشین به رقم ۲۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید.