اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران

شبکه اطلاع رسانی طلا،جواهر،نقره و سکه
شناسه: 8780 زمان: 2 بهمن 1401 - 10:11

قله جدید فلز زرد

 با افزایش فشار تقاضا در بازار روز‌های اخیر و بالا رفتن سطح انتظارات تورمی در جامعه، نرخ سکه طلا دچار نوسانات افزایشی چشمگیری شد و به کانال تاریخی ۲۴ میلیون تومانی وارد شد.

با افزایش فشار تقاضا در بازار روز‌های اخیر و بالا رفتن سطح انتظارات تورمی در جامعه، نرخ سکه طلا دچار نوسانات افزایشی چشمگیری شد و به کانال تاریخی ۲۴ میلیون تومانی وارد شد. از سوی دیگر نرخ شاخص ارزی نیز در معاملات غیر‌رسمی روز گذشته افزایشی شد و از سقف قیمت پیشین خود عبور کرد. این در حالی است که نرخ ارز مذکور در معاملات رسمی بازار روز شنبه کاهشی بود و نرخ هر برگ دلار بازار متشکل با حدود ۵۰ تومان کاهش به سطوح قیمتی انتهای کانال ۳۸هزار تومانی بازگشت.

کارشناسان سیاسی-اقتصادی بازار تهران انتشار سیگنال‌های نگران‌کننده نسبت به آینده مذاکرات هسته‌ای وین و همچنین احتمال افزایش تحریم‌های سیاسی اقتصادی علیه نهاد‌های داخلی کشور را عوامل اصلی ایجاد شرایط فشار خرید در بازار می‌دانند که سبب افزایش بی‌رویه نرخ‌ها شده است.

دست بالای خریداران در روز ابتدایی بهمن
دیروز شنبه یکم بهمن ماه روز قدرت‌نمایی خریداران در بازار بود. در حالی که نرخ شاخص ارزی و سکه طلا در روزهای دهه سوم دی ماه در حال رنج شدن بود، با نزدیک شدن به روز‌های ابتدایی بهمن ماه روند نرخ شاخص‌های مذکور افزایشی شد و دلار و سکه قله‌نوردی کردند. هر برگ اسکناس آمریکایی در بازار آزاد که در روز‌های پایانی هفته گذشته در کانال‌های ۴۲ و ۴۳ هزار تومانی نوسان می‌کرد در معاملات روز شنبه وارد کانال بالاتر شد و روی قله قیمتی جدید خود ایستاد. نرخ دلار توافقی نیز در بازار روز شنبه نسبت به روز‌های پیشین خود افزایشی بود و در سطوح قیمتی انتهای کانال ۳۹ هزار تومانی و ابتدای کانال ۴۰ هزار تومانی معامله شد.

به عقیده کارشناسان ارزی، با توجه به افزایش نرخ‌های صورت گرفته در معاملات غیر‌رسمی بازار، نرخ‌های توافقی پتانسیل افزایش قیمت بیشتر را نیز دارند، چرا که در غیر این صورت شکاف میان ارقام رسمی و غیررسمی بازار افزایش یافته و مجددا با پدیده‌هایی مانند اجاره کارت ملی جهت کسب سود از سفته‌بازی مواجه خواهیم شد. اما برخلاف روند بازار غیر‌رسمی و معاملات توافقی، روند نرخ اسکناس آمریکایی در معاملات بازار متشکل روز شنبه کاهشی بود. در همین راستا قیمت هر برگ دلار متشکل در پایان معاملات روز گذشته با حدود ۵۲ تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین به رقم ۳۸ هزار و ۹۴۸ تومان رسید.

بر اساس فرمول محاسبه نرخ سکه طلا در بازار ایران، نرخ جهانی اونس طلا و بهای دلار غیر‌رسمی تاثیر مستقیمی در تعیین قیمت فلز زرد دارند، روز گذشته نیز علاوه بر افزایش نرخ دلار غیر‌رسمی، بهای جهانی اونس طلا در معاملات پایانی هفته بازار جهانی نوسان افزایشی داشت تا هر دو زمینه‌ساز رشد قیمت سکه طلا در بازار داخل کشور شوند. در نهایت قیمت هر قطعه سکه طلا طرح جدید در واپسین ساعات بازار روز شنبه با حدود ۸۵۰ هزار تومان افزایش نسبت به نرخ روز‌های پایانی هفته گذشته به رقم ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید.