اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران

شبکه اطلاع رسانی طلا،جواهر،نقره و سکه
شناسه: 8719 زمان: 1 بهمن 1401 - 10:11
طبق آخرین معاملات هفته

حباب سکه بزرگتر شد/ حباب ۴ میلیون تومانی برای ربع سکه!

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ضمن اشاره به اینکه نوسان نرخ ارز در بازار داخلی علیرغم نوسان کاهشی قیمت طلا در بازارهای جهانی، اجازه کاهش قیمت در بازار سکه و طلا را نداده است، از افزایش قیمت هر قطعه سکه تا بیش از ۲۳ میلیون تومان در آخرین معاملات هفته خبر داد و گفت: حدود سه میلیون و ۴۰۰ هزار تومان این قیمت حباب است و ربع سکه نیز حباب چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی دارد.

نادر بذرافشان در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلای داخی، اظهار کرد: اعمال سیاست‌های فروش ربع سکه در بازار سرمایه، بازار داخلی سکه را تحت تاثیر قرار داد و منجر به تخلیه ۹۰۰ هزار تا یک میلیون تومانی حباب ربع سکه شد. اما این هفته که زمان اجرای عرضه‌ بود، عرضه‌ها بصورت منظم و در زمان‌های تعیین شده (به لحاظ ساعت) و به صورت متوالی در هر روز انجام نشد؛ بطور مثال در اولین عرضه که مقرر شده بود ساعت ۱۳ اتفاق بیفتد، اعلام قیمت و آغاز عرضه به بعد از ظهر موکول شد یا اینکه در برخی روزها اصلا سکه توسط بانک مرکزی عرضه در بورس کالا انجام نشد.

اثرگذاری این عرضه‌ها در بوس کالا زمانی نقش بسزایی در قیمت‌های بازار آزاد دارد که با قیمت‌های با فاصله بیشتر (پایین‌تر) از قیمت بازار آزاد عرضه شوندرئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تصریح کرد: این در حالی است که قیمت‌های اعلامی نیز با بازار داخلی نزدیک بود. بارها تاکیدکرده‌ایم که اثرگذاری این عرضه‌ها در بوس کالا زمانی نقش بسزایی در قیمت‌های بازار آزاد خواهد داشت که با قیمت‌هایی با فاصله بیشتر (پایین‌تر) از قیمت بازار آزاد عرضه شوند. همچنین در این هفته نوسانات بازار ارز، اخبار سیاسی و اقتصادی در سطح دنیا سبب افزایش قیمت‌ها در بازار سکه و طلا شد که از اواسط هفته آغاز و به‌تدریج تا پایان هفته ادامه داشت.

افزایش ۱۱۰ هزار تومانی قیمت هر گرم طلا 

وی افزود: در این هفته میانگین هر اونس طلا در بازار جهانی ۱۰ تا ۱۷ دلار نوسان داشته است اما در نهایت، در مجموع دو دلار کاهش را ثبت کرده و به ۱۹۱۹ دلار رسیده است. در بازارهای داخلی، هر مثقال طلای ۱۷ عیار با ۴۷۵ هزار تومان افزایش نسبت به ابتدای هفته در آخرین معاملات به هشت میلیون و ۸۲۰ هزار تومان رسیده و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ۱۱۰ هزار تومان افزایش در آخرین معاملات روز گذشته (پنجشنبه) دو میلیون و ۳۶ هزار تومان دادوستد شده است.

بذرافشان در رابطه با آخرین قیمت انواع قطعات سکه در بازار و تغییرات آن‌ها در طول هفته نیز گفت: در این هفته هر قطعه سکه تمام طرح جدید با تقریبا دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش نسبت به ابتدای هفته در پایان هفته به ۲۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و هر قطعه سکه تمام طرح جدید با یک میلیون و ۹۰۰ هزار توما به ۲۱ میلیون و ۸۰۰ هزارتومان رسیده است. نیم سکه در هفته‌ای که گذشت افزایش بهای یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی و ربع سکه افزایش یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده و در آخرین معاملات روز گذشته (پنجشنبه) به ترتیب نیم سکه ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و ربع سکه ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تعیین قیمت شده‌اند. سکه‌های گرمی نیز در پایان هفته چهار میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله شده که نسبت به ابتدای هفته ۴۰۰ هزار تومان تقویت شده است.

 حباب ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی برای ربع سکه!

او ضمن تاکید براینکه تغییر حجم حباب سکه بسیار بوده است، گفت: در حال حاضر هر قطعه سکه حدود سه میلیون و ۴۰۰ هزار تومان حباب دارد و این در حالی است که در ابتدای هفته در محدوده دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قرار داشت. اکنون نیم سکه نیز حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و ربع سکه تقریبا چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دارای حباب هستند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تصریح کرد: هرچندکه این هفته بازار سکه و طلا روندی صعودی داشت و این شیب صعود در روزهای پایانی هفته تند و حباب سکه بزرگتر شد اما تقاضا کاذب در بازار دیده نشد و بازار تشدید تقاضا نداشت؛ بنابراین این افزایش قیمت‌ها، ناشی از افزایش تقاضا نبوده و بالعکس همین افزایش، بازار را دچار التهاب نکرد. بخش عمده این افزایش قیمت‌ها، نوسان افزایش نرخ ارز بوده که بازار سکه و طلا را هم تحت تاثیر قرار داده است اما خوشبختانه روزهای پایانی دی ماه بود و بازار التهاب تقاضا نداشت.

وی تاکید کرد: بایستی رویکرد بانک مرکزی در رابطه با مدیریت و عرضه سکه تغییر کند و در روزها و ساعات اعلامی انجام شود و در بین روزها،‌ آنطور که در این هفته اتفاق افتاد، وقفه‌ نداشته باشد. ضمن اینکه همانطور که اشاره شد، بایستی سکه‌ها با قیمت‌هایی با فاصله بیشتر از قیمت بازار عرضه شوند. امیدوار هستیم که در هفته پیش‌رو رویکردها و مدیریت بانک مرکزی در نحوه عرضه ربع سکه تغییر کند و حتی به اعتقاد بنده عرضه نیم سکه و سکه‌های تمام هم در بورس صورت  کالا اجرایی شود؛ این امر می‌تواند نقش مهمی در کاهش حباب سکه و کاهش قیمت‌ها داشته باشد.

گفتنی است؛ اعلام شده که “بانک مرکزی برنامه دارد به زودی عرضه انواع سکه در بورس کالا را ادامه دهد”.

انتهای پیام