اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران

شبکه اطلاع رسانی طلا،جواهر،نقره و سکه
شناسه: 8554 زمان: 18 دی 1401 - 12:10

بازار‌های ارز و سکه در نخستین روز کاری هفته سبز شد

پس از انتشار برخی سیگنال‌های منفی نسبت به روابط خارجی کشور در روز‌های پایانی هفته گذشته، سطح انتظارات تورمی در میان فعالان بازار افزایش یافت و همین امر سبب شد خریداران در بازار روز شنبه دست بالا را داشته باشند.

قیمت هر برگ اسکناس دلار غیر‌رسمی در پایان معاملات روز شنبه با حدود ۹۱۰ تومان افزایش نسبت به نرخ روز پنج‌شنبه هفته گذشته به رقم ۴۰‌هزار و ۸۱۰ تومان رسید. از سوی دیگر نرخ هر قطعه سکه طلا نیز در روز نخست هفته سوم دی ماه با ۴۸۲‌هزار تومان افزایش نسبت به نرخ روز پنج‌شنبه گذشته به فعالیت خود پایان داد. به عقیده تحلیلگران علاوه بر افزایش نرخ دلار غیر‌رسمی، افزایشی شدن نرخ جهانی اونس طلا در سال میلادی جدید را نیز می‌توان از جمله عوامل افزایش نرخ سکه دانست.

ورود دلار توافقی به کانال ۳۹
دیروز شنبه ۱۷ دی ماه روند تمامی نرخ‌های شناور ارز در معاملات بازار تهران افزایشی بود. هر برگ اسکناس دلار غیر‌رسمی که در روز‌های پایانی هفته گذشته در کانال ۳۹‌هزار تومانی رنج شده بود در ساعات اولیه بازار روز شنبه در کانال قیمتی ۴۰‌هزار تومانی فعالیت خود را آغاز کرد و تا ساعات پایانی این روز در پله ۹ کانال مذکور قرار گرفت. معامله‌گران فردایی این ارز پای خود را از این رقم نیز فراتر گذاشته و در معاملات فردایی عصر روز شنبه ارقامی در محدوده مرز میان دو کانال ۴۰ و ۴۱‌هزار تومانی مطرح می‌کردند. دیروز علاوه بر دلار غیر‌رسمی، نرخ این ارز در معاملات بازار متشکل و توافقی نیز افزایشی بود. پیش‌تر اشاره شده بود که در صورت افزایش شکاف میان ارقام رسمی و غیر‌رسمی بازار ارز، تمایل افراد نسبت به فعالیت‌های سودجویانه و سفته‌بازی نیز افزایش می‌یابد. اما پس از حذف دامنه نوسان نرخ ارز توافقی و افزایش نرخ ارز در این گونه از معاملات، از حجم تقاضا‌های کاذب موجود در بازار کاسته شد.

در روز گذشته نیز با ورود مجدد نرخ شاخص ارز غیر‌رسمی به کانال ۴۰‌هزار تومانی، دلار توافقی از کانال ۳۸ خارج شده و فاصله خود را با نرخ آزاد حفظ کرد. نرخ هر برگ اسکناس دلار در معاملات سامانه بازار متشکل ارزی کشور نیز در روز گذشته با حدود ۳۵۰ تومان افزایش نسبت به نرخ روز قبل به رقم ۳۷‌هزار و ۸۲۶ تومان رسید. کارشناسان اقتصادی- سیاسی بازار تهران مهم‌ترین عامل افزایشی شدن نرخ‌ها در معاملات بازار روز شنبه را افزایش سطح انتظارات تورمی می‌دانند. در روز‌های پایانی هفته گذشته میخائیل اولیانوف، نماینده کشور روسیه در مذاکرات هسته‌ای وین، سیگنالی مبنی بر تغییر دیدگاه غرب نسبت به قرارداد برجام را منتشر کرد که فعالان بازار این سخنان را منفی تلقی کردند. البته این در حالی است که در ساعات پایانی روز جمعه ۱۶ دی ماه محمد مرندی، عضو تیم مذاکره‌کننده ایران در نشست‌های وین از در دسترس بودن توافق سخن گفت و اظهار کرد: بحث آژانس انرژی اتمی قابل حل و متن نهایی توافق آماده است.

صعود سکه به نیمه دوم کانال ۲۰
روز گذشته روند نرخ سکه طلا که متاثر از قیمت ارز در معاملات غیر‌رسمی و بهای جهانی اونس طلاست نیز افزایشی شد. هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در پایان معاملات روز شنبه با حدود ۴۸۲‌هزار تومان افزایش نسبت به نرخ روز پنج‌شنبه به رقم ۲۰ میلیون و ۸۰۰‌هزار تومان رسید. گفتنی است که حباب قیمتی این فلز گرانبها که اختلاف میان ارزش ذاتی و بهای معامله شده آن در بازار را نشان می‌دهد نیز روز شنبه در کانال قیمتی ۲ میلیون و ۸۰۰‌هزار تومان معامله شد.