اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران

شبکه اطلاع رسانی طلا،جواهر،نقره و سکه
شناسه: 8387 زمان: 10 دی 1401 - 10:10

واکنش دلار به رئیس کل جدید

 ۲ خبر حذف دامنه نوسان معاملات بازار ارز توافقی و تغییر رئیس کل بانک مرکزی در روز پنج‌‌شنبه به کاهش شکاف میان ارقام رسمی و غیر‌‌رسمی بازار کمک کرد که در نتیجه منجر به شکست روند افزایشی معاملات فردایی دلار آزاد شد.

روز پنج‌‌شنبه ۸ دی ماه بانک مرکزی در اطلاعیه جدید خود از حذف دامنه نوسان نرخ ارز در معاملات توافقی خبر داد. در این اطلاعیه این‌‌گونه آمده است: از سوی بازار متشکل ارز ایران خطاب به کارگزاران آن بازار، کشف نرخ و انجام معاملات نقدی ارزی اسکناس، امروز پنج‌شنبه، هشتم دی ماه، بدون محدودیت دامنه نوسان، صورت خواهد گرفت. در این میان به عقیده برخی دیگر از فعالان بازار تهران حذف دامنه نوسانات ارزی تنها عامل تغییر روند نرخ دلار نبوده و خبر تغییر سکاندار بازار‌‌سازی کشور نیز توانسته در کاهشی شدن نرخ دلار در معاملات فردایی موثر باشد. به عقیده این افراد با تغییر رئیس کل بانک مرکزی احتمال تغییر سیاست‌‌های ارزی نیز افزایش می‌‌یابد که در این شرایط معامله‌گران با احتیاط بیشتری دست به معامله می‌زنند. برخلاف شکست روند نرخ ارز در معاملات روز پنج‌شنبه، قیمت سکه در این روز افزایشی بود و در سطوح قیمتی نیمه دوم کانال ۲۲ میلیون تومانی معامله شد.

 ۲ خبر برای بازار دلار
در روز‌‌های پایانی هفته گذشته اخبار اقتصادی جدیدی منتشر شد که توجه فعالان بازار ارز را به خود جلب کرد. نخستین خبر اقتصادی روز پنج‌شنبه حذف دامنه نوسان معاملات ارز رسمی بود. پس از افزایش بی‌‌رویه نرخ ارز در معاملات آزاد بازار تهران، شکاف میان ارقام رسمی و غیر‌رسمی بازار نیز بیشتر شد که این امر توانست تقاضای خرید قابل توجهی را به بازار متحمل کند. چرا که در این حالت افراد می‌‌توانستند با خرید سهمیه سالانه ارز رسمی خود درسطوح قیمتی پایین‌‌تر و فروش آن به فعالان آزاد بازار در سطوح قیمتی بالاتر سود کسب کنند. البته برخی سودجویان و سفته‌بازان پای خود را از این هم فراتر گذاشته و با اجاره کارت ملی افراد و خرید سهمیه سالانه آنها درصدد کسب سود بیشتر بر می‌‌آمدند.

فرآیند مذکور تا روز‌‌های پایانی معاملات هفته نخست دی ماه و حضور نرخ دلار توافقی در کانال قیمتی ۳۶ هزار تومانی ادامه داشت اما در روز پنج‌شنبه با حذف دامنه نوسان نرخ ارز در معاملات توافقی، قیمت دلار در این‌گونه از معاملات نیز افزایش یافت و شکاف میان ارقام رسمی و غیر‌رسمی شروع به کوچک شدن کرد. در نتیجه این امر نیز از حجم تقاضا‌‌های کاذب موجود در بازار کاسته شد. دومین خبر قابل توجه معامله‌گران در روز پنج‌شنبه نیز تغییر رئیس کل بانک مرکزی بود. در عصر روز پنج‌شنبه بود که محمدرضا فرزین در جلسه هیات دولت رای اعتماد گرفت و سکاندار جدید بانک مرکزی شد.

فرزین در نخستین اظهارنظر خود به عنوان رئیس نهاد بازار‌‌ساز از تثبیت نرخ حواله نیما در رقم ۲۸هزار و ۵۰۰تومان سخن گفت. کارشناسان براین باورند که در شرایط این‌چنینی، فعالان بازار احتیاط عمل بیشتری به خرج داده و همین امر سبب کاهش نوسانات افزایشی می‌‌شود. در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار بازار آزاد در معاملات فردایی روز‌‌های پایانی هفته گذشته با خروج از کانال تاریخی ۴۳ هزار تومانی در سطوح قیمتی انتهای کانال ۴۱ هزار تومانی معامله شد.