اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران

شبکه اطلاع رسانی طلا،جواهر،نقره و سکه
شناسه: 8395 زمان: 10 دی 1401 - 16:10

فرزین: حتماً در بازار ارز دخالت می‌کنیم/ دلار ۴۴هزارتومانی نرخ ارز کشور نیست

رئیس‌کل بانک مرکزی سیاست کلی این بانک را تأمین نیازهای ارزی کشور با نرخ ۲۸۵۰۰ دانست و گفت: نرخ ۴۴ هزار تومانی نرخ ارز کشور نیست؛ حتماً در بازار آزاد دخالت می‌کنیم. نرخ کنونی بازار تحریفی و ناشی از انتظارات است.

محمدرضا فرزین در تشریح سیاست‌های جدید پولی و ارزی اظهار داشت: هنگام تعیین نرخ ارز باید به رفاه و اشتغال هم توجه شود؛ چرا که اگر نرخ ارز زیاد افزایش یابد، رفاه آسیب خواهد دید و اگر کم افزایش یابد نیز اشتغال خسارت می‌بیند، بنابراین باید به نرخی توجه شود که این دوگانه به توازن برسد.

وی به سیاست تثبیت 28500 اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون در سامانه نیما ارز با میانگین 29 هزار تومان معامله می‌شود؛ از فردا با 28500 عرضه انجام می‌شود؛ روزانه 150 تا 200 میلیون دلار در نیما عرضه شده است.

بیشتر بخوانیدتشریح سیاست‌های جدید ارزی/ فرزین: دلار نیما 28500 تومان شد
رئیس‌کل بانک مرکزی با تأکید بر اینکه “حتماً در هفته آینده عرضه ارز در نیما افزایش خواهد یافت”، گفت: تلاش می‌کنیم کلیه نیازها را تأمین کنیم؛ ولی چون عدم هماهنگی در نقشه ارزی داریم نتوانستیم عرضه مناسب در تمام بخش‌های تجاری داشته باشیم.

* بازار مبادله ارزی راه‌اندازی می‌شود

فرزین با بیان اینکه نرخ 28500 می‌تواند نیازهای ارزی در نیما را رفع کند؛ تصریح کرد: در بازار مبادله ارزی سایر نیازهای ارزی را تأمین می‌کنیم، نرخ ارز در این بازار ثابت نخواهد بود، این بازار به‌زودی راه‌اندازی می‌شود. تلاش می‌کنیم تمام نیازهای اساسی در بازار مبادله‌ای تأمین شود.

وی به عوامل بنیادی اقتصاد اشاره کرد و گفت: در 9ماهه گذشته صادرات غیرنفتی 36 میلیارد دلار بود و واردات 42 میلیارد دلار؛ صادرات غیرنفتی می‌تواند بخشی از نیاز واردات را پوشش بدهد؛ از نظر بنیادی نباید نرخ ارز عدد فعلی باشد.

رئیس‌کل بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش که “ارز 28 هزار و 500 تومانی به چه کالاهایی تعلق می‌گیرد؟” گفت: این ارز به کالاهای اساسی و ماشین‌آلات و مواد اولیه تولید تعلق می‌گیرد و این روند به صادرکنندگان خرد آسیبی نمی‌زند، البته هر سیاستی دارای استثنایی است.

وی افزود: بخش زیادی از عرضه ارز در نیما مربوط به نفت و محصولات پتروشیمی است. در هفته آتی عرضه ارز افزایش پیدا خواهد کرد و تلاش می‌کنیم تمامی نیازهای تجاری را تأمین کنیم.

* نرخ ارز کشور 44هزار تومان نیست/ حتماً در بازار دخالت می‌کنیم

رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به این ‌که نرخ ارز 28 هزار و 500 تومانی برای یک دوره یک‌ساله است، گفت: هدف ما این است که پیام ثبات به بازار کالا بدهیم، چون بازار کالا باید بداند قیمت کالا‌ها چند است و با چه نرخی کالا‌ها معامله می‌شوند.

فرزین اضافه کرد: در کشور ما چون معاملات آتی ارزی نداریم، بنابراین تولیدکنندگان برآوردی از نرخ ارز ندارند لذا برای این‌که پیش‌بینی‌پذیری فراهم شود و آرامش در بازار کالا را فراهم کنیم، ثبات در بازار ارز را در دوره کوتاه‌مدت یک‌ساله ایجاد خواهیم کرد.

رئیس‌کل بانک مرکزی تأکید کرد: نرخ ارز در کشور 44 هزار تومان نیست و ما نمی‌پذیریم؛ این نرخ تحریفی است که علامت‌دهی غلط به بازار کالا می‌دهد البته در بازار آزاد دخالت می‌کنیم و حتماً نرخ آن کاهشی خواهد شد.

وی ادامه داد: بازار آزاد وجود دارد و بسیاری از نیازها در این بازار تقاضا می‌شود اما تلاش می‌کنیم نیازهای موجود در بازار آزاد به‌جز قاچاق را در بازار مبادله ارزی تأمین کنیم. ما به دو‌گانه رفاه و تولید توجه خواهیم داشت ‌و نرخی را نخواهیم گذاشت که تولیدکننده قادر به فروش آن نباشد.

* توسعه بانکداری کارگشایی برای پرداخت تسهیلات خرد/ با بانک‌های مشکل‌دار برخورد می‌کنیم

وی با تأکید بر خروج بانکها از بنگاه‌داری گفت: حتماً این موضوع را در بانک مرکزی دنبال می‌کنیم؛ حتماً بانکداری کارگشایی را برای پرداخت تسهیلات خرد گسترش خواهیم داد.

رئیس‌کل بانک مرکزی به مؤسسات و بانکهای ناتراز اشاره و تصریح کرد: حتماً این بانکهایی را که مشکلاتی را دارند تعیین تکلیف خواهیم کرد.

* سیاست‌های جدید پولی را به‌زودی اعلام می‌کنیم/ نرخ سود تغییر می‌کند؟

فرزین درباره برخورد با بانکهای متخلف گفت: سیاست‌های جدید پولی را که به‌زودی اعلام خواهیم‌کرد؛ با بانکهایی که این قوانین را رعایت نکنند برخورد خواهیم کرد؛ قصد دارم مجوزهای لازم را هم در این خصوص بگیرم تا با بانکهای متخلف برخورد کنم.

وی با بیان اینکه وظیفه بانک مرکزی حفظ ارزش پول و تورم است، افزود: برای کنترل تورم نیاز به هیئت ثبات مالی داریم، کل این مجموعه با هم باید کنترل شود؛ باید این هیئت تشکیل شود تا سیاست‌های کنترل تورم را دنبال کنیم.

رئیس‌کل بانک مرکزی با تأکید بر اینکه سیاست پولی دایمی نیست و امکان تغییر دارد، درباره نرخ سود بانکی گفت: اخیراً مجوز انتشار اوراق گواهی با سود 23درصدی صادر شد؛ از نرخ بهره هم استفاده خواهیم کرد ولی چگونگی استفاده از این نرخ را بعداً اعلام می‌کنیم.

فرزین گفت: معتقدم در حساب شرکت‌های دولتی در بانک مرکزی باید بازنگری صورت گیرد. باید ببینیم اگر شرکت دولتی کل منابعش در بانک مرکزی است و از بانک تجاری تأمین مالی می‌کند به هدف سیاست‌گذار برای کنترل تورم کمک نمی‌کند.

وی با ابراز اینکه “سیاست‌های کنترل نقدینگی بانک مرکزی را فعلاً دنبال می‌کنیم تا سال به پایان برسد”، تصریح کرد: البته ماه پایانی سال تقاضای نقدینگی افزایش پیدا می‌کند و نباید کاری کنیم که انسداد پولی ایجاد شود و کسب‌وکارها و تولید به مشکل بخورد.

فرزین گفت: قرض‌الحسنه در سال‌های اخیر رو به توسعه بوده است؛ مثلاً در بانک ملی 102 درصد افزایش یافت و هرچه بتوانیم آن را توسعه دهیم باعث رضایت بیشتر مردم خواهد شد.

انتهای پیام