اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران

شبکه اطلاع رسانی طلا،جواهر،نقره و سکه
شناسه: 8401 زمان: 10 دی 1401 - 16:10

طلای جهانی در سال جدید میلادی چه روندی را در پیش خواهد گرفت؟

قیمت طلای جهانی با افزایش قیمت بالای ۱۸۰۰ دلار، سال را با پنج دلار کاهش به پایان رساند.

بازار طلا می‌تواند در آستانه یک بازار صعودی جدید در آستانه سال جدید باشد زیرا سودهای ارزشمند خود را از ماه گذشته حفظ کرده است.

فلز زرد در آخرین روز معاملاتی سال ۲۰۲۲ تقریباً پنج دلار کمتر از قیمت خود در ابتدای سال است. هر اونس طلا آخرین بار به قیمت ۱۸۲۵ دلار و ۷۰ سنت معامله شد.

سال پر فراز و نشیبی برای بازار فلزات گرانبها بوده است. موضع سیاست پولی تهاجمی فدرال رزرو به شدت بر تقاضای سرمایه‌گذاری تأثیر گذاشت.

قیمت طلا در اوایل نوامبر، به پایین‌ترین حد در دو سال گذشته و به ۱۶۱۸ دلار در هر اونس رسید. با این حال، قیمت‌ها از آن زمان، نزدیک به ۱۳ درصد افزایش یافته است و این می‌تواند شروع حرکت دیگری باشد.

اوله هانسن، رئیس استراتژی کالا در بانک ساکسودر ایمیلی به کیتکو نیوز گفت: طلا آماده ظهور است. جولیا کوردووا، تحلیلگر نیز گفت که اگر طلا بتواند حمایت خود را در ۱۸۲۰ دلار در هر اونس حفظ کند، می‌تواند باعث حرکت به ۱۸۶۰ دلار در هر اونس شود. او روز پنجشنبه در اظهار نظری در توییتر گفت: این تهدیدی است که یک بار دیگر رخ خواهد داد و اگر بتواند این بار آن را حفظ کند، یک حرکت بزرگ در راه است.

اگرچه طلا تا سال ۲۰۲۲ برای جلب توجه سرمایه گذاران تلاش کرده است اما همچنان یکی از دارایی های با بهترین عملکرد در سال جاری بوده است. طلا در حال پایان سال در قلمرو بی طرف است. در عین حال، نقره با عملکرد بهتری از طلا، سال را قوی به پایان می‌رساند. معاملات آتی نقره ماه مارس در حال آماده شدن برای پایان سال در حدود ۲۴ دلار در هر اونس است که بیش از دو درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

طلا و نقره در ماه گذشته، از تغییر انتظارات نرخ بهره سود برده‌اند. اگرچه اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که فدرال رزرو به افزایش نرخ‌های بهره ادامه خواهد داد اما بسیاری شاهد اوج‌گیری در نیمه اول سال هستند. در عین حال، ترس از رکود شدید، پیش‌بینی‌ها مبنی بر اینکه بانک مرکزی ایالات‌متحده شروع به کاهش نرخ بهره در پایان سال ۲۰۲۳ یا اوایل سال ۲۰۲۴ خواهد کرد، افزایش یافته است.

به گفته برخی از اقتصاددانان، چندین گزارش بازار کار در هفته آینده می‌تواند موضع بازارها را حداقل برای سه ماهه اول سال تعیین کند. اقتصاددانان اخیراً به گزارش ماهانه فرصت‌های شغلی و گردش مالی نیروی کار توجه کرده‌اند. اقتصاددانان افزودند که کاهش بیشتر در تعداد مشاغل می‌تواند نشان‌دهنده افزایش بیکاری در چند ماه آینده باشد.

انتهای پیام