اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا،جواهر،نقره و سکه تهران

شبکه اطلاع رسانی طلا،جواهر،نقره و سکه
شناسه: 8202 زمان: 30 آذر 1401 - 09:09

پیام امان به دلار تهران/ نرخ شاخص ارزی در معاملات بازار تهران کاهشی شد

 روز گذشته نرخ دلار در معاملات بازار متشکل ارزی کشور دچار نوسانات کاهشی چشمگیری شد و به سطوح قیمتی کانال ۳۴ هزار تومانی بازگشت.

پس از دیدار حسین امیر‌عبداللهیان، وزیر امور خارجه کشور و جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، در حاشیه نشست بغداد-۲ در امان پایتخت اردن و صحبت این دو مقام مسوول در زمینه از سر‌گیری مذاکرات برجام، نرخ ارز در معاملات رسمی و غیر‌رسمی بازار تهران دچار نوسانات کاهشی شد. در همین راستا نرخ هر برگ دلار بازار متشکل در ساعات پایانی بازار روز سه‌شنبه با حدود هزار و ۲۸۵ تومان کاهش نسبت به نرخ روز دوشنبه به رقم ۳۴ هزار و ۹۵۴ تومان رسید. اما بر اساس بررسی‌های به عمل آمده از روند نرخ سکه در معاملات بازار روز گذشته، افزایش قیمت جهانی اونس طلا مانع از کاهش نرخ سکه شده و روز گذشته قیمت این کالای سرمایه‌ای در نیمه دوم کانال ۱۸ میلیون تومانی به نوسان پرداخت.

 افت چشمگیر دلار بازار متشکل
دیروز سه‌شنبه ۲۹ آذر ماه روند نرخ دلار در معاملات رسمی بازار ارز تهران دچار نوسانات کاهشی شد. هر برگ از این اسکناس آمریکایی نخستین معاملات صبح روز گذشته خود را با حدود ۲۰۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز دوشنبه در پله نخست کانال ۳۶ هزار تومانی آغاز کرد. در ادامه روز نوسانات کاهشی نرخ ارز مذکور ادامه یافت، اما در ساعات پایانی بازار روند نزولی دلار شیب بیشتری به خود گرفت و در نهایت با حدود هزار و ۲۸۵ تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین در سطح قیمتی ۳۴ هزار و ۹۵۴ تومان به فعالیت روزانه خود پایان داد.

شنیده‌ها از هسته مرکزی بازار ارز در روز سه‌شنبه حاکی از آن است که قیمت اسکناس آمریکایی در معاملات غیررسمی بازار روز گذشته نیز با نوسانات کاهشی همراه بوده و با خروج از کانال ۳۹ هزار تومانی در سطوح قیمتی کانال پایین‌تر معامله شده است. کارشناسان ارزی عامل اصلی افت نرخ دلار را انتشار سیگنال‌های مثبت در زمینه مذاکرات هسته‌ای برجام می‌دانند. در ساعات پایانی دوشنبه اخباری از دیدار حسین امیر‌عبداللهیان، وزیر امور خارجه کشور و جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در حاشیه نشست بغداد-۲ در امان پایتخت اردن منتشر شد که پس از آن گمانه‌هایی از بازگشت طرفین قرارداد برجام بر سر میز مذاکره مطرح شد.

این گمانه‌ها با انتشار پیام توییتری مقام اروپایی شدت بیشتری به خود گرفت و سطح انتظارات مثبت میان فعالان بازار افزایش یافت. صفحه اینترنتی نشریه گاردین نیز دیروز در گزارشی از سیگنال مثبت ایران نسبت به قرارداد برجام خبر داد. برخلاف روند کاهشی نرخ‌ها در معاملات بازار ارز روز سه‌شنبه، قیمت سکه در این روز افزایشی بود. به عقیده کارشناسان، افزایش نرخ جهانی اونس طلا و به تبع آن افزایش نرخ حباب سکه طلا مانع اصلی کاهش قیمت سکه در روز گذشته بوده است. در نهایت قیمت هر قطعه سکه طلا در پایان معاملات روز گذشته با حدود ۵۰ هزار تومان افزایش نسبت به نرخ روز پیشین به رقم ۱۸ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان رسید.